Calvinin saarnoja

Calvinin saarnoja: vuosina 1552-54 Hesekiel 174 kpl, vuosina 1554-55 Job 159 kpl, vuosina 1555-56 5. Moos. 200 kpl, vuosina 1556-1559 Jesaja 342 kpl, vuosina 1559-1561 1. Moos 123 kpl, vuosina 1561-61 1. Samuel 107 kpl ja 2. Samuel 87.
Harrastetaanko missään enää tämmöistä ’luennointia’?

Olavi Peltola ainakin on luennoinut, ja kirjoittanut selitysteoksiakin. rovasti.fi

Raamattu kannesta kanteen on myös yksi vastaavanlainen. Jukka Norvanto on luennoitsija.

1 tykkäys

Kyllä, mutta ajattelin, että saarnapöntöstä käsin tämmöistä sarjatulta, jossa johdonmukaisesti mennään kirja läpi. Calvinin aikaan oli läsnäolopakko, joten kansa sai rautaisannoksen selitystä.

1 tykkäys

Käsittääkseni raformoiduilla ei ole meikäläistä systeemiä kirkkovuoden mukaisine perikooppeineen, vaan käytössä on lectio continua eli tekstejä luetaan järjestelmällisesti.

1 tykkäys

Kannatan Raaamatun koko ajan järjestelmällistä lukemista. Näinkin “koko/kokonainen Totuus” saa tilaa.

Mitä omaan lukemiseeni tulee, niin järjestelmällinen lukeminen johdattaa lisäksi eri paikkoihin Kirjoituksissa. Koen nämä harppaukset erinomaisena todistuksena siitä, että koko Raamattu on sopusoinnussa keskenään.

1 tykkäys

Yleensähän reformoidutkin kokoontuvat vain sunnuntaisin. Olisi kiva tietää missä reformoidussa kirkossa luetaan raamattua läpi?

Katolisessa kirkossa messu on jokaisena päivänä ja sielläkin lukukappaleet ja evankeliumi on pitänyt jakaa kolmelle vuodelle, että Raamattu saataisiin oleellisin osin luettua läpi julkisesti.

Se on totta, että jokaisen kannattaisi jatkuvasti lukea Raamattua nimenomaan alusta loppuun, eikä eri paikkoja mielensä mukaan poimien, mutta en usko kenenkään saarnaajan pystyvän tekemään tätä kristittyjen kokoontumisissa.

1 tykkäys

En tiedä, onko missään sitä käytäntöä, että luettaisiin oikeasti koko Raamattua järjestyksessä. Sitä sen sijaan tehdään, että valitaan tietty Raamatun kirja, joka sitten saarnataan järjestyksessä läpi. Esim. mieheni seurakunnassa (Vapaakirkko) tehdään näin. Siellä on ihan hauska välillä kuulla saarnoja sellaisista teksteistä, jotka eivät ev.lut. systeemissä ole saarnatekstinä ikinä.

3 tykkäystä

Juuri tätä tarkoitin. Ei Calvin ja kumppanit lukeneet Raamattua siten läpi, että 1. Moos., 2. Moos., 3. Moos. jne. vaan hän otti jonkun kirjan omista syistään käsittelyyn ja kävi sitten sen läpi. Ei ilmeisesti norvantolaisittain lähes jae jakeelta vaan otti luvun kerrallaan.

Äimistelin vain tuota esim. Jesajan kirjan käsittelyä 342:n saarnan voimin. Se on kumminkin melkoinen urakka.