Helena Konttinen ja muut horrossaarnaajat

Ei ollut tarkoitukseni tästä uutta karismaattisuusketjua tehdä, niitä on täällä jo tarpeeksi. Kunhan toisessa ketjussa otin Konttisen esimerkiksi puheeksi, josta sitten tämä ketju taas avattiin ilman omaa panostani asian eteen.

Se mitä joku Jouko Nieminen on jossain puhunut jostain amerikkalaisesta hörhöstä äärikarismaatikosta ja yhdistellyt sitä suomalaisiin liikkeisiin mahdollisen vierailunsa johdosta ei ole kovin vahva argumentti mihinkään suuntaan. Olen Niemisen puheita ja tekstejä kuullut ja lukenut ja usein niissä on vääriä oletuksia tai oman rajatun käsityksen esilletuomista enemmän, kuin asiaa.

Oon hieman kriittinen hengenuudistuslaisuutta kohtaan, mutta en niinkään karismaattisuuden takia, vaan koska olen ollut havaitsevinani heidän opetuksessaan hieman lakihenkisiä piirteitä. Nämä ovat erillisiä asioita - kaikki karismaatikot eivät ole lakihenkisiä.

Pidän kyllä raamatuntulkinnan kannalta hyvin ongelmallisena sitä, jos niputtaa kaiken karismaattisuuden epäkristilliseksi toiminnaksi. Kriittinen saa ja kannattaakin olla, eikä tarvitse mennä mukaan sellaiseen mikä itsestä tuntuu pahalta, mutta totaalinen leimaaminen ei ole oikein. Raamatun mukaan Jumala vaikuttaa mm. kielilläpuhumista ja profetointia.

Horrossaarnaamista sen sijaan Raamattu ei tunne. Tämä ei vielä itsessään tee asiasta väärää, koska Raamatussa ei ole annettu tyhjentävää kaikkien armolahjojen listaa, jonka ulkopuolella Jumala ei koskaan voisi toimia. Oleellista on opetuksen sisällön arviointi Raamatun, kirkon perinteen ja yleisen järjenkäytön valossa (Raamattu tietenkin näistä ykkösenä). Ainakaan Helena Konttinen ei saa tässä asiassa puhtaita papereita netistä löytyvien tietojen perusteella. Muiden horrossaarnaajien opetuksen sisältöä en tunne.

2 tykkäystä

Kyllä karismaattisuus, kun sitä aletaan ihan tavoittelemalla tavoitella, sisältää mahdollisuuden, että huomaamatta vähitellen se muuttuu epäterveemmäksi. Esimerkiksi Markku Koiviston toiminta tuntui aluksi hyvinkin raittiilta mutta muuttui ajan myötä (parissa kymmenessä vuodessa) yhä kummallisemmaksi. Se, mikä tapahtui hänelle, voi tapahtua vielä monille muillekin.

Minun ratkaisuni on, etten tavoittele mitään ihmeellisempiä kokemuksia. Niitä saa toki tulla, jos on tullakseen. Karismaattisia tilaisuuksia vältän.

Horrossaarnaajaan en ole ikinä livenä törmännyt mutta en antaisi sellaisen tehdä itseeni vaikutusta ja sanoihinsa suhtautuisin hyvin kriittisesti.

Sellainen, mikä on Jumalasta, kestää kritiikin ja arvioinnin.

6 tykkäystä

Kyllä Helena Konttisen tarina on aina jakanut kristikuntaa niin kuin kaikki muutkin lahkot ja eriskummallisuudet.
Taivaaseen päästän Helenan (ei minulta tietenkään kysytä sitä) mielihyvin, koska turvautui koko, mielestäni harhaisen hurmossaarnaamisen ja lyhyen elämänsä ajan Kristukseen ja armoon kurjuudessaan.
Hän ei ollut paha ihminen, vaan suuresti kärsivä.
Arvostan suuresti Niemisen ja kumppanien, myös Aitomaan, puhumattakaan Malkkien porukkaa kristittyinä, vaikka yhteiskristillisenä se ei ole minun kotini.
En pysty hyväksymään helluntailaisuutta, karismaattisuutta, armolahjojen väärää korostamista enkä tietenkään Kristuksen työn halveksimista. Silloin tällä foorumilla ei myöskään pysty Kristuksen työhön turvautuva olemaan, vaan on nöyrryttävä taas, pudisteltava pölyt ja oltava hiljaa, vaikka ei ikinä paikkaansa saisi löytää tässä sekavassa lopun ajassa.
Olisi syytä muistaa, että totuuksia ei voi olla kuin yksi, mutta valheita loputtomasti. Uusi Testamentti Jeesuksen suulla niistä runsaasti varoittaa. Foorumi ei voi myöskään tällöin olla kristillinen, vaan sekaoppinen ja ihmismieleinen. Foorumi on luopunut alkuperäisestä näystään ja tarkoituksestaan ekumeniaan uskonsa takia eikä siedä erimielistä arviointia lupauksestaan huolimatta.
No kaikki tulee ilmi tuomiolla itse kullekin, mutta on myöhäistä sitten!
(Kyllä se on joku muu, joka täällä jyrää ja yrittää kaikkien niskan päälle ovelasti. Minä yritän vain syntisenä olla rehellinen ihmisten omista mahdollisuuksista kristinuskon tähden.)

Uskovat erilaisissa seurakunnissa ja yhteisöissä ovat yksilöitä, jokainen. Kokonaista liikettä ei pidä leimata. Sitä ja tätä ongelmaa voi niissä nähdä. Ongelmia on yllinkyllin Ev.lut kirkossakin, johon kuulun.

Uskovista moni kulkee jossain vaiheessa harhapoluillakin. Ja silti löytää vielä perille.

5 tykkäystä

Toisen oikein ymmärtäminen on se suurin ongelma ja siitä eikä synnistä ole kukaan vapaa tässä maailmassa.

1 tykkäys