Nostetaanpa kissa pöydälle.
@Plautilla tuossa ohimennen mainitsi eksorkismin. Toinen niistä liittyy esim. kasteeseen ja toinen, se kauhuelokuvista tunnetumpi, tilanteisiin joissa henkilön koetaan olevan demonin riivaama.
Ise kuulun niihin, joille jälkimmäinen on juurikin elokuvista tuttu. Kulttuurisena käännekohtana kiinnostukseen jälkimmäistä kohtaan voidaan pitää William Peter Blattyn romaania Manaaja (1971) ja erityisesti sen pohjalta tehtyä elokuvaa (1973).
Mielenkiintoiseen tutkivaan journalismiin perustuvaan Manaajan taustoitukseen voi tutustua tuolla. Artikkeli huipentuu kohtaan, jossa haastattelija saa yhteyden jo aikuiseksi mieheksi kasvaneeseen lapsena riivatuksi väitettyyn henkilöön: “He stated that he had seen the movie The Exorcist but did not offer his take on the film. He seemed very alarmed that I had contacted him and told me there would be no cooperation on his part whatsoever. He would not confirm that he was the subject of this investigation and firmly stated he did not want me to ever call him back again.”
Sitten ilmestyi Malachi Martinin kirja Hostage to the Devil (1976). Martin esiintyi kokeneena manaajana. Hänestä ilmestyi hiljattain mielenkiintoinen dokumentti Hostage to the Devil (2016), jossa pääsivät ääneen pääasiassa hänen ihailijansa mutta myös ainakin yksi ankara kriitikko, joka piti miestä suoranaisena huijarina.
Martinin ystävän Ralph Sarchien ohjelma Manaajat näkyy myös Suomen telkkarista ainakin Frii-kanavalta. Mielestäni se on tyypillistä tosi-tv-hömppää. Sarchie on entinen poliisi, joka nykyään kutsuu itseään demonologiksi. Hänestä on tehty myös elokuva Deliver Us from Evil - Päästä meidät pahasta (2014), ohjaajana sama mies, joka teki elokuvan Emily Rosen riivaaja (2005), joka puolestaan perustuu väitettyyn tositapaukseen saksalaisen Anneliese Michelen riivauksesta. Siitä löytyy hyvä dokumentti Youtubesta, mutta huomatkaa, että varsinainen dokumentti päättyy kohdassa 50:11, jonka jälkeen se toistaa jo nähtyä.
Manaaja ja Malachi Martinin toiminta toimi eräänlaisena katalyyttinä, joka epäilemättä paitsi lisäsi kiinnostusta ilmiötä kohtaan, myös ratkaisevasti lisäsi raportoitujen riivaustapausten määrää (huomattakoon, että Blatty teilasi Martinin kirjan täysin). Keskeinen vaikuttaja oli myös kiistanalaisista lausunnoistaan tunnettu Vatikaanin pääeksorkisti isä Gabriele Amorth.
Vuonna syntyi 1990 International Association of Exorcists, vuonna 2005 alettiin sitten järjestää aiheeseen liittyviä kursseja ja 2010 perustettiin International Catholic Association Of Exorcists.
Kirjassaan The Rite (2010) Matt Baglio kertoo näistä kuvioista ja kuvaa silminnäkijänä eksorkismeja. Kirjan päähenkilöstä isä Gary Thomaksesta on netissä runsaasti aineistoa. Kirjasta tehtiin myös tyypillinen Hollywood-kauhuelokuva (2011).
Manaajan ohjaaja William Friedkin teki dokumentin isä Gabrielista, josta olen kertonut täällä .
Katolinen tiedotuskeskus on julkaissut isä José Antonio Fortean kirjasen Kysymyksiä eksorkistille (2014).
Paitsi kauhulokuvien ystävänä minulla on vissit syyt olla kiinnostunut eksorkismistä sen possessiomuodossa. En toki ole aihetta näköpiirissä olevassa tulevaisuudessa ottamassa asiaa puheeksi. Possession tunnusmerkit
ovat kuulemma
-
tieto kielistä, joista ei riivatulla voi olla tietoa
-
tieto asioista, joista ei riivatulla voi olla tietoa
-
epätavallisen suuret fyysiset voimat
-
pyhien esineiden, rukousten ja nimien yms. kammoaminen.
Toki aihepiiri kiinnostaa, mutta juuri tästä kiinnostuksesta yleensä varoitetaan.
Esim. aihetta paljon tutkinut Jeffrey Burton Russell kertoi em. Willian Friedkinin dokumentissa kärsineensä vakavasta masennuksesta tutkimustensa seurauksena.