Herätysluterilaisuus

Kalevi Lehtisen puhe uudenvuodenaattona 31.12.2006 Helsingin Hartwall Areenassa. Erinomainen kyky nähdä kirkon ja Suomen tilanne jo 14 vuotta sitten.

1 tykkäys

Onko tuo “Herätysluterilaisuus” yhtä kuin ratkaisukristillisyys, eli ajatellaanko siinä ihmisellä itsellään olevan mahdollisuuden vaikuttaa pelastumiseensa?

Sitä on monenlaista. Tämän otsikon alle mahtuu kaikki. Viidesläisyys on perinteisesti ainakin opettanut uskonratkaisun puolesta aiemmin. Nykyään vähemmän.

No miten kasteesta sitten ajatellaan näissä ympyröissä? Olemmeko saaneet kasteessa syntimme anteeksi, sekä menneet, että tulevat?

Voit varmaan miettiä tätä hiljaa tykönäsi. Kuten tiedät, luterilaisessa kirkossa on käytössä lapsikaste. Ei nyt ollut ajatuksena mitään kaste- tai muuta sakramenttikeskustelua tästä alkaa käymään. Lähinnä ajatuksenani oli jonnekin linkata tuo Kalevi Lehtisen hyvä opetus. Synnit saa anteeksi uskossa Jeesukseen.

Tiedän kyllä miten luterilaisuus opettaa asiasta, mutta tuo termisi “Herätysluterilaisuus” tuo mieleen, että se poikkeaa luterilaisesta opetuksesta. Vai onko tämän herätysluterilaisuudenkin mukaan Kristus kantanut kaikkien ihmisten synnit jo teossaan niin, ettei usko voi siihen enää mitään lisätä, vaan ainoastaan tyhjänä kätenä Jumalan lahjana välineellisesti vastaanottaa valmiin syntien anteeksiantamuksen, joka meille on lahjoitetaan jo kasteessa, kuten mm. Sley opettaa?

Miksi tästä ei mielestäsi kannattaisi keskustella?

On. Tietysti yksittäisellä uskovalla voi olla vähän toisenlainenkin käsitys jossain uskonelämänsä vaiheessa.

Harmi, ettei Kalevi jaksanut puhua pitempään. Hänellä olisi varmasti ollut hyödyllistä sanottavaa NM:n väelle.

Yleisön suosionosoitusten paikoista (mille sanoille puheen aikana taputettiin) huomasi, että Pyhästä Hengestä he olisivat tarvinneet vähän muunlaistakin opetusta kuin olivat omassa yhteisössään saaneet.

Kalevi kertoi, että ensimmäisenä helluntaina Pyhä Henki muutti opetuslasten luo ja on aina siitä lähtien ollut heidän kanssaan. Kun hän totesi: “Pyhä Henki on täällä”, niin aplodeja tuli yleisöstä, koska se ajatteli: “Nyt Pyhä Henki on täällä! Vau! Ehkä saamme kokea jotain ihmeellistä ja kivaa!”

Eikö Markku Koivisto ole nykyään SLEYläinen?

Kyllä ja on ollut syntymästäänkin asti evankelisessa liikkeessä. Väliin tulivat nämä missiokuviot. Kalevi muuten jatkoi vielä tuolla videolla lopussa rukouksessa ja alttarikutsussa.

Koiviston viaksi on luettava hänen huono erottelukyky, sillä saman illan lopuksi hän oli kutsunut Texasin profeettaliikkeestä Chuck Piercin, joka piti aivan kamalan puheen ja harhaoppisen esityksen täysin New age tyyliin. Esitteli lopuksi erilaisia profeetallisia käsityksiään, joista yksikään ei toteutunut, paitsi ehkä Nokia Mission irtautuminen luterilaisesta kirkosta. Ja sekin profetia vain toteutti itsensä ihan muista syistä, kuin onnistuneesta profetiasta.

1 tykkäys

Mites sitten on kun dogmatiikka määrittelee asian näin:

Aloite ei yksityisissä henkisissä toiminnoissakaan eikä myöskään yksityisissä hyvissä teoissa ole lähtöisin uudesta ihmisestä, vaan Pyhästä Hengestä, kuten Raamattu selvästi meille ilmaisee sanoessaan kristityn jokaista hyvää ajatusta Jumalan alkuunpanemaksi (2. Kor. 3:5); (Fil. 2:13).

Franz Pieper, Kristillinen Dogmatiikka, SLEY 1995, s. 384.

  1. Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte; 13. sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Fli. 2: 12-13.

Siis vertauksena voidaan tuo filippiläiskirjeen kohta esitettää muodossa. "Osallistukaa ahkerasti seiväshyppykisoihin, sillä “te voitte hypätä enemmän ja korkeammalta seivästä kuin Duplantis, koska minä annan teille seipään ja kyvyn hypätä aina korkeammalta kuin hän.” :joy:

Itselleni edelleen tärkein luterilaisen kirkon sisällä syntynyt herätysliike pitää kokoustaan seuraavassa. Hyvää on sanottava ainakin erittäin ammattitaitoisista muusikoista ja upeista hengellisistä lauluista, raittiista armolahjojen käytöstä ja selkeästä saarnasta: