Helluntailaisuuden arviointia Suomessa ja maailmalla

Periaatteessa minäkin harvoin tunnen tällaista vakuuttuneisuutta, mutta en rakennakaan kokemusteni varaan vaan Jumalan sanan varaan ja tiedän sen perusteella saaneeni uskon kasteessani ja tiedän myös siksi olevani varmasti valittu pelastukseen, kuten on laita ehtoollisen ja evankeliumin sanankin suhteen. Minun ei tarvitse siis raastaa päätäni pohtimalla onko Jumala kenties jossain salatussa majesteettisuudessaan tehnyt minun kohdallani ohimarssin kun näen suoraan hänen omasta julkisesta ilmoituksestaan, sanan ja sakramenttien kautta, ettei näin ole käynyt.

Eikä muuten helluntailaisetkaan tule toimeen ilman sakramentteja, vaikka he ne Raamatun mukaisesti käsitettynä torjuvatkin. He ovat vain korvanneet ne omilla keksinnöillään joista kielilläpuhuminen todistuksena oikeasta uskosta ja niin kuin he sanovat Pyhän Hengen täyteyden saamisesta on heille varma todistus, vaikka heidän kielilläpuhumisensakaan ei vastaa Raamatun ilmoitusta tästä asiasta.

Tässähän ei kuitenkaan ole kysymys yksilöistä ja heidän uskostaan, vaan seurakuntien niissä käytössä olevasta opetuksesta. Ihminen yksilönä voi turvata Kristuksen sijaissovitukseen vaikka seurakunnan opetus olisi tämän torjuvaa.

Siksi olenkin sanonut, että tänä viimeisenä maailmanaikana jolloin aivan uskomaton uskonnollinen sekavuus on valloillaan jokaisen tulisi itse tutkia Raamattua rukoillen ja vastata omasta uskonelämästään sen perusteella hakeutuen seurakuntaan joka vastaa parhaiten Raamatun näkemystä, eikä olla kuin tikanpoika suu auki ja odottaa, että joku työntää oikeaa “evästä” suuhun sitä koettelematta, olkoon tämä joku sitten vaikka kuinka nimekäs julistaja, olkoon hänellä mikä asema tai maine tahansa. Onhan meillä jokaisella uskovalla Jeesuksen sanojen mukaan lampaankorva, jolla me voimme kuulla hyvän Paimenen äänen vielä tämän uskonnollisen kaaoksen keskelläkin.

2 tykkäystä

Paavali ei nähdäkseni ajatellut kasteensa olevan oman uskonsa keskiössä, kun kirjoitti: “Minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen, ja hänet ristiinnaulittuna.” (1 Kor. 2:2) Monille riittää uskon vahvistukseksi ristille katsominen. Ei tarvitse pitää kastetodistusta seinällä. Monilla on seinällä krusifiksi, joka puhuttelee ja vahvistaa uskoa.

1 tykkäys

Totta puhut, muttet huomaa, mitä siinä lukee. Tässä Matt.28:19,20 lukee:

poreuō/ menkää oun/ siis mathēteuō/opettakaa. Viimeinen sana tarkoittaa tehdä opetuslapsiksi. Seuraavan jakeen didaskō on opetuslasten opettamista.

Markuksen Evankeliumin 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. 16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.

mathēteuō kuvaa suhdetta, mikä alkaa uskoontulossa. Tämän ”kunniaksi”, merkiksi, todistukseksi ilmoitamme ihmisille tämän suhteen alkaneen. Sitten seuraa opettaminen, kaikkeen, koko Raamattuun.

Tästä samasta on maininta Joh. 4: 1 ”Kun nyt Herra sai tietää fariseusten kuulleen, että Jeesus teki / poieo opetuslapsiksi ja kastoi useampia kuin Johannes”

Siis ensin opetuslapseus ja sitten kaste.

Tätä kohtaa on käsitelty kirkkoraamatuissa 92 ja 2020 kyseenalaisella tavalla:

92: Jeesus sai tietää fariseusten kuulleen, että hän kokosi ympärilleen enemmän opetuslapsia ja kastoi useampia kuin Johannes

2020: 1-2:

Jeesus ei kastanut ihmisiä itse, vaan sen tekivät hänen oppilaansa.

Hän sai tietää fariseusten kuulleen, että hän veti puoleensa enemmän oppilaita ja kastettavia kuin Johannes.

