Voi minua. Koitin ihan tosissaan pitää taukoa tästä foorumista. Mutta mieleeni juolahti tuolla toisaalla ajatus ajatus hengellisestä hybriksestä, millä tarkoitan ajatusta, että minä luulen tietäväni, mitä Jumala minulle tahtoo sanoa, esim. lukiessani Raamattua.
Oikeasti en tietenkään voi tietää, mitä Jumala ajattelee. Toki voin käyttää erilaisia tienviittoja kuten kirkon opetusta, ns. isien opetuksia ja erityisesti luterilaisena Martti Lutherin näkemyksiä, joiden taustalla viime aikoina olen tutkinnut erityisesti Augustinuksen ajatuksia. Käytännössä toki Raamatun lisäksi koitan lisäksi luterilaisista tunnustuskirjoista erottaa Jumalan äänen.
Olen huono rukoilija, joten käyn kirkossa - siinä ns. yleiskirkollisessa erityisesti mihinkään tiettyyn herätyskristilliseen perinteeseen liittyvässä kaupunkiseurakunnassa - laulamassa virsiä ja nauttimassa yleensä naispapin jakaman ehtoollisen.
Kaikki tämä on ok, mutta minulla ikävä tunne, että teen kaiken liiankin oikein. Pidän itseäni kunnon kristittynä ja tässä on se probleema: mitä kunnollisempana itseäni pidän, sitä suurempi epäilys minulla on, että olen langennut jonkinlaiseen petolliseen itsetyytyväisyyteen.
Tiedän, että on monia kristillisinä itseään pitäviä kirkkokuntia ja jopa luterilaisia, jotka pitävät kaltaistani liberaalia harhaoppisena, Tämä ei minua ei vaivaa, mutta se vaivaa, että olen ikään kuin oloutunut olemaan omissa ajauksissani kunnon kristitty. Sanalla sanoen pelkään olevani liian tyytyväinen itseeni, siis hengelliseen hybrikseen vajonnut poroporvari.
Olen miettinyt, että pitäisikö minun ottaa asia puheeksi jonkun papin kanssa? Mutta mitä kertoisin hänelle: että olen mielestäni liian kunnollinen? Yleensä ihmiset valittavat sielunhoitajille ongelmiaan, mutta minun ongelmani on syyllisyyden tunne, että olen liian tunnollinen, liian kiltti ja juuri siksi jollain selittämättömällä tavalla paha.
Tietenkään en ole mikään hyvä ihminen, minussa on vikoja jos jonkinlaisia, kun oikein alkaa asioita kaivamaan ja tämähän on luterilaisuuden keskeisiä opetuksia.
Mikä neuvoksi?