Tästä aihepiiristä on yksi ajankohtaisalueella oleva, tietenkin lukittu ketju, ja toinen, jostain syystä “moraali”-alueella oleva ketju jossa lähinnä käsitellään suomalaisen (ja saksalaisen) “evankelisuuden” eroa englanninkielisen maailman “evangelical” -liikkeisiin. Mielestäni tämä protestanttinen suuntaus on Yhdysvalloissa (ja ehkä muissakin englanninkielisissä maissa) edelleenkin niin tärkeä, että se ansaitsee oman ketjun nimenomaan eri kirkkokuntia (niiden teologiaa, organisaatiota, poliittisia ja kulttuurisia yhteyksiä) käsittelevälle alueelle.
Termeistä hiukkasen: Englanninkielisen maailman ilmiöihin viitattaessa “evangelical” on luultavasti useimmissa tapauksissa parhaiten käännettävissä “herätyskristilliseksi”. Tässä ajattelussa tärkeintä ei ole se, mihin kirkkokuntaan joku kuuluu, mitä täsmällisiä oppeja kannattaa, onko kastettu lapsena vai aikuisena, vaan tärkeintä on se, että mahdollisimman moni tulee uskoon, kokee konkreettisen elämänmuutoksen, ja alkaa levittää tietoa tapahtuneesta mahdollisimman laajalle.
Yhdysvalloissa tämän termin nykyinen käyttö on käsittääkseni muotoutunut 1900-luvun puolivälissä (Billy Graham esikuvallisena evankelikaalina). Vanhojen protestanttisten tunnustuskuntien sisälle oli syntynyt jakautumista yhtäältä opillisen ja moraalisen konservatiivisuuden, toisaalta toiminnan ulospäin- tai sisäänpäinsuuntautuneisuuden suhteen. “Fundamentalistit” pyrkivät vaalimaan kunkin kirkkokunnan traditioita ja puhdasoppisuutta ja tuomitsivat kaikenlaisen ekumenian ja yhteiskristillisyyden, “main line” -suuntaus oli teologisesti modernistisia sosiaaliliberaaleja jotka olivat valmiita ekumeniaan muiden (ainakin liberaalijohtoisten tai näiden kanssa neuvottelemaan suostuvien) kirkkokuntien kanssa, ja “evangelicals” olivat tavallaan näiden välissä.
Nykyään traditionaaliset fundamentalistiset protestanttikirkot ovat kutistuneet, tai ne on alettu entistä useammin yhdistää “evankelikaaleihin” (näin käsittääkseni esim. luterilainen Missouri-synodi). Samalla perinteisesti “mainline” -nimellä kunnioitettujen kirkkojen jäsenmäärät ovat myös voimakkaasti supistuneet, niin että evankelikaalit ovat määrällisesti nykyinen valtavirta. Southern Baptist Convention on ilmeisesti suurin leimallisesti evankelikaalinen kirkkokunta.
Toisaalta evankelikaalisuus on vuorostaan muuttunut enemmän perinneliikkeeksi, jonka kannattajien elämäntapa tai henkilökohtaiset teologiset uskomukset eivät todellisuudessa monestikaan enää eroa sekulaarin valtaväestön tavoista tai uskomuksista, vaikka ihanteiden ja virallisten näkemysten mukaan oltaisiin jotain aivan muuta. Käsite on myös saanut kasvavassa määrin poliittisen, republikaanien äänestämiseen viittaavan sävyn. Ehkä näistäkin syistä itsensä “evankelikaaliksi” identifioiminen on selvässä laskusuunnassa nimenomaan nuorempien ikäluokkien keskuudessa.
Yllykkeenä tämän ketjun avaamiselle oli silmiini osunut “The Economist” -lehden tämän vuoden maaliskuun toisen päivän numerossa ollut juttu “Ex -evangelicals” (sivu 43). Ingressi tiivistää jutun sisällön: “The politicisation of white evangelical Christianity is hurting it”. Lehden lainaaman tutkimuksen mukaan vuonna 2016 valkoisista “uudelleensyntyneistä kristityistä” 81 % äänesti Donald Trumpia. Toisaalta vuosien 2006 ja 2016 välillä itsensä “valkoisiksi evankelikaaleiksi” määrittelevien osuus väestöstä oli laskenut 23 prosentista 17 prosenttiin. Lisäksi, kun vuonna 2016 yli 65-vuotiaista amerikkalaisista 26% määritteli itsensä tähän ryhmään kuuluvaksi, niin 18-29 -vuotiaista näin teki enää vaivaiset kahdeksan prosenttia. (The Pew Research Centre -instituutin tutkimuksia) - Muistettakoon tosin, että alle 29-vuotiaista amerikkalaisista “valkoihoisia” on (ymmärtääkseni) pienempi osuus kuin yli 65-vuotiaista.
The Economist edustaa globaalin taloudellisen eliitin äänitorvena johdonmukaista taloudellista ja kulttuuriliberalismia, eikä siksi malta olla vihjailematta siihen että evankelikaalien vanhanaikaiset opit kuten [joidenkin julistama] nuoren maan kreationismi tai seksuaalisen pidättyvyyden vaatimus varmastikin karkottavat väkeä (mainitsematta että sekulaariin liberalismiin mukautuneet entisen valtavirran kirkot ovat kutistuneet vielä paljon nopeammin).
Jutussa viitataan julkisuudessa näkyvyyttä saaneisiin evankelikaalisuudesta luopuneisiin henkilöihin, “ex-vangelicals” tai “ex-vies”. Osa näistä pitää itseään edelleen jonkinlaisina kristittyinä, osa ei, mutta he syyttävät evankelikaalisia kirkkoja uskonnollisten ja psykologisten traumojen aiheuttamisesta itselleen. Googlasin erikseen mainitusta exvien näkyvästä puhemiehestä Christopher Stroopista. Seuraava juttu näyttää henkilöhistoriallisesti ja uskontoihin sovelletun terapeuttis-sekulaarin arvomaailman kannalta valaisevalta: