Elävä vesi

Mistä Jeesus tässä puhuu, mikä voisi olla tämä elävä vesi, josta sanotaan “tulee sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.”

Mitä on jano? Kyselen, onko minulla sitä. Mitä on elävän veden juominen?

Johannes 4
10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Jos sinä tietäisit Jumalan lahjan, ja kuka se on, joka sinulle sanoo: ‘Anna minulle juoda’, niin sinä pyytäisit häneltä, ja hän antaisi sinulle elävää vettä.”
11 Nainen sanoi hänelle: “Herra, eipä sinulla ole ammennusastiaa, ja kaivo on syvä; mistä sinulla sitten on se elävä vesi?
12 Et kai sinä ole suurempi kuin meidän isämme Jaakob, joka antoi meille tämän kaivon ja joi siitä, hän itse sekä hänen poikansa ja karjansa?”
13 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: “Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
14 mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään”.

Elävä vesi on Pyhän Hengen armo.

4 tykkäystä

Jeesus puhuu Jumalasta, sekä myös itsestään elävän veden lähteenä, tässä mielestäni Rovasti Peltola selittää tuota kohtaamista hyvin:

"Se vesi, josta Jeesus puhuu, on jotakin sellaisesta, jota ihminen kaikkein syvimmin tarvitsee, joka tyydyttää hänen sisimmän janonsa ja jota ilman ihminen ei voi lopulta elää, elää iankaikkisesti. Psalmin rukoilija tunnustaa tämän: “Sieluni janoaa sinua, ruumiini ikävöi sinua ja uupuu autiomaassa ilman vettä” (Ps 63:2).

Puhumalla elävästä vedetä Jeesus selvittää, mitä hänellä on annettavana tänäkin päivänä jokaiselle meistä, jotka kuuntelemme hänen sanaansa. Mikä on tämä ihmeellinen elävä vesi, jota Jeesus Jumalan nimessä oli tarjoamassa naiselle ja tarjoaa myös meille?"

3 tykkäystä

Milloin ihminen saa osakseen tai kokee Pyhän Hengen armon tai armoa? Miten se ilmenee jokapäiväisessä elämässä? Voisiko tätä valottaa esimerkin kautta.

Se on kummallinen ilo, valo ja rauhallisuus, mitä saattaa tuntea, vaikka elämä miten turpiin vetäisi. Ilo siitä, että Jumala kuitenkin lopulta pelastaa. Näin koen itse nykyään.

4 tykkäystä

Elämä on niin vaikeaa ja tuskallista, ollut vuosikausia. Kaipaisin virvoitusta ja helpotusta. Tulen lukeneeksi Raamatusta näitä tämänkaltaisia, koska niissä on lupaus paremmasta. Myös psalmit ovat tulleet läheisiksi, niiden rukousten sanoihin on helppoa samaistua ja rukoilla niiden sanoilla.

Olipa Jeesuksen tarkoittama elävä vesi mitä tahansa, haluan rukoilla sen ilmenemistä omalle kohdalle.

4 tykkäystä

Elävä vesi tarkoittaa alunperin kai virtaavaa vettä tai lähdettä vastakohtana seisovalle vedelle. Jos vesi ei virtaa, se pilaantuu luonnossa nopeasti. Jeesus lupasi, että se vesi jota hän antaa ei lopu koskaan, ts. ei tule enää janoa, koska hän antaa kaiken tarvittavan.

Itselleni eniten voimia antaa hengellinen musiikki, jossa on sanomaa. Jollekin toiselle se voi olla muuta, Raamatun lukua tai opetuksen kuuntelemista, joita itsekin harrastan, sekä rukousta ja viipymistä Jumalan edessä. Liikkuminen luonnossa tyhjentää pään kaikesta muusta ja antaa tilaa rukoukselle. Itse koin hengellisen uudistumisen 15 vuotta sitten tavalla, johon liittyi hyvä raamatunopetus, hengellinen musiikki ja rukoilu armolahjoilla. Luterilaisen kirkon sisällä esim. Kansan Raamattuseura, Hengen uudistus kirkossa ja Verkosto Ry rohkaisevat näihin, sekä maltillisemmin monet muut kirkon herätysliikkeistä.

3 tykkäystä

Laulu alkaa sanoilla: ”Elävän lähteen vedet virtaa…”
Ehkä tuosta saisi jotain kiinni. Tätäkin cd:tä olen kuunnellut sen 15 vuotta.

1 tykkäys

Olen myös kokenut uudistumista, ja yleensä kaikki hengellinen “pitää hengissä”. Tärkeimpänä pidän Raamattua, sen tekstejä sellaisenaan. Myös hengellinen musiikki tottakai, on hyvä. Tällaista musiikkia on onneksi paljon, virsistä alkaen.

Elämässä on ollut kuitenkin suuria haasteita pitkään. Nämä kuluttavat voimia. Tykkään käydä messussa ja muissa kirkon tilaisuuksissa. Kansanlähetys pitää myös omia tilaisuuksia. Tosin koronatilanne rajoittaa nyt kaikkea.

1 tykkäys

Vesi on yksi antiikin elementeistä. Se kuvastaa tunteita.

Elävä vesi sisältää kaksi elementtiä. Voimakas tunne siitä, että ensinnäkin on elävä ja täynnä elämää. Toisena, että se kokemus täynnä elämää olemisesta kumpuaa yhteydestä Jeesukseen.

Auki selittäminen on siinä mielessä vaarallista, että ihmiset tällöin alkavat väärin muodoin tavoittelemaan tahdollaan jotain, mihin oma tahto ei riitä.

1 tykkäys

Kristuksen kyljestä vuosi verta ja vettä. Nämä voidaan nähdä muun muassa sakramenttien vertauskuvana. Kristuksesta tuli elävän veden lähde, Pyhä Henki luvattiin uskoville. Kristuksen kylkihaava on pakopaikka ja vapaakaupunki kristitylle, se on paikka piillä lhänen rakkaudesta palvaa sydäntänsä lähellä, aivan liki, verellä ja vedellä puhdistettuna.

5 tykkäystä

Myös kehoitus, "kun Pyhä Henki tulee teihin, te saatte voiman ja tulette olemaan todistajiani… ".
Apt. 1: 8.

2 tykkäystä

Ei ole niin yksinäinen olo, kun voi jossakin sanoa jotakin. Hienoa kun olette.

5 tykkäystä

Hienoa että sinä olet…
Jeesus sanoo elävästä vedestä niin, että Minä olen elävän veden lähde, joka tästä lähteestä juo, hän ei koskaan janoa, vaan hänestä itsestään tulee elävän veden lähde.
Jeesus usein puhuu vertauksilla ja kielikuvilla.

2 tykkäystä