Historioitsija Teemu Keskisarja liitettiin ev.-lut. kirkkoon

Pari asiaa pistää silmään: ensinnäkin se, että Keskisarja on mennyt ev.-lut. ehtoolliselle vaikka häntä ei ollut edes kastettu. Toiseksi se, että luterilaiset vaikuttavat täysin tietämättömiltä kirkon katekumeenikoulutuksen perinteestä. Sehän on yksi kirkon vanhimmista käytännöistä.

1 tykkäys

Ehtoolliselle meno on siinä mielessä ymmärrettävää, että ev.lut. messussa ei yleensä mitenkään pidetä esillä ehtoolliseen osallistumisen edellytyksiä. Jos ei tiedä, voi vahingossa päätyä ehtoolliselle ilman kastetta, kun ei varmaankaan osaa kyseenalaistaa asiaa. Sekin on ymmärrettävää, että asiasta ei haluta tehdä numeroa messussa, kun halutaan antaa vastaanottavainen vaikutelma. Joissain Sleyn messuyhteisöissä on messun käsiohjelmassa kerrottu ehtoolliseen osallistumisen kriteereistä - ehkä tällainen olisi hyvä ratkaisu.

1 tykkäys

No, pääasia on että kaiken kristinuskon vastaisen viestinnän keskellä on tällainen ilouutinen: Julkkis ja tutkija, kommunistien jälkeläinen, kastetaan Jumalan lapseksi!!
Vau! Kyllä tätä pitää hehkuttaa!

Olli Valtonen ei ole parhaita pappejamme, mutta Jumalan valtakuntaan Keskisarjan olisi voinut liittää kuka pappi vaan, eikä se muuta mitään.

Kirkkomme byrokratia saa ansaittua kritiikkiä, vaikka juttu onkin hiukan lapsellisen tapaan kirjoitettu.
Kuulin hiljattain eräältä toiselta aikuisrippikoululaiselta, että häntä opettanut pappi oli pitkän aikaa elänyt hiljaiseloa, joten kyseinen kirkon jäseneksi aikova oli jo hiukan ymmällään, toivottiinko hänen edes pääsevän päämääräänsä… No, toivottavasti se oli joku inhimillinen erehdys. Erittäin ikävä kyllä.

5 tykkäystä

Siunausta Keskisarjalle. Hienoja kirjoja on tämä hurskas kristitty kirjoittanut! Pitää varmaan lukea joskus!

D

1 tykkäys

Monia armorikkaita vuosia! Multos annos!

1 tykkäys

Hieno uutinen mutta ihmeellinen ekumenisen foorumiviestin sävy? Asuin pari vuodet myös ortodoksit parissa (työ syyt). Ei sieläkään (ort. enemmistö) mitää lakitekstit ehtoollisesta esitetty seurakunnalle. Ehkä minäkin olisin voinut mennä ilman että kukaan huomiota se. Eri asia olisiko ollut jälkeen lakitekstit sallittua.

Ruotsissa asia aina välillä esillä mm. käsiohjelma tai kirkon eteinen. Tänään ei kaikki ole jäsenet tai kastettu. Suomessa luonnollisesti prosentit ovat korkeammat.
Laki on että “Svenska kyrkan har ett öppet nattvardsbord. Alla som är döpta i Faderns, Sonens och den heliga Andens namn inbjuds till måltiden. (SvKB 2017:8)”

Jag googlade ja löysin tämä: http://notes.evl.fi/vuxenvagtilltro.nsf/start ja http://notes.evl.fi/aikuinenusko.nsf/start

Ruotsissa: bl.a. https://www.svenskakyrkan.se/filer/Katekumenatet%20Församlingsfolder.pdf och teologi hittar man på https://issuu.com/martingarlov/docs/katekumenatets_teologi

2 tykkäystä

Ortodoksisessa kirkossa saavat vain ortodoksisen kirkon jäsenet mennä ehtoolliselle. Monet papit sanovatkin liturgiassa ennen yhteen ääneen papin kanssa luettuja ehtoollisen valmistautumisrukouksia: “Ehtoolliseen valmistautuneet ortodoksisen kirkon jäsenet, rukoilemme yhdessä.”

Riittääkö todella pelkkä kaste ehtoolliselle kelpaavakis?

Olen itse ollut evl-kirkon jäsenenä siinä luulossa että pitää olla myös konfirmoitu (ja sehän taas edellyttää rippikoulun käyntiä).

Tällä tavoin ev.-lut. kirkon nettisivuilla: https://evl.fi/plus/seurakuntaelama/jumalanpalveluselama/lapset-ehtoollisella

En ole itse perehtynyt ehtoollisikärajan historiaan, joten en osaa ottaa kantaa historiakuvaukseen. Tuossa ohitetaan esimerkiksi Paavalin käsky koetella itseään ennen ehtoolliselle osallistumista.

1 tykkäys

Tiedän tämä sääntö. Minun tarkoitus oli sanoa, että olin olisin voinut mennä jonoon ja kukaan ei olisi ymmärtänyt mitään outoa. Ymmärrän Keskisarjaa siis. En tiennyt että Suomessa luetaan lakitekstit ääneen parissa ortodoksit.

