Ehtoolliselle osallistumisesta

Perinteisen ortodoksisen opetuksen mukaan naiset eivät osallistu ehtoolliselle kuukautisten aikana. Osaisiko joku lyhyesti kertoa asiasta enemmän. Tiedän, että Suomessa ei tällä hetkellä näin opeteta, mutta tapa on silti vahva edelleen. Toivon ettei tästä tule mitään tasa-arvokeskustelua, vaan haluaisin vain tietää, mitä isät asiasta opettavat.

Kanoneissa sanotaan niin. Kanonin laatijat pitävät kuukautisten ajan ehtoolliskieltoa itsestään selvyytenä. He vetoavat evankeliumin kertomukseen verenvuotoa sairastavasta naisesta, joka ei uskaltanut koskea Jeesukseen itseensä, vaan koski vain hänen viittansa tupsuun ja koki ihmeparantumisen.

Kuukautisten aikana voi hyvin omintunnoin jäädä kirkosta pois ja levätä kotona. Hankalampaa on, jos vuodot jatkuvat pitkään. Minulla oli 50+ ikäisenä evankeliumissa mainittu verenvuototauti. Kohtuni vuoti verta monta viikkoa perätysten. Silloin neuvottelin rippi-isän kanssa ja sain käydä ehtoollisella vaivastani huolimatta. Kyseinen sairaus on hyvin paha, eikä siihen vieläkään ole keksitty muuta kunnollista parannuskeinoa kuin kohdunpoisto. Onneksi minun kohdallani ei tarvinnut mennä näin pitkälle. Parannuin vaivastani 56 -vuotiaana, kun minulle vihdoin tuli menopaussi.

1 tykkäys