Armoa ei ole

Hyvä, otin kynän ja paperia ja aloin ihmettelemään itse itselleni.

Ensiksikin - en tajunnut tämän liittyvän vain sukupuoleen tai sukupuolisuuteen, koska minulle uskonto ja Jumala ja teologia ovat vain sielun asioita. Luultavasti tuossa kohdassa menin jo pieleen.

Itse en ole koskaan live-elämässäkään jaotellut mitenkään ihmisiä sukupuolen tai auktoriteettiaseman mukaan, niin ei tullut mieleen, että se tapahtuisi teologiassa, tai että tuota ajattelua varten oli kehitettävä joku oma queer-teologia.

Nyt ei ollut kyse kognitiivisista häiriöistä - vaikka taatusti niitäkin on, kun näin pitkään pitää miettiä - vaan minun täysin erilaisesta ajatusmaailmasta, joka piti itse ensin tajuta, jotta voi tajuta asian.

En ymmärtänyt, että mihin tämä tähtää ja miksi sen nimi on teologia, tai miksi se on vastaan kristinuskoa?! En välttämättä kyllä ymmärrä vieläkään tätä miljoonalaatikkoideaa.

Miksi asioista tehdään niin monimutkaisia?! Onko tällaisen teologian perustana nyt joku psykologinen vaikeus/trauma kokea itsensä hyväksytyksi?

Mehän olemme Jumalan luomia juuri sellaisina kuin olemme. Lienee kaikella kuitenkin tarkoituksensa, ja Jeesus toi pelastuksen sieluopetuksillaan, jolloin tilanteesssa kuin tilanteessa tai syystä tai toisesta voimme hänen opetustensa avulla tavoittaa täydellisen mielenrauhan, tyyneyden ja itsemme hyväksynnän - sillä itsensä hyväksymisestähän tässä on kyse, eikö?

Pervoa teologiaa

Queer-teologia hylkää perinteiset sukupuolen ja seksuaalisuuden määritelmät, kertoo väitöstutkija Nina Järviö.

– Jumala on queer-teologeille tosi iso kysymysmerkki, liian vaikea kysymys. Tämä outo, liikkuva ja määrittämätön Jumala on ihmiskuvan pohja, kertoo väitöstutkija Nina Järviö Helsingin yliopistosta.

Queer, suomeksi hintti, outo tai pervo, oli alkujaan haukkumasana, jolla pilkattiin yhdysvaltalaisia sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen edustajia. 1990-luvun taitteessa vähemmistöt omivat sanan omaan käyttöönsä, ja pian sitä alettiin käyttää myös akateemisessa keskustelussa.

Syntyi queer-teoria. Se kyseenalaistaa sukupuolen ja seksuaalisuuden pysyvän identiteettiluonteen ja tiukkarajaisen määrittelyn. Teorian mukaan käsityksemme sukupuolesta ja seksuaalisuudesta syntyvät ja vahvistuvat kulttuurissa toistojen kautta, ja muuttuvat hitaasti.

Hämmentävää. Onko nyt olemassa jokin muu Jumalan-kuva kuin se Isä, josta Jeesus puhuu? Näen valtavana paradoksina, että uskonnon keinoin - tekemällä uusi teologia - halutaan tulla hyväksytyksi uskonnon normiston mukaan.

Eikö niitä kristinuskon haaroja ollut siellä kristinuskon alkuajoilla useampiakin? Mitkä sitten ovat ne oikeat kristinuskonjuuret? Mistä me tiedämme? Ainakin nyt löytyy Jeesuksen ja Paavalin puheistakin, jotka on otettu Raamattuun, vahvaa ristiriitaa, jonka otin esille siellä Mitä on Jumalan kaikkivaltius -ketjussa.

Nyt nämä aivot taas tökkivät. Missähän sellainen ketju on? En löydä. Onko se jo poistettu?

No, minä googlasin sen, ja ilmoitettiin, ettei minulla ole pääsyä koko ketjuun, mutta sellainen on ilmeisesti vielä olemassa kuitenkin joillekin.

Huoh. tämä elämä ja sen kärsimys, kun ei ole oikea uskovainen… anteeksi, mutta haluan nyt vielä liittää tämän tähän:

24 Jeesus sanoi opetuslapsilleen: “Jos joku tahtoo kulkea minun jäljessäni, hän kieltäköön itsensä, ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua. 25 Sillä se, joka tahtoo pelastaa elämänsä, kadottaa sen, mutta joka elämänsä minun tähteni kadottaa, on sen löytävä. 26 Mitä hyödyttää ihmistä, jos hän voittaa omakseen koko maailman mutta menettää sielunsa? Millä ihminen voi ostaa sielunsa takaisin? 27 Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa jokaiselle tämän tekojen mukaan. 28 Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan valtakuntansa kuninkaana.”

