Ev. lut. kirkon politisoituminen maahanmuuttaja-asiassa

Onnistuit muotoilemaan pointtini harvinaisen selkeästi, selkeämmin kuin itse pystyin. Kiitos!

Kristinusko ei tavoittele sielun kuolemattomuutta, vaan ruumiin (ja siihen yhdistyneen sielun) kuolemattomuutta ja ennen kaikkea turmeluksettomuutta.

Mulle on itsellenikin sanottu, että kääntyisin turvapaikanhakijoiden ottamista vastaan, jos tulisin raiskatuksi. Mulla on kuitenkin kohtalaisen vahva usko siihen, että raiskaaminen ei poista ihmisestä aivoja. Varmasti päättävässä asemassa olevatkin ihmiset osaavat miettiä päätösten seurauksia tasapuolisesti eri tahojen kannalta, riippumatta siitä, mihin seikkoihin liittyy tai ei liity itseä tai omia omaisia läheisesti koskevia yhteyksiä.

1 tykkäys

Pelkäänpä kyllä ettei niitä lautakasoja kokoavia poliitikkoja kiinnosta oman kansan ongelmat tuon taivaallista. Kyllä siellä on niin kertakaikkisen röyhkeää omaneduntavoittelijaa koko Arkadianmäki täynnä, että siinä voisi olla ihmeissään jos olisi kärpäsenä katossa kuuntelemassa mitä poliitikot kabineteissaan puhuvat.

Aivot niillä on, mutta jotenkin oudosti toimivat. Ei muuten voi ymmärtää, että vanhusten hoito on surkealla tolalla ja opiskelijoilta ym vähävaraisilta leikataan.

Sitten se kaikkein röyhkein AStubb sanoo kansalle kirkkain silmin, että ei se ole keneltäkään pois, jos turvapaikanhakijoille kohdistetaan muutama sata miljoonaa euroa. Tuollaista röyhkeyttä ei voi millään ymmärtää eikä hyväksyä. Ko ihminen saisi minulta heti center fingeriä jos kadulla vastaan tulisi.

Miten suomalaisia voi elää kaduilla, kun ulkomaalaiset bunkkaavat vastaanottokeskuksissa ja henkilökunta palvelee?

2 tykkäystä

Osaatko Anskutin kertoa jonkun järkevän syyn sille, miksi Suomessa suorastaan syljetään väkivaltarikosten uhrien silmille ja paapotaan näitä kapisia rikollisia?

Ja taas toisaalta, jos syyllistyy talousrikokseen, on rangaistus hyvä ettei kovempi kuin se minkä saa taposta…?

Eivät nuo Arkadianmäen urhot ainakaan rikosten uhreista niin piittaa.

Tässä vielä esimerkki:

Oletko itse jo lakannut lyömästä vaimoasi?

Ts. kysymys on muotoiltu siten, että siihen vastaaminen niin tai näin edellyttäisi sellaisten peruspremissien allekirjoittamista, joita en voi hyväksyä. En nimittäin ole sitä mieltä, että Suomessa olisi kuvaamasi kaltainen tilanne, vaikka joissain tapauksissa tuomioissa olisikin korottamisen varaa. Lisäksi en tykkää ollenkaan sellaisista kielikuvista, joissa sairauteen liittyvää sanaa (kuten kapinen) käytetään moraaliseen vääryyteen ja pahuuteen liittyvänä. Sairaus ei ole pahuutta eikä pahuus varsinaisesti sairautta.

Käytin termiä ‘kapinen’ väkivaltarikollisista puhuessani, vaikka sitten hieman epäjohdonmukaisesti linkkasin alle rattijuoppoustuomion.

Nimenomaan Suomessa on tilanne, jossa esim tapon yrityksestä saa jopa vuosia lievemmän tuomion kuin vaikkapa törkeästä veropetoksesta. Se on erittäin hämmentävää, vaikka tapon yrityksessä on osapuolena uhri, joka kärsii henkilökohtaisesti. Usein lopun elämäänsä.

Veropetos on rikos, jossa kukaan ei suoranaisesti vahingoitu, vaikka välillisesti yhteiskunta kokee vahinkoa.

Mutta en hyväksy sairaus termin taakse piiloutumista, jos autolla saa kännissä jonkun ajettua hengiltä. Kyllä sellaisessa pitää ottaa huomioon, että uhrin osa ei ole väliaikainen eikä myöskään hänen sukulaistensa tuska.

1 tykkäys

Sallin Silvanukselle sen, että hänen täydellinen erimielisyytensä kanssani tässä asiassa on edennyt vihan asteelle. Saahan sitä vapaassa maassa vihata maahanmuuttokriitikkoa, sitä onko Silvanuksen teksteissä minusta vihapuhetta, voivat muut arvioida.

Loukkaavaa Silvanuksen taholta on, miten hän asettaa omia harhakäsityksiään minusta muka ajatuksikseni. Loukkaavaa, mutta myös suorastaan vainoharhaista.

Kyllä asiasta kuin asiasta pitäisi voida keskustella ja kyetä keskustelemaan demonisoimatta erimielisiä.

Mutta modella on toki valta - onko vastuuta?

2 tykkäystä

Siinähän sitten keskustelette akateemisen korkeatasoisesti kaikista teologisista nyansseista ja kirkkohistorian knopeista. Kaikilla täällä ei ole ensinnäkään mitään mielenkiintoa jaaritella sivukaupalla jostain forenssisesta amputaatiosta eikä sen paremmin kompetenssiakaan osallistua tuollaiseen keskusteluun.

1 tykkäys

Akateemisuus ja poliittisuus eivät suinkaan ole ainoat vaihtoehdot.

2 tykkäystä

[quote=“Silvanus, post:426, topic:1455, full:true”]
Minusta tuntuu, että sinulla ei ole ymmärrystä siitä, millaisessa tilanteessa Toiviainen elää, vaikuttaa ja saa niitä kommenttejaan. Henkilökohtaisesti epäilen, että häntä kohtaan ollaan masinoitu vihapuhekampanja, jossa yksittäiset henkilöt vuorotellen lähettävät viestejä. Tämän foorumin viestien yhteydessä olen välillä miettinyt, ovatko meidän kirjoittajamme osallisia tästä kampanjasta. Toivon, että eivät ole. [/quote]

Halla-ahon Jussiakin vastaan on masinoitu vihapuhe kampanja enkä lainkaan ihmettelisi vaikka tämänkin foorumin kirjoittajia olisi niissä piireissä mukana…

2 tykkäystä

En minä sinua vihaa. En missään nimessä. Suhtaudun sinuun lähinnä niin kuin tietämättömään. Minusta on loukkaavaa, miten arvioit tunne- ja tahtotilojani asettamalla omia harhakäsityksiäsi minusta minun ajatuksikseni. Kuulostaa vainoharhaiselta: näinhän sitä tahdotaan nähdä, että nyt se moderaattori/lläpitäjä siellä on jonkun salajuonen vuoksi vainoamassa minua. Voit ihan itse miettiä, että onkohan sinuun kohdistuvalla moderoinnilla jotain tekemistä sen kanssa, mistä ja millä (vihaisella) asenteella kirjoitat, vai sillä, että minä ja moderaattorikolleegio olemme päättäneet, että nyt jotenkin sinut täytyy pistää aisoihin.

Voin kertoa vastauksen. Vaikka olenkin foorumia ylläpitävän yhdistyksen puheenjohtaja ja foorumin ylläpitäjä, minua ei suoraan sanottuna kiinnosta tämä foorumi, sen käyttäjät ja sen keskustelut niin paljoa, että lähtisin kehittelemään jotain salajuonia teitä vastaan. Tämä on minulle harrastus, sillä tykkään keskustelemisesta. Sitä on saanut foorumilla aika vähän tehdä viime aikoina, kun jokaista sanaani aletaan kritisoida, kun satun olemaan ylläpitäjä, ikään kuin minun pitäisi nyt jollain silkkihansikkailla teitä kohdella, kun satun olemaan jossain vastuuasemassakin. Tuon kritisoimisen lisäksi tietenkin suurena syynä on se, että aktiiviset kirjoittajat eivät jaksa enää keskustella uskonnollisista aiheista, vaan he ovat lähteneet vääntämään politiikkaa. Eihän se ihme ole, kun maahanmuutto ja muut asiat ovat yhteiskunnassamme pinnalla. Ajatus oli kuitenkin, että tämä foorumi ei olisi mikään yhteiskunnan pinnan keskustelujen foorumi, vaan keskusteluissa mentäisiin syvemmälle, uskonnollisiin merkityssisältöihin, hengellisiin totuuksiin ja teologisiin ymmärryksiin. Niitä ei viimeaikaisissa keskusteluissa ole tavoiteltu.

Sanon sen suoraan: Foorumin taso on laskenut, ja syy on sen käyttäjissä.

Edit: Minua ja moderaattoreita on näistä erilaisista salajuonista epäilty ennenkin. Joten sanon nyt taas kerran, ja yhä uudestaan: minua ei kiinnosta juoniminen. Minulla on paljon parempaakin tekemistä. Jos tahtoo alkaa vainoharhaiseksi ja nähdä jotain ihmeellisiä vendettoja itseään vastaan, niin sitten tekee niin. Voi itse miettiä, onko se millään tapaa järkevää energian käyttöä.

Olen tahtonut antaa oman panokseni foorumin ylläpitoon siitä syystä, että minusta tällä foorumilla on annettavaa omalle ymmärrykselleni, koska täällä on sellaisia henkilöitä, jotka uskaltavat keskustella uskonnollisista, hengellisistä ja teologisista asioista. Siinä vaiheessa, kun foorumi muuttuu uudeksi Homma-foorumiksi, minä lähden täältä kävelemään.