@Sakarja tämä on aika vanha käytäntö jo Ruotsissa, Herätti 60-luvulla ihmetystä. Minäkään en ymmärrrä, Suomen käytäntö lienee teologisesti tavalla parempi. Tämä meidän praksis syntyy ekumeniasta ja seuraa tämä näkemyksestä:

Enheten i måltiden är ett tecken för den synliga enhet kyrkan strävar efter och för världens enhet. Delandet av brödet vid Guds bord får konsekvenser för hur brödet delas i världen. Blicken är riktad mot den himmelska måltidens fullkomlighet. (SvK Kyrkoordning - kap. 20)

sen sydän on:

I en ny födelse (i dopet) tas människan ut ur syndens och dödens sammanhang och förenas med Jesus Kristus för att med honom och hans folk dela korsets och uppståndelsens liv. (SvK Kyrkoordning - kap. 19)

ja

Kristus är närvarande och ger sig själv i det välsignade brödet och vinet. Människan får del av offret och segern över döden. Det är en festmåltid och ett trons mysterium, i tacksamhet och innerlig gemenskap. (SvK Kyrkoordning - kap. 20)

Eli: ekumenisesti olemme kautta kaste sama kansa. Ehtoollinen vaikuttaa reaalisti yhteyttä.

Ehtoolliselle mennessämme otimme mukaan lapset pienestä pitäen siunattaviksi. Jossain vaiheessa lasten kasvaessa pappi alkoi tarjota ehtoollista isoimmallekin ja meidän piti toppuutella. Sitten kuulin, että rippikoulun käymätön voi osallistua ehtoolliselle vanhemman kanssa, jos vanhempi on selittänyt lapselle (ja lapsi on ymmärtänyt), mikä merkitys ehtoollisella on. Niinpä sitten selitimme asian ja jokainen lapsemme on näin saanut osallistua ehtoolliselle jo ennen rippikoulua.

2 tykkäystä

Taidan olla tosi wanha.

Et ole, vaan ev.-lut. kirkko on epäonnistunut tiedotuksessaan.

Kyllä ja ei. Asia on nykyään varsin monimutkainen. Pääsääntö on Kirkolliskokouksen päätösten mukaisesti yhä se, että “Ehtoolliseen saa osallistua jokainen konfirmoitu kirkon jäsen”, mutta sitten on monia poikkeuksia siitä, ketkä muutkin saavat osallistua ehtoolliselle. Jos kasteelle tuleva on luterilaisen kirkon jäsen eikä tule ehtoolliselle vanhempansa, huoltajansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun jäsenen kanssa (jotka ovat varmistaneet lapsen ymmärtävän ehtoollisen merkityksen) tai rippikoulua käydessään rippikouluryhmänsä mukana, silloin pitää olla konfirmoitu. Jos on kastettu muun kirkkokunnan jäsen, ja “hänellä on omassa kirkossaan oikeus ehtoolliseen ja hän hyväksyy luterilaisen käsityksen ehtoollisesta Kristuksen todellisen läsnäolon ja syntien anteeksiantamisen ateriana”, on vuodesta 2017 lähtien luterilaisen kirkon puolesta annettu oikeus osallistua ehtoolliselle “yksittäistapauksessa”, vaikkei henkilöllä olisi vanhempia mukanaan eikä häntä olisi konfirmoitu missään kirkkokunnassa. Katolinen ja ortodoksinen kirkko ovat tiedottaneet siitä, että heidän jäsentensä ei tule osallistua evankelisluterilaisen kirkon ehtoollisille, vaikka luterilainen kirkko sen omasta puolestaan sallisikin. Mutta joidenkin muiden kirkkokuntien jäsenistöä saattaa nykyään osallistua evankelisluterilaisiin ehtoollisiin ilman, että luterilainen kirkko asettaa vaatimusta konfirmoinnista tai edes konfirmoidun kirkon jäsenen kanssa ehtoolliselle tulemisesta.

Evankelisluterilaisen kirkon tiedotuksessa joistain asioista tiedotetaan eri tavalla kuin mitä kirkon virallisissa päätöksissä on päätetty. Myöskään evankeliluterilaisen kirkon nettisivuilla oleva ohje, johon @Stieleiche linkitti, ei ohjeistuksessaan kaikilta osin vastaa kirkkokunnassa virallisesti tehtyjä päätöksiä. Siinä esimerkiksi annetaan ymmärtää, että kastettu lapsi saisi osallistua ehtoolliselle kenen tahansa “aikuisen” kanssa. Kirkolliskokouksen hyväksymässä, voimassa olevassa Kirkkojärjestyksessä todetaan, että “Kastettu lapsi, jolle on opetettu ehtoollisen merkitystä, saa osallistua ehtoolliseen yhdessä vanhempansa, huoltajansa tai muun hänen kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan konfirmoidun jäsenen kanssa.”

1 tykkäys

Kirkkoon liittyminen on toki iloista, mutta juttu on muuten vähän erikoinen. Teemu liittyy uskonnolliseen yhdyskuntaan ja juttu keskittyy puhumaan uskonnon yhteiskunnallisista vaikutuksista ja byrokratian haasteista. Olettaisi että jutussa puhuttaisiin vähän siitä uskonnostakin.