Esikoislestadiolaisuus jättää kirkon

Luulen, että Urho Muroma on ollut niitä, joilla on lahja saarnata sydämeen. En toki ole livenä hänen saarnojaan kuullut koskaan. Itse mielelläni pillitän saarnoille ja vielä enemmän liturgialle. Jos tulee manipuloiti olo, niin on vaikeata. Huononkin saarnan jälkeen liikuttuu elevaatiossa ja Agnus Deisa.

1 tykkäys

Tuli mieleen, että Timo K. Mukan kirjaan perustuvassa elokuvassa Maa on syntinen laulu on kohtaus, jossa lestadiolainen saarnamies liikuttaa kuulijakuntaa. (Toisaalta kyseinen elokuva varmaan kovin monille täällä tuttu.) Kohtaus löytyy Youtubesta:

Elokuvaa en ole nähnyt. Kirja oli minusta vastenmielinen.

1 tykkäys

Pitääpä sanoa, meidän kotipaikalla oli eräs naisihminen, joka katsoi asiakseen saarnailla, oli jotain rukoilevaisvaikutteista kotikutoislahkolaisuutta edustava. Samalta kylältä kun olltiin, niin ei tietysti voitu estää häntä pitämästä sekavia puheitaan hautajaisissa tai vaikka syntymäpäivillä. Buggea ja Pietari Toppia toi lahkaksi.

1 tykkäys

Olen lueskellut Olavi Peltolan tekstejä hänen kotisuvuiltaan. En näe niissä ainakaaan teatraalisuutta enkä harhaisuuksiakaan.

Muroman käsityksiä on moitittu.
Hän teki kuitenkin suuren työn herättäessään luopumukseen vaipuneita
itsensä, asemansa ja Kristuksen tuntemiseen.
Sellaisia ihmisiä laitostunut kristikunta tänään tarvitsee.

Eipä liikuta Rovaniemen Kukonpoika-kirjailijaakaan se, että Suomi ajan myötä
vaihtaa uskontoa, kulttuuria ja identiteettiä. Se on hänestä niin “dynaamista”.

1 tykkäys

Ei tavallinen kirkon kristitty tiedä mitä tunnustuskirja sanoo, tai mikä on syntiä ja mikä armoa.

Mikä tämä juttu on?
Ei oikein sovi otsikon aiheeseen.

Saa kyllä olla kirja aika vastenmielinen, jos on vastenmielisempi kuin elokuva. Harvoin näkkee jotain kertakaikkisen rumaa ja huonoa.

1 tykkäys

Teillä ei vain ole makua. Mukka on yksi kaikkien aikojen kovimpia kotimaisia kirjailijoita, ja tuo elokuvakin on huomattavasti parempi kuin valtaosa kotimaisista leffoista.

1 tykkäys

Elokuvassa oli koko arktisen-vasemmistolaisen-hysterian kuva lestadiolaisista
uskovaisista Suomessa.
Viinan, kommunismin ja puolinaisen uskonnollisuuden kolmiyhteys.
Me suomalaiset harrastamme tällaista exhibitionismia itsestämme. Linja ei ole vieläkään muuksi muuttunut.
Siksi Berlinske Tidende kirjoitti: “Puukko sopii hyvin suomalaiseen käteen,
mutta TV_elokuvan tekeminen onkin sitten jo hankalampaa…”

Jo pelkkä nimi Kristus-Perkele oli monia loukkaava. Henkilöt primitiivisiä karikatyyrejä. Ei sitä ulkomailla kukaan ymmärtänyt.
Eihän kirja tai elokuva lestadiolaisia kuitenkaan esittänyt, vaan korpelalaisuutta.

Tämä on nyt vain tällaisen mitään elokuvista ymmärtämättömän mielipide.

2 tykkäystä

Luin aikoinaan 90-luvun alussa kaikki Timo K. Mukan kirjat. Pidin niistä. En tiedä, pitäisinkö enää. Olin tuolloin sangen nuori. Se on selvää, että hän oli lahjakas kirjailija ja että hänen kirjansa jäävät elämään. Mukka kuoli valitettavasti sangen nuorena.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.