7 tykkäystä

Oletko itse mukana siinä, tai Toiviaista vastaan masinoidussa kampanjassa?

Vika on siinä, että aloit paapoa päänaukoja-ateisteja, joilla ei ole kerrassaan yhtään mitään annettavaa kristillisistä aiheista keskusteltaessa. Sen sijaan, että olisit määrätietoisesti potkinut nämä pois, perustit heille oikein oman osaston. Jos joku uskova kritisoi siellä harjoitettua avointa pilkkaa ja vittuilua, niin sitten ojennat sitä uskovaa ja jätät ateistin/-t lällättelemään. Tarvitseeko siinä sitten ihmetellä, että mihin se korkeatasoinen keskustelu hävisi?

Toinen kysymys on sitten se, että aiempiin foorumeihin verrattuna tämä on huomattavasti luterilaispainotteisempi: erityisuojelussa on luterilainen pappi, ja korkeimman luottamusluokituksen saaneiden joukossa ei ole mm. ainoatakaan ortodoksia. Aiemmilla foorumeilla oli selvä pyrkimys siihen, että moderaattoreiden joukossa oli tasaisesti kolmen suurimman kirkkokunnan edustajia. Täällä luterilaisia on yhtä paljon tai enemmän kuin muita yhteensä. Ekumeenisuus ei toteudu käytännössä, vaan jää vain ylevien sanojen tasolle.

4 tykkäystä

Moderaattoreissa on yksi luterilainen, kaksi katolilaista, yksi ortodoksi ja yksi agnostikko.

5 tykkäystä

Itse hieman ihmettelen sitä, miksi täällä pitäisi varoa sanojaan, jos jotkut spammailevat vihapostia jossain muualla. Mitä se tänne kuuluu?

Toisaalta on itsestään selvää, että Toiviainen ja Outi Pop ovat toimineet ailahtelevasti ja erittäin epäkypsästi johtaessaan mielenosoituksia. Siinä ei ole paljon keskustelemista. Mielenkiintoisempaa on se, että väitteiden mukaan evankelisluterilainen kirkko, tai sitä lähellä olevat järjestöt, ylläpitivät ja huolsivat mielenosoitusta.

Nyt kun suomalainen tuki on hiipunut myös mielenosoitus on kuulemma hiipunut.

1 tykkäys

Minä puhuin johtaja-luottamustason henkilöistä. Heidän joukossaan ei näy ortodokseja, kun taas luterilaisia ovat sinä, TV2, Anskutin ja cymbus.

Elevoin sinut ja Maxin.

Internet on Internet. Tämä foorumi on osaltaan samaa “julkista sfääriä”, mihin kuuluu myös somen julkisuus ja lehtien julkisuus. Me emme elä tyhjiössä.

Olen ollut jokusen päivän reaalimaailmassa, ja tulin vasta eilen lukemaan kaikenlaista mielenkiintoista mm siitä,. että paitsi että olen salajuoniva vihapuhuva rasisti, niin olen myös tyhmä, epäoikeudenmukainen ja mitähänseoli. Mikä oli julistettu korkeimmalta kirkolliselta, kirkon tukemalta moderaattoritaholta.

Missäkö olin. Olin auttamassa huonosti liikkuvaa ja harhaista 90-vuotiasta vanhusta, jonka kotiin tarvittiin huonekalukorjauksia ja pieniä rakennemuutoksia (kynnyslautojen madallus) ja asennettiin turvapuhelin. Siellä meni koko päivä. Vapaaehtoishommissa. Olen monelaisissa kirkkoni vapaaehtoishommissa mukana, niin paljon kun tuskaa tunnenkin kirkkoni mediakellokkaiden mölinöistä.

Eikä ole ainoa vanhus/vammainen jota olen auttanut ja tulen auttamaan. Minä etsin lähimmäiseni aika läheltä. Omasta perheestä ja suvusta, naapureista, ja suomalaisista sotaveteraaneista, työttömistä, leskistä, orvoista, kaikkia näitä autan rahallisesti.

Joku saattaisi jopa pitää minua kristittynä edellisistä johtuen. Ainakin autetut vanhukset ovat kovasti kiitelleet, kyyneleetkin silmissä.

Kuka minä olen? Olenko minä se kuva, jonka joku on saanut minusta netistä (tulkiten omasta historiastaan, traumoistaan ja taustoistaan muodostettuna).

Tyhmä olen, sen myönnän, aika suoraviivainen ja yksinkertainen kaveri, joka (epäonneekseenkin) luottaa ihmisten sanaan, ja vielä enemmän Raamatun sanaan, ja kunnioittaa traditiota. Sanojeni luokittelu vihapuheeksi on tulkitsijan mielessä. Kristillisyyttäni ja lähimmäistyötäni arvioi Jumala, ja muitten arvioista vähät piittaan.

8 tykkäystä

Mikä on tämä Kirkon tukema taho?