Usko syntyy, kun Jeesus tekee ihmisestä hänen opetuslapsensa, eli tullaan uskoon. Syntynyt usko kasvaa, mitkä kummatkin ovat Jumalan työ ihmisessä. Me ihmiset olemme Jumalan viljelymaa. Meissä ei ala kasvamaan mikään taivaallinen, siemen ikuisuuteen, ellemme sitä itse halua. Kasvun antaa Jumala, ainoastaan.

Olet sinäkin tullut uskoon, joka usko kasvaa sinussa sinun sallimanasi. Mikä on Jumalan Pojan uskoa, on tarkistettavissa Raamatusta.

Tämä KR2020 UT, on poistanut jakeet 1 ja kaksi ja muotoillut viitteillä asiaa. Näin ei ensin uskoontulo hyppää silmille.

Ei ole. Käskyssä tekemisen kohteena on kaikki kansat. Siinä ei esiinny sanaa opetuslapsi vaan verbi “opetuslapseuttakaa”. Uuras Saarnivaara osasi hyvin kreikkaa ja kysyin aikoinaan häneltäkin. Hän sanoi minun ymmärtäneen jakeen oikein ja helluntailaisten väärin.

(Minun epäilyni on, että muutamat haluavat ihan tieten tahtoen vääristellä jakeen sanoman, kun se ei omaan oppiin sovi. Olen kuullut jopa selityksiä, että Jeesuksen syliinsä ottamat pienet lapsetkin olivat nuoria miehiä, kun lapsen usko on joillekin niin ylipääsemätön ongelma.)

3 tykkäystä

Referenssiksi nykykreikka:

Πηγαίνετε λοιπόν και κάνετε μαθητές μου όλα τα έθνη, βαφτίζοντάς τους στο όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος

Aika mainio tämä (all translations):

Minulla tulee mieleen kaksi asiaa.

Jälleen palataan siihen kuinka “eräs vanha tuttava” julisti minulle “ilosanomaa Jeesuksesta” ja kertoi että en ole uskova ollenkaan. Oliko yksi syy se, että en siteeraa Raamattua koko ajan?

Tähän on ilman muuta syy. Olen nyt muutaman vuosikymmenen ajan seurannut sitä, kuinka uskovat perustelevat omia kantojaan raamatunkohdilla, ja kaikilla on joka ikisestä asiasta eri tulkinta ja kaikki ovat joka ikisestä pikku asiasta eri mieltä. Eikö tästä ole helppo vetää johtopäätös: ei kannata. En minä halua tulla vedetyksi tuollaiseen mukaan.

Muistan yhden ex-helluntailaisen kundin joka näki Raamatusta, että koko helluntailiikkeen perinne oli väärässä. Hän luki Raamattua, ja selvähän se oli kuin pläkki. Kun luki jonkin raamatunkohdan, niin siinähän se luki ja se oli aina osoitus siitä, että helluntailiikkeen perinne oli väärässä. Hän siis jätti helluntailiikkeen ja opetti sitten omaa metodiaan nuoremmille. Hänen metodinsa oli että pitää lukea Raamattua ja katsoa mitä siinä lukee, eikä kuunnella mitä helluntaikirkko väittää. Tämä kaveri oli menestynyt viihdealalla hyvin ja siitä kai oli sitten tullut itsetuntoa väittää että oma tulkinta oli pätevin.

Toisekseen, tämä porukka jotka päättivät että minä en ole ollenkaan uskossa, hehän pitävät helluntailiikettä saastuneena. Heidän mielestään MENESTYSTEOLOGIA on päässyt sisälle helluntailiikkeeseen. Jotkut heistä ovat sitä mieltä että helluntaiseurakunnassa ei voi ollenkaan käydä, jotkut taas ajattelevat että tietyissä helluntaiseurakunnissa voi käydä mutta toiset ovat saastuneita (esimerkiksi Seinäjoen Helluntaiseurakunta), ja jos sellaisessa käy niin pitää desinfioida itsensä hengellisesti: toistaa vanhemman uskovan perässä "sanoudun irti siitä ja siitä jne ym.)

1 tykkäys

Mitä joku on jossain yhteydessä sinulle sanonut voi olla oikeinkin päin, mutta ei kelpaa väitteeksi keskustelussa, jossa Alkuperäinen on luettavissa sellaisenaan.

