Eläinteologia

Rauhan Tervehdys -lehdessä on juttu, jossa eläinteologi Limppu Witick kertoo, kuinka hän pääsi Itä-Suomen yliopistossa tutustuman teologian opinnoissaan brittiläisen anglikaanipapin Andrew Lineyn kehittämään termiin eläinteologia.

https://rauhantervehdys.fi/digilehti/nakoislehti-36-2020/jumala-on-elainrakas

Eläinteologian mukaan eläimet ja ihmiset on luotu ainoastaan Jumalalle eikä hyödykkeiksi toisilleen. *** Witickin mukaan eläinteologia herättelee kysymään, löytyykö Raamatusta lopulta perusteita ihmisen erityiselle asemalle eläimiin nähden.*** Witick on siirtynyt omassa ruokavaliossaan kasvisruoista vegaaniruokiin.

Jumala sanoi: “Tuottakoon maa kaikenlaisia eläviä olentoja, kaikki karjaeläinten, pikkueläinten ja villieläinten lajit.”

Miksi Jumala olisi luonut karjaeläimet, jos niitä ei saisi syödä?

3 tykkäystä

Vilkaisin aiheesta tehtyä gradua. Sen tiivistelmän alkupuolella todetaan:

Linzey ajattelee Jumalan luoneen eläimet itsenäisiä päämääriään varten, eikä ihmisten ruoaksi tai käyttötavaraksi. Hän perustaa näkemyksensä ennen kaikkea luomiskertomukseen, jossa kaikki olennot kuvataan kasvissyöjiksi.

Luomiskertomuksessa ei tietääkseni kyllä eksplisiittisesti sanota, että kaikki olennot olisivat olleet kasvissyöjiä. Olen kyllä joskus törmännyt sellaiseen ajatteluun, jossa joku on ajatellut, että paratiisissa niin petoeläimet, kalat kuin vaikka lihansyöjäkasvitkin olisivat olleet kasvissyöjiä, mutta Genesiksen teksti ei kyllä sellaista väitettä sisällä. 1 Moos 3:1:ssä käärme kyseenalaistaa sen, että saavatko ihmiset Jumalan mukaan syödä kasviksia/hedelmiä, ja nainen vastaa sitten, että kyllä he puutarhan hedelmiä saavat syödä, lukuunottamatta yhtä puuta, jonka hedelmien syömisen Jumala on kieltänyt. Jakeessa 21 kerrotaan Jumalan pukeneen miehen ja naisen nahkavaatteisiin, jonka jälkeen jakeessa 24 kerrotaan Jumalan karkottaneen ihmiset Eedenin puutarhasta. Nahkavaatteiden on tulkittu merkinneen sitä, että Edenin puutarhassa oli kuolleiden eläimien nahkoja. Siitä taas osa on vetänyt johtopäätöksen, että eläinkunnassa saattoi Eedenin puutarhassa esiintyä myös kuolemaa - viimeistään syntiinlankeemuksen jälkeen. Siitä Raamattu ei kerro suoraan, esiintyikö eläinten kuolemaa ennen syntiinlankeemusta, tai että söivätkö ihmiset lihaa ja kalaa ennen sitä.

1 tykkäys
  1. Moos. 9:3 “Teidän ravintonanne olkoot kaikki olennot, jotka elävät ja liikkuvat. Ne kaikki minä annan nyt teille, niin kuin annoin teille vihreät kasvit.”
2 tykkäystä

Jotenkin minulla tulee tuosta eläinteologiasta mieleen semmoinen, että ihminen haluaa panna paremmaksi käskyt, joita Jumala on meille antanut. Vähän niinkuin fariseusten noudattamat isien perinnäissäännöt.

3 tykkäystä

Joo ja ihmisen pitää itse keksiä omia sääntöjä, kun Raamatun selvä ilmoitus ei kelpaa. Onhan niitä kaikenlaista ekoteologeja ja feministiteologejakin. Esim. Pauliina Kainulainen.

2 tykkäystä

1992 käännöksessä tuo Nooan arkin rakentamisen ja vedenpaisumuksen jälkeen oleva kohta, joka alkaa Jumalan kehotuksella lisääntyä ja täyttää maa, on tosiaan tuossa muodossa. Alkutekstissä ei tietääkseni ole kuitenkaan sanaa “nyt”. Edellisessä käännöksessä kohta oli käännetty: “Kaikki, mikä liikkuu ja elää, olkoon teille ravinnoksi; niinkuin minä olen antanut teille viheriäiset kasvit, niin minä annan teille myös tämän kaiken” ja Biblia 1776:ssa kohta oli käännetty: “Kaikki, jotka liikkuvat ja elävät, olkoon teille ruaksi: niinkuin viheriäisen ruohon, olen minä kaikki teille antanut.

Tuo kohta ei ole siis luomiskertomuksesta, vaan pätkä Jumalan puheenvuorosta Nooalle vedenpaisumuksen jälkeen. Sitä ennen on kerrottu mm. Adamin pojista Kainista ja Abelista, joista ensimmäinen kasvatti kasveja ja jälkimmäinen lampaita. Kain antoi Jumalalle maan satoa ja Abel uhrasi syntyneiden karitsojen esikoisten rasvaa. Herran kerrotaan 1. Moos 4:ssä suhtautuneen suopeasti nimenomaan Abeliin ja tämän uhriin. Lampaiden kasvattajana itsensä elättäneen on oletettu hyödyntäneen lampaita muutoinkin kuin vain esikoislampaiden rasvaa uhrina polttaen. Tosin Raamatussa ei kerrota eksplisiittisesti, mihin kaikkeen Abel hyödynsi lampaita tai niiden lihaa, eikä sitäkään, käyttikö Kain kasveja muutenkin kuin vain uhreiksi. Kain tappoi sittemmin Abelin, ja rangaistukseksi Kainille Jumala karkotti Kainin muualle sekä totesi kasveja kasvattamalla elantonsa siihen asti saaneelle Kainille, ettei hän tule saamaan enää elätettyä itseään maata viljelemällä: “Kun koetat viljellä maata, se ei enää ruoki sinua”.

Nooalle puolestaan oli annettu 1. Moos 6:21:ssä on ohjeeksi jo ennen vedenpaisumusta, että “Sinun tulee ottaa mukaan arkkiin kaikenlaista syötävää, niin että sinulla ja kaikilla muilla on mitä syödä.”

Alkuperäinen kommenttini kohdistui luomiskertomukseen. Luomiskertomuksessa ei nähdäkseni missään kohtaa ekplisiittisesti väitetä, että kaikki olennot olisivat olleet kasvissyöjiä. Siinä otetaan kantaa vain siihen, että Jumala oli antanut ihmisen syödä kaikkia muita puutarhan hedelmiä, paitsi yhden puun hedelmiä, mutta ei sanota, saiko ihminen syödä myös vaikkapa kalaa, lihaa, heinäsirkkoja tai juureksia. En väitä, että ihmiset olisivat syöneet paratiisissa lihaa, vaan väitän vain, että luomiskertomuksessa ei eksplisiittisesti sanota, mitä kaikkea erilaiset olennot söivät tai eivät syöneet. Olen kyllä törmännyt joskus mm. sellaisiin väitteisiin, että paratiisissa kaikki petoeläimetkin olisivat olleet kasvissyöjiä, mutta en ole löytänyt luomiskertomuksesta tukea näille väitteille.

1 tykkäys