Foorumin ulkoasu

On se olennaista, sillä on eri asia kirjoittaa suljetulle puolelle kuin avoimelle. Ja jos on kriittisisen keskustelun ketjussa, niin kaikki eivät välttämättä halua kommentoida ollenkaan jne. Mutta lähinnä nuo alaosastot tuntuvat vähän sellaisilta, että ne hukkuvat jotenkin ja niillä oleva sisältö tuntuu “unohtuvan”. Ehkäpä tämä tästä selkiytyy ajan myötä, kun oppii ajattelemaan uuden foorumin struktuureissa.

Mutta ne pallukat olivat tosiaan aivan turhia. Mitä tekee sillä tiedolla, että kuka on vastannut ketjuun esim. neljänneksi viimeisimpänä? Ei mitään. Entisellä foorumilla näki ketjun viimeisimmän kirjoittajan, ja se oli minusta ihan riittävää.

Taustaväri voisi myös olla aavistuksen verran tummempi, esim. vaaleansiniseen tai kermanväriin vivahtava. Omaa silmääni valkoinen tausta irriteeraa jonkin verran. Tämän takia en lue sähköisiä kirjojakaan. Niennan tekemät osastojen logot näyttävät hyviltä, mutta kyllä minä vaihtaisin sen Hesarin siitä johonkin mielikuvituslehteen, Ilta-Louskuun tai Päivän Jytkeeseen tmv.

Hauskat ja hienot kuvat! Ortodoksipiispan “punatähti” tähtäysmerkkinä hieman oudoksutti, mutta tarkemmin katsoen taitaa olla risti. :slight_smile:

1 tykkäys

Erittäin näkyvä (sinänsä kivannäköne) peukku viestin alla, vaikka kukaan ei olisi sitä peukuttanutkaan, on mielestäni vähän hämäävä.

Minulla sama taas lootana, jossa testinä luullakseni 01F 44D.

1 tykkäys

Kuka on Kriittinen keskustelu -kuvan vasemmanpuoleinen henkilö, @Nienna? Oikeanpuoleinen näyttää John Henry Newmanilta.

1 tykkäys

Sama täällä. Ennen oli sydän, nyt laatikko.

Ludwig Feuerbach :smiley:

3 tykkäystä

Joo, 1f44d on UTF-koodi, josta tulostuu peukalo: :+1:. Se, että peukalo ei näy sinulla, tarkoittaa sitä, että selaimessasi oleva oletusfontti ei jostain syystä sisällä tätä kuvaa.

@TV2, olen kysynyt jo Discoursen omalla foorumilla, miten tuon peukalon saisi harmaaksi. Odotan vastausta…

Lisäsin niiden alle vielä pienen varjon. Nyt näyttää paremmalta. :slight_smile:

1 tykkäys

Totisesti.

Sanoisin että omaan silmään etusivu ois aika bueno tuolleen, nyt kun ne kuplatkin on veks.

Otin myös avatar-kuvakkeet pois etusivulta.

Mietin vielä sitä, pitäisikö noissa viesteissä lukea se yläalueen nimi myös vai ei… (Ja mietin myös, miten sen saisi tehtyä :smiley: )

Muuten sivusto näyttää aika hyvältä, mutta jos ette pahastu, niin kahta seikkaa kritisoin: (1) Logo (risti ja kirjaimet UR) ei minusta ole hyvännäköinen. (2) “Helsingin Sanomat” etusivun näkyvimmällä paikalla ei vaikuta ollenkaan hyvältä.

Ratkaisuksi ensimmäiseen uusi logo, ja toiseen jokin tekaistu lehden nimi (mielellään kuitenkin asiallinen; lukijalle voi helposti tulla käsitys että tämä nettisivun osasto on tuo nimeltä mainittu lehti).

1 tykkäys

Olisiko ihan vain Päivän uutiset ok nimi lehdelle? Merkitykseltään aika lähellä alueen nimeä, mikä on (kuten @TV2 vähän sanoikin) plussaa

Ja olisiko logoäänestyksen paikka? Koska itse ainakin kannattaisin vanhan säilyttämistä, mutta jos moni haluaisi uuden, voitaisiin sen suunnittelu tässä lähiaikoina aloittaa, niin saadaan foorumin ulkoasu hiottua valmiiksi :slight_smile:

1 tykkäys

Joo ei sen kuvakkeen lehden nimen kanssa tartte sen kummemmin kikkailla.

[quote=“Nienna, post:115, topic:75, full:true”]
Olisiko ihan vain Päivän uutiset ok nimi lehdelle?[/quote]

Onnistuisiko sellainen, että kuvan lehti olisi vanhan mallinen jättikokoinen Hesari taiteltuna nelinkertaisesti niin, että päälle päin näkyy vain teksti “… SANOMAT”. En nyt löytänyt sopivaa kuvaa havainnollistamaan asiaa, mutta vanhoja isokokoisia sanomalehtiä nähneet tietävät, että ne olivat usein taiteltuina juuri tuolla tavalla nelinkertaisesti.

Päivälehti olisi myös mahdollinen. Se ei ole nykyisin julkaistava sanomalehti, eikä nimeä ole tavaramerkkirekisterissä.

…tosin se käytännössä (joskaan ei muodollisesti) on Helsingin Sanomien alkuperäinen nimi, mutta tuskin sitä kukaan enää muistaa…

Olen samaa mieltä. Minusta @Nienna voisi tehdä ehdotuksen uudeksi logoksi? Logojahan on oikeastaan kaksi: iso ja pieni. Ellei sitten logo ole se käyttäjien keskustelussa oleva puhekupla, jossa on UR. Se noudattaisi itse asiassa discoursen oman logon linjaa:

Tällä hetkellä käytössä olevat siis seuraavat:

Iso

Pieni

Vanhalla foorumilla TV teki myös tällaisen ehdotuksen, jossa on vähän erilainen värimaailma:

Ehdotus

Periaatteessa iso voi siis olla vähän leveämpi myös. Sitä ei ymmärtääkseni käytetä mobiilissa.


@TV2, toivoit jossain vaiheessa sitä tuoreimmat nappulaa. Sellainen voidaan kyllä tehdä mobiilikäyttöön, koska mobiilin etusivulla ei ole noita vimeisimpiä (ainakaan minulla)työpöytäversioon en sitä kyllä laita (ainakaan ennen käyttäjäkokemuksia), mutta toivoisin ehdotusta kuvakkeesta. Salama? UTF-arsenaali erityisesti on avoin, eli jos sieltä löydät jonkun niin hienoa.

Komppaan molempia kritisointeja. Mutta muuten keskustelualueiden tunnuskuvat on tosi hauskannäköiset!
Joku valitteli, etteivät keskustelualueet eroa toisistaan riittävän selvästi. Ehkä tämä ei ole kovin suuri ongelma, mutta yksi kehitysehdotus juolahti mieleen; saisiko keskustelualueiden tunnusvärejä jotenkin voimakkaammin esiin itse viesteissä? esim. ohut väriraita jokaisen viestin reunassa?