Ensin tehdään opetuslapsiksi, mitä tekemistä mathēteuō tarkoittaa. Tämä tekeminen perustuu ja syntyy suhteesta, Jumalan ja Isän vedossa olevan kanssa. Sen voi todeta jo vaatimattomalla kreikan taidollakin. Toiseksi se on linjassa kaiken Raamatun kanssa.

En pidä reiluna, että sotket Uuras Saarnivaaran tähän, etenkin, kun voit olla sotkematta ketään ja todeta asian niinkuin se on kirjoitettu.

Jo pelkästään Hebr. 4:2, “Sillä hyvä sanoma on julistettu meille niinkuin heillekin; mutta heidän kuulemansa sana ei heitä hyödyttänyt, koska se ei uskossa sulautunut niihin, jotka sen kuulivat.”

Ei sulaudu opetus, jos ei ole tullut uskoon. Jumalaton ei voi opettaa eikä käsittää. Laajennan tätä, jos vastaus ei riitä.

Aapeli Saarisalon käännös tukee ajatteluasi. “Menkää siis ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia ja kastakaa heidät Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä pitämään kaikki, mitä olen teille käskenyt.” (Matt. 28:19-20)

Jos opetuslapseksi tekeminen tapahtuu ensin kastamalla, kaste edellyttää uskoa. Aikuisen on kuultava ennen uskoon tuloa opetusta, joka synnyttää uskoa, joten se seikka, että kastaminen mainitaan ennen opettamista, ei ole ajallinen järjestys.

Uskomattomia ei kasteta. Luterilainen opettaa lapsen uskoa. Ei ole suurta vaikeutta uskoa vauvakasteen olevan raamatullinen, jos löytää Raamatusta tukea sille ajatukselle, että pieni lapsi voi uskoa.

En tiedä kuinka itse ajattelet, mutta miten näet vauvan uskon, jos hän ei ole saanut vielä opetusta? Tämä ei ole kannanotto puolesta eikä vastaan, kunhan kyselen.

Et huomannut vastaustani, missä sanan matheuteu merkitys on Raamatussa selitetty. Eli tehdä Jumalan lapseksi on oppilaaksitulosopimus, eli uudestisyntyä ja astua Jeesus-tielle Jeesus-portista. Sitten seuraa asiasta julistus muille ja Jeesus on asettanut ihmiselle tavan kertoa asia kastattamalla itsensä vedessä.

Perustelin enemmänkin, eli jos löydät, niin lue.

Se oli minulle yli aikuisen ymmärryksen käyvää ja täysin järjen vastaista uskoa uskovana. Ajattelin, että jos Jumala näkee lapsen kapinallisena jo äitinsä kohdussa, lapsi voi olla uskovakin siellä, samoin myös jo tähän maailmaan tulleena. Lutherkin opetti vauvan uskoa. En muista perustelujaan. Joskus muistaakseni ajattelin, että lapsikaste on pätevä, vaikka lapsena kastettu tulisi ensimmäisen kerran uskoon vasta aikuisena, niin kuin Golgatan työ on voimassa horjumatta, vaikka ihminen siihen välillä on uskomatta. Siksi kastetta ei tarvitse uusia, vaikka ei olisi kastehetkellä vauvana uskonut (aikuiselle käsittämättömällä tavalla).

“Luopuneita ovat jumalattomat äidin kohdusta asti, eksyneitä valhettelijat hamasta äidin helmasta.” (Ps. 58:4)

"Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussansa; ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä.Ja hän puhkesi puhumaan suurella äänellä ja sanoi: “Siunattu sinä vaimojen joukossa, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Ja kuinka minulle tapahtuu tämä, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni? Sillä katso, kun sinun tervehdyksesi ääni tuli minun korviini, hypähti lapsi ilosta minun kohdussani.” (Luuk. 1:41-44)

Hataria perustelujahan nämä jakeet tosin ovat.

2 tykkäystä

Tämä on kyllä sen tason älyllinen kuperkeikka, että hirvittää. Väkisin kehitetty teoria, joka pitää saada tukemaan tiettyä käsitystä, jotta oppi toimisi. Mieluummin jättäisin sitten perustelut kokonaan, jos halutaan tiettyä käsitystä tukea, kuin että perustellaan keinotekoisesti.

2 tykkäystä

Ihan hyviä perusteluja sinulla näkökulmastani.

