Ev.-lut. kirkosta erosi 52 000 hlöä vuonna 2017

Kiitos Cymbus tyhjentävästä listauksesta. Tuosta sai hyvät naurut :sweat_smile:

Onhan se totta että ennen kirkosta eroaminen oli paljon isompi juttu. Piti ihan marssia kirkkoherranvirastoon tekemään paperit. Itse erosin 2000-luvun alussa. Vanhemmilleni uskalsin kertoa vasta 10 vuotta myöhemmin

Tähän voi esittää myös vastakysymyksen: Oletetaan, että Laajasalo tutkitaan tarkasti ja vaikkapa syyskuussa julkaistaan selvitys. Siinä huomataan, että kadonneet kuitit liittyivät kuitenkin selvästi työasioihin, kyse on pitkälti vahingoista, ja ylipäänsä jutussa on villoja paljon kohua vähemmän.

Kuinka moni silloin liittyy takaisin?

Kirkon verotulojen suhteenhan tilanne olisi silloin nollassa, koska 2019 verotukseen käväisy pois jäsenkirjoista ei merkitse mitään.

Luulen, ettei paluuliikennettä hirveästi ole. Moni ei jaksa seurata kohua loppuun asti, ja useinhan myös uutisointi jää aika pieneksi, mikäli kohu olikin aiheeton. Vaikka Laajasalosta tehtäisiin ensimmäinen luterilainen pyhimys pysyisi hän silti yhä monillle tarinan konnana.

Joo, oikaisut eivät tietysti saa samanlaista julkisuutta. Se on yksi perustelu sille, että elämä on välillä epäreilua.

Mutta vaikka kuviteltaisiin että tieto leviäisi yli maan, niin luulen ettei silloinkaan juuri palaajia olisi.

Luulen, että yksittäiset kohut ovat kuitenkin yleensä vain se ns. viimeinen pisara lukuisten aikaisempien päälle. Kun eroamispäätös on tehty, niin se kuitenkin pitää, jollei tule jotain erityistä paluusyytä vastaan.

1 tykkäys

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.