David Pawson

Pawson sopii tähän näkemykseen. Hän opetti edellä mainitsemassani tilaisuuden puheessa mm miehestä, jolla oli keho täynnä tatuointeja ja huumeinen tai muuten rikollinen tausta. Kertomansa mukaan upotuskasteen jälkeen kaikki tatuoinnit olivat poistuneet ja arvatenkin myös demoniset vallat.

Perinteisen helluntailaisen käsityksen mukaan kasteessa ei tapahdu kai muuta kuin että ihminen tunnustaa siinä uskollisesti kuuluvansa Kristukselle. Sitä ennen on ollut tultava uskoon ja heidän mukaansa käsittääkseni myöhemmin Pyhä Henki tulee erillisessä henkikasteessa.

Itse olen lähimpänä kai luterilaisen Urho Muroman näkemystä, jossa kastettaessa liitetään Kristukseen ja uskoontullessa saadaan henki- eli Kristuskaste. Helluntailaiset näkevät tämän kielilläpuheen ja muiden armolahjojen saantina, Muroman viidesläisyys taas uskoontulona. Toki Hengellä täyttymistä tapahtuu tämän jälkeenkin erilaisin merkein.