Hengelliset kesäjuhlat alkavat

Itse olin kyllä hyvin tyytyväinen Riemumessuun, aivan huippumusiikkisuoritus the Roadilta. Myös muut puitteet hyvät. Myrskyn silmä oli melko helppo tapaus. Jipun laulut ja todistukset koskettivat. Myös Koivisto oli uskottava. Loppuillan Jipun konsertti oli upea, ja harvoin kuulee niin puhdasta äänentoistoa missään livetilanteessa, tosin liian lujaa. Kerrassaan upea päivä sekä musiikin että hengellisen annin suhteen.

Mulla jäi positiivisehkot fiilikset Myrskyn silmässä -keskustelusta, mutta osittain myös ristiriitaiset. Toisin kuin @Fratres , mulle Jipun kuvailemat tunnot ja kokemukset jäivät jotenkin vieraiksi, mutta on toki positiivista, että hän on löytänyt tasapainoa elämäänsä ja päässyt hengellisesti tukevalle pohjalle. En kuitenkaan aina oikein tajunnut, mistä hän puhui. Markku Koiviston ja Arto Merisalon kokemukset tuntuivat tutummilta ja helpommin lähestyttäviltä. Heidän kohdallaan jäin kuitenkin enemmän kaipaamaan heidän nykyisiä ajatuksiaan omista lankeemuksistaan, ja mikä on muuttunut heidän ajattelussaan. Erityisesti Koiviston lankeemus, miten hän sen hahmottaa? Pettämisenä, homosuhteena vaiko (mikä on mun mielestä se kaikkein vakavin aspekti) luottamusaseman väärinkäyttämisenä ja seksuaalisena ahdisteluna? Merisalon tekemisistä en oikein tiedä, en ole hänen elämäänsä seurannut. Olisi ollut hyvä kuulla siitäkin, miten hän aikanaan perusteli itselleen tekemänsä talousrikokset ja millä tavalla hän nyt näkee ne vääriksi. Hän kuitenkin sanoi, että ei hyväksy sitä ajatusta että olisi sijaiskärsijä, joten myöntää oman syyllisyytensä. Molemmilla miehillä kuitenkin vaikuttaa tällä hetkellä olevan teologinen ajattelu terveellä pohjalla ja etenkin Koiviston kohdalla olen tästä vilpittömän iloinen.

Tässä on Seurakuntalaisessa julkaistu juttu.

Yle huomioi Herättäjäjuhlat körttipukuaiheisella jutulla. Jos körttipuku herättää enemmänkin keskustelua, tämän voi ihan vapaasti siirtää omaksi ketjukseen.

Jännä muuten, että nykykörtti mieltää körttipuvun juhlapuvuksi, vaikka sen tausta lienee aivan päinvastainen.

Eipä taida körttipukuun kuulua sotamaalaus, nenä- ja korvakorut ja valtoimenaan liehuva tukka.

2 tykkäystä

Vaatimaton juhlapukuhan körttipuku oli/ on. Sitä pidettiin ennen seuroissa, kirkossa ja esim perhejuhlissa. Körttimorsiamella se oli morsiuspukunakin. Nykyään sitä näkee kai lähinnä vain herättäjäjuhlilla.

@cymbus Tyttöjen hiusten piti ennen olla palmikolla. Naiduilla naisilla (ja yleensä vanhemmilla naisilla) palmikot koottiin nutturaksi niskaan. Korvakorut olivat vielä minun nuoruudessani syntilistalla körttipiireissä.

2 tykkäystä

Kansanlähetyspäivillä Mika Tuominen piti linjapuheen.

1 tykkäys

Hyvä kuulla tätä taustaa. En ollut osannut pitää körttipukua juhlapukuna. Jos näin on, niin kai se on juhlapukuna oikeassa käytössään, ja toki tällaisten ympärillä kulttuuri voi myös muuttua. Ainakin mun mielestä on ihan hyvä, että korvakoruja ei enää pidetä syntinä, kun ei Raamattukaan niitä kiellä. Mulla ei tosin itselläni korvisreikiä ole, kun ajatus lävistyksestä tuntuu jotenkin pelottavalta, mutta en käsittele tällaisia asioita oikea-väärä-akselilla.

Korjasin myös mainintasi cymbukselle, koska puuttuvan välilyönnin takia sivusto ei tunnistanut sitä.

Jippu puhuu aina Jipusta.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.