Jos Matteuksen evankeliumin loppuosa tulkitaan puolestaan niin, että kastaminen ja opettaminen on metodi tehdä opetuslapseksi, niin vauvojen kastamista ei voi mielestäni oikeuttaa raamatullisesti, jos ei voi perustella raamatunkohdilla sitä, että vauvat uskovat. Tietenkin voi väittää, että kaste synnyttää uskon vauvassa. Mutta missä kohtaa Raamattua sanotaan, että kaste synnyttää uskon vauvassa? Mielestäni on selvää, että aikuisilta UT edellyttää uskoa kasteelle menemisessä. Sen kanssa yhteensopivaa on, ettei vauvojakaan kasteta, jos ei ole uskoa.

En muista perustelujaan juuri lainkaan, mutta sen muistan, että Luuk. 1:41-44 oli perusteluissaan mukana.

1 tykkäys

Kastaa -verbi tässä (ja opettaa) on preesensin partisiippi, joka tarkoittaa että kastaminen on opetuslapseuttamisen kanssa samanaikaista toimintaa. Kandee kerrata kreikan verbioppia, tämä on ihan perusjuttuja. Ei ole mitään “ensin” tässä yhteydessä.

D

3 tykkäystä

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin kohdan Matt. 28:19-20 “kastamalla” ja “opettamalla” ovat molemmat aktiviin partisiipin preesensissä. Kyse on tavan partisiipista, eli kastaminen ja opettaminen ovat opetuslapseuttamiseen olennaisesti kuuluvia keinoja tai tapoja, joita ilman ihminen ei tule opetuslapseksi.

1 tykkäys

Mutta myös samanaikaista toimintaa… sama asia itse asiassa, tanssin laulaen, luen rukoillen. Tsekkaan the kieliopista.

https://images.app.goo.gl/Q9irtT6VGnMq38WN6

D

3 tykkäystä

Olen samaa mieltä, ettei kohdan mukaan voi olla opetuslapsi ilman uskoa. Jos todistukseksi ihmisille ilmoittamisella tarkoitat kastetta, niin missä kohdissa Uutta testamenttia opetetaan, että kaste on todistus muille ihmisille?

Kohdasssa Joh. 4:1 opetuslapseksi tekeminen ja kastaminen todella erotetaan toisin kuin kohdassa Matt. 28:19-20. Opetuslapsena eläminen ennen Sovitusta, Jeesuksen ylösnousemusta ja helluntaita ei ole varmaankaan kuitenkaan aivan sama asia kuin opetuslapsena eläminen helluntain jälkeen?

Teidän ongelmanne on siinä, että teidän on vaikea saada kehittynyttä järkeänne omaavaa päätänne mahtumaan ahtaasta portista kuten Luther asian muotoilee. Tässä alla on Eero Huovisen tulkintaa Lutherin teologiasta siitä kuinka pieni lapsi voi uskoa.

Yhteenveto

Kun Luther sanoo, että “pikkulapsessa ei ole vielä mitään erityisiä pahei­ta (sonderliche untugent)”, hän epäilemättä tarkoittaa aktuaalisia tekosyntejä. Vasta sitten kun lapsi varttuu tai tulee aikuiseksi, alkavat yksittäiset

paheet eli tekosynnit lisääntyä hänessä. Lutherin ajatuksen taustalla on siis selvästi edellä esitelty syntiopin perusajatus, että lapsen aktuaaliset te­kosynnit alkavat lisääntyä lapsen kasvaessa. Pikkulapsi, joka ei “petä” eikä “valehtele”, poikkeaa aikuisesta siinä, että synti ei ole vielä ilmaissut val­taansa yksittäisissä konkreettisissa teoissa. 7

Lapsen “sopivuus” uskoon merkitsee näin ollen sitä, että alkusynti ei ole vielä osoittanut valtaansa hänen elämässään siten kuin aikuisissa. Alkusyn­nin ja syyllisyyden kannalta lapsen ja aikuisen välillä ei ole mitään eroa; kaikki ovat “vihan lapsia”. Koska lapsen “omaan” luontoon ja persoonaan

kuuluvat sielunkyvyt eivät vielä ole kehittyneet, ei myöskään synti ole vielä kyennyt ulottamaan valtaansa niihin.

Selvästi tämä sama käsitys jäsentää myös aiemmin tämän alaluvun alussa lainattua Lutherin ajatusta, jonka mukaan lapsessa “ei voi olla petosta”. "Aikuisissa saattaa piillä petos heidän kehittyneen järkensä ansiosta, mutta lapsissa ei voi olla petosta heidän salatun ymmärryksensä tähden (der verborgenen vernunfft halben)."89 Tåysi-ikäisten petollisuus johtuu siis heidän oman luontonsa ja persoonansa "kehittyneestä järjestä kun taas lapsilla tämä järki on vielä kehittymätön eli “salattu”, eikä synti myöskään vielä osoita siinä valtaansa.