Mode keksi otsikon

Et tietenkään, kun et lue mitä apostolit kirjoittavat asiasta. Jeesus kuitenkin valtuutti apostolit opettamaan samalla vallalla kuin Hän itsekin opetti.

Kyllä Jeesus edeltäkin viittaa tulevaan kuolemaansa ja myös ylösnousemukseensa kolmen päivän päästä, mutta sovitusoppi jätettiin erityisesti Paavalin opetuksen vastuulle Pyhässä Hengessä.

Pietari, Jaakob ja Johannes tosin yhdessä Paavalin ja Barnabaan kanssa pääsivät opetuksesta yhteisymmärrykseen Jerusalemin ensimmäisessä kirkolliskokouksessa. Eivät he omiaan keksineet, vaan Jeesuksen omina Herra ilmoitti heille mitä pitää opettaa.

Siksi että hän ei Apostolien tekojen 15:1-31 mukaan ollut mukana. Muistin väärin Johanneksen, häntä ei mainita. Jaakob ja Pietari olivat paikalla Jeesuksen alkuperäisistä opetuslapsista. Muista sinun käsityksistäsi en jaksa enää sanoa mitään.

[details=Yhteenveto]Ja Juudeasta tuli sinne muutamia, jotka opettivat veljiä: “Ellette ympärileikkauta itseänne, niinkuin Mooses on säätänyt, ette voi pelastua”. Kun siitä syntyi riita ja kun Paavali ja Barnabas kiivaasti väittelivät heitä vastaan, niin päätettiin, että Paavalin ja Barnabaan ja muutamien muiden heistä tuli mennä tämän riitakysymyksen tähden apostolien ja vanhinten tykö Jerusalemiin. Niin seurakunta varusti heidät matkalle, ja he kulkivat Foinikian ja Samarian kautta ja kertoivat pakanain kääntymyksestä ja ilahuttivat sillä suuresti kaikkia veljiä. Ja kun he saapuivat Jerusalemiin, niin seurakunta ja apostolit ja vanhimmat ottivat heidät vastaan; ja he kertoivat, kuinka Jumala oli ollut heidän kanssansa ja tehnyt suuria. Mutta fariseusten lahkosta nousivat muutamat, jotka olivat tulleet uskoon, ja sanoivat: “Heidät on ympärileikattava ja heitä on käskettävä noudattamaan Mooseksen lakia”. Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: “Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitten teki teidän keskuudessanne sen valinnan, että pakanat minun suustani saisivat kuulla evankeliumin sanan ja tulisivat uskoon. Ja Jumala, sydänten tuntija, todisti heidän puolestansa, antaen heille Pyhän Hengen samoinkuin meillekin. eikä tehnyt mitään erotusta meidän ja heidän kesken, sillä hän puhdisti heidän sydämensä uskolla. Miksi te siis nyt kiusaatte Jumalaa ja tahdotte panna opetuslasten niskaan ikeen, jota eivät meidän isämme emmekä mekään ole jaksaneet kantaa? Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin.” Niin koko joukko vaikeni, ja he kuuntelivat Barnabasta ja Paavalia, jotka kertoivat, kuinka suuria tunnustekoja ja ihmeitä Jumala oli tehnyt pakanain keskuudessa heidän kauttansa. Kun he olivat lakanneet puhumasta, lausui Jaakob: “Miehet, veljet, kuulkaa minua! Simeon on kertonut, kuinka Jumala ensi kerran katsoi pakanain puoleen ottaakseen heistä kansan omalle nimellensä. Ja tämän kanssa pitävät yhtä profeettain sanat, sillä näin on kirjoitettu: ‘Sen jälkeen minä palajan ja pystytän jälleen Daavidin sortuneen majan; minä korjaan sen repeämät ja nostan sen jälleen pystyyn, että jäljelle jääneet ihmiset etsisivät Herraa, ynnä kaikki pakanat, jotka ovat minun nimiini otetut, sanoo Herra, joka tämän tekee, mikä on ollut tunnettua hamasta ikiajoista’. Sentähden minä olen sitä mieltä, ettei tule rasittaa niitä, jotka pakanuudesta kääntyvät Jumalan puoleen, vaan heille kirjoitettakoon, että heidän pitää karttaman epäjumalien saastuttamaa ja haureutta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, sekä verta. Sillä Mooseksella on ammoisista ajoista asti joka kaupungissa julistajansa; luetaanhan häntä synagoogissa jokaisena sapattina.” Silloin apostolit ja vanhimmat ja koko seurakunta näkivät hyväksi valita keskuudestaan muutamia miehiä ja lähettää heidät Antiokiaan Paavalin ja Barnabaan mukana, nimittäin Juudaan, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, ja Silaan, jotka olivat johtavia miehiä veljien joukossa; ja kirjoittivat heidän mukaansa näin kuuluvan kirjeen: “Me apostolit ja vanhimmat, teidän veljenne, lähetämme teille, pakanuudesta kääntyneille veljille Antiokiassa ja Syyriassa ja Kilikiassa, tervehdyksen. Koska olemme kuulleet, että muutamat meistä lähteneet, joille emme ole mitään käskyä antaneet, ovat puheillaan tehneet teidät levottomiksi ja saattaneet teidän sielunne hämmennyksiin, niin me olemme yksimielisesti nähneet hyväksi valita miehiä ja lähettää heidät teidän tykönne rakkaiden veljiemme Barnabaan ja Paavalin kanssa, jotka ovat panneet henkensä alttiiksi meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen tähden. Me lähetämme siis Juudaan ja Silaan, jotka myös suusanalla ilmoittavat teille saman. Sillä Pyhä Henki ja me olemme nähneet hyväksi, ettei teidän päällenne ole pantava enempää kuormaa kuin nämä välttämättömät: että kartatte epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta. Jos te näitä vältätte, niin teidän käy hyvin. Jääkää hyvästi!” Niin heidät lähetettiin matkalle, ja he tulivat Antiokiaan; siellä he kutsuivat koolle seurakunnan ja antoivat heille kirjeen. Ja kun he olivat sen lukeneet, iloitsivat he tästä lohdutuksesta.
Apt. teot 15:1‭-‬5‭, ‬7‭-‬31 FINPR
http://bible.com/61/act.15.1-31.FINPro.[/details]

Siltä vähän vaikuttaa. Ei minullakaan muuta tietoa ole kuin Raamatun antama tieto. Lue siitä niin ymmärrät paremmin.

Eikö kukaan valvoja lue näitä?

@Nienna, @SanGennaro, @Origi-Naali

2 tykkäystä

Kiitos, minulle taitaa riittää taas tältä erää. Sinun teoriasi ja selityksesi ovat vailla kristillistä todellista pohjaa ja pelkäänpä pahoin, pimeyttä.

Sirpa! Ensiksi liikut niin kaukana alkuperäisestä otsikon aiheesta ja lisäksi liihotat koko ajan jossakin kristinuskon rajojen ulkopuolella, että kehotan sinua nyt vakavasti pysymään aiheessa ja noudattamaan keskustelussa puhtaasti kristinuskoon liittyvissä tulkinnoissa. Täällä on (ainakin tällä hetkellä) ns. kriittinen keskustelu lopetettu, joten pysy kristinuskon näkemyksissä tai etsi jostain muualta keskustelupaikka jossa voit rikkoa näitä rajoja vapaasti.

1 tykkäys

Lue nyt ensimmäiseksi vaikka Apostolien teot. Luku 2 jae 38 opettaa: _38. Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. _

Apostolit olivat Jeesuksen seurassa kolme vuotta ja tunsivat Hänet hyvin. Jeesus juuri kutsui apostolit viemään sanomaa eteenpäin ja heidän kirjeistään ja teoistaan näistä voi lukea. Jos et halua tätä uskoa niin se on oma asiasi. Käsityksesi ovat kuitenkin hyvin kaukana kristinuskon käsityksistä, joissa Jeesus opetti oppilaitaan viemään evankeliumia eteenpäin. Näistä kerrotaan juuri Teoissa ja kirjeissä apostolit opastavat seurakuntia oikeaan opetukseen.

Tämä viimeinen viesti osoittaa sen, että tarkoitus ei ole keskustella, vaan propagoida omia näkemyksiä. Ketjussa on toisaalla niitä jo esitetty ja ne ovat siinä määrin kristinuskon vastaisia, että katson foorumin sääntöjä rikotuksi raskaalla tavalla. 180 päivää hyllytystä ja jatkossa viestit menevät etukäteissensuurin läpi.