Vastaava näkemys lasten “sopivuudesta” hallitsee kautta linjan Lutherin fides infantium -tekstejä. "Juuri sen tähden, että he ovat vailla järkeä ja narrimaisia, he ovat sopivampia uskoon kuin järkevät ja aikuiset, joita järki alituisesti haittaa, se kun ei millään saa tungetuksi suurta päätään ahtaasta ovesta sisään."90 Lapset ovat siten “lähempänä” uskoa sen vuoksi, koska he ovat “vailla järkeä” eli koska heidän sielunkykynsä eivät ole vielä kehittyneet eikä synnin valta siten ole voinut osoittaa valtaansa järjen “tekosyntien” kautta. Aikuisissa on “enemmän vastustusta sanaa kohtaan”, koska heillä on enemmän “järkeä, viisautta ja kokemusta” eli koska synti voi osoittaa val­taansa voimakkaammin heidän kehittyneemmissä sielunkyvyissään.91

Samasta lähtökohdasta on ymmärrettävä myös Lutherin puhe siitä, että kasteelle tuotava lapsi on “ruumiiltaan ja sielultaan paljas ja alaston”. Kas­tetoimituksesta näkyy Lutherin mielestä havainnollisesti, millainen lapsen usko on olemukseltaan. "Pikkulapset ovat siinä ruumiiltaan ja sielultaan paljaita ja alastomia. Heillä ei ole uskoa eikä tekoja."92 On huomattava, että lapsi ei ole “alaston” sen vuoksi, että hän olisi ennen kastetta tabula rasa tai jopa viaton. Lapsen “alastomuus” merkitsee Lutherin mielestä kahta asiaa. Ensinnäkin lapsi on “alaston” ollessaan ilman uskoa (sine fide); toisin sanoen hän on alkusynnin alainen. Mutta lapsi on toiseksi “alaston” myös siinä merkityksessä, että hänellä ei ole “tekoja”; hänessä ei ole siis vielä realisoitunut aikuisille ominainen pyrkimys tekojen vanhurskauteen.

Olennaisesti vastaavalla tavalla Luther ajattelee myös silloin, kun hän puhuu lapsista “narreina” ja lapsen uskosta “narrimaisena” uskona. "Sano­pa, rakas ystävä, mitä hyötyä.uskolle ja Jumalan sanalle on järjestä. Sehän juuri vastustaa uskoa ja Jumalan sanaa niin voimakkaasti, ettei se salli kenenkään tulla uskoon eikä sietää Jumalan sanaa, ellei sitä ensin sokaista ja häpäistä. Ihmisen täytyy kuolla sille ja tulla suorastaan narriksi, jopa järjettömämmäksi ja ymmärtämättömämmäksi kuin pieni lapsi, jos mielii tulla uskovaksi ja saada Jumalan armon. Näin Kristuskin sanoo Matteuksen evankeliumin 18. luvussa [18, 3]: ‘Ellette käänny ja tule pikkulasten kaltai­siksi, te ette pääse taivaan valtakuntaan.’ Miten usein Kristus tuomitsee­kaan järjen ja sanoo meille selvästi, että meidän on tultava lapsiksi ja narreiksi 93

Puhuessaan siitä, miten ihmisen täytyy tulla pieneksi lapseksi ja siis “narrimaiseksi” voidakseen tulla uskovaksi, Luther epäilemättä ajattelee teologialleen ominaisella ristinteologisella tavalla.94 Samoin kuin Jumalan rakkaus kohdistuu ei-mihinkään (nihil), lahjoittaa hän uskonkin juuri “alas­tomille”, “paljaille” eli lapsille. Samoin kuin Jumalan sana on kreatiivinen sana, joka luo tyhjästä eli ei-mistään, myös Jumala luo uskon lapsiin, joiden ymmärrys on salattu. Samoin kuin Jumalan rakkaus kohdistuu tyhmiin ja hulluihin, lahjoittaa Hän uskonkin juuri “narreille” eli lapsille, nimittäin niille, jotka ovat ei-mitään.

Lutherin ristinteologinen lähtökohta heijastuu myös siinä, kun hän sa­noo, että aikuisen “täytyy kuolla” järjelle ja tulla “suorastaan narriksi, jopa järjettömäksi ja ymmärtämättömäksi kuin pieni lapsi”. Vasemman käden työllään Jumala saattaa viisaat ja ymmärtävät tyhmiksi ja ymmärtämättö­miksi eli täysi-ikäiset lapsiksi, jotta hän sitten oikean käden työllään voisi vanhurskauttaa heidät ja lahjoittaa heille uskon.

Lutherin käsityksellä lapsen uskosta on täten selvä liittymäkohta hänen teologiansa kokonaisstruktuuriin. Lapsen “sopivuus” uskoon on siinä, että hän on ei-mitään järjen mittapuiden mukaan. Lasten “sopivuus” ei siis

merkitse sitä, että heissä olisi joku antropologinen potentia tai qualitas, joka tekisi heidät aikuista disponoituneemmiksi uskoon. Päinvastoin, lasten “narrimaisuus” osoittaa, että ollessaan ei-mitään he ovat jo siinä asemassa, mihin aikuisten on elämässään tultava palautetuiksi.

Lasten “narrimaisuudesta” - ja yleensäkin lapsen uskosta - puhuttaes­sa on koko ajan muistettava myös se historiallinen konteksti, jossa Luther esitti ajatuksensa. Puolustaessaan lapsen sopivuutta hän nimittäin opponoi sekä skolastista että anabaptistista käsitystä vastaan, joiden kummankin mukaan usko edellyttää ymmärtävään ikään tulemista. Tätä edellytystä vastustaessaan Luther siis puolustaa lapsen “sopivuutta” ja lapsen uskoa. Lutherin kannalta tällöin ei ole kysymyksessä_ vain yhden teologisen detal­jiopin oikeellisuus, vaan pikemminkin teologian koko perusluonne.

Kun Luther sanoo, että juuri lapset ovat “sopivia” uskoon, koska he ovat “narrimaisia”, hän ajattelee edellä luonnehditulla tavalla ristinteologiansa mukaisesti. Koska lapset ovat “sopivia” juuri sen vuoksi, että he ovat ei-mi­tään, heidän “sopivuutensa” ei ole heidän omaa mahdollisuuttaan -eikä ansiotaan. Jos taas uskon edellytykseksi asetettaisiin lapsen tuleminen ym­märtävään ikään, silloin ajauduttaisiin kunnian teologialle ominaisiin ko­rostuksiin. Silloin uskon saaminen tulisi riippuvaiseksi niistä sielunkyvyistä ja mahdollisuuksista, joita ihmisessä itsessään on. Silloin uskoa ei lahjoitet­taisikaan niille, jotka ovat ei-mitään, vaan niille, jotka ovat "jo olemassaole­via.

Ehkä kaikkein selkeimmin tämä Lutherin ristinteologinen näkemys tu­lee ilmi silloin, kun hän puhuu siitä, miten Johannes Kastaja sai uskon ollessaan äitinsä Elisabetin kohdussa. "Entä jos kaikki lapset kasteessa eivät ainoastaan voi uskoa, vaan myös uskovat samalla tavalla kuin Johan­nes äitinsä kohdussa? Emmehän me voi kieltää, että juuri sama Kristus on läsnä kasteen hetkellä ja kasteessa. Onpa kastajanakin hän itse, joka kerran äitinsä kohdussa tuli Johanneksen luo (ynn mutter leibe zu Johann kam).

Nyt hän puhuu kasteessa juuri samalla tavalla papin suulla kuin hän silloin puhui äitinsä suulla. Koska hän siis nyt on läsnä, puhuu ja itse kastaa, miksei myös usko ja henki tulisi hänen puheensa ja kastamisensa kautta lapseen samalla tavalla kuin se silloin tuli Johannekseen (ynn das kind komen, als er dort ynn Johannem kam)?"*96

Eero Huovinen, Fides Infantium, s. 138-141.

3 tykkäystä

Tätä Jeesuksen lähetys-käskyä alettiin heti noudattamaan. Ensin helluntaina Jerusalemissa Pietarin saarnan vaikutuksesta. Sitten hoviherran matheuteu Gazan tiellä ja sitten Korneliuksen talossa Pietarin saarnan tuloksena, Lyydia purppuramyyjä, Filippin vanginvartija ja, ja …

Eli ei ole kysymys kieliopista, vaikka se on oltava oikein, mutta myös osattava oikein. Jokaisen sanan, ilmaisun takana on Itse Asia.