Ihmisen poika Vanhassa testamentissa

Onko Vanhassa testamentissa kaksi erillistä termiä ihmisen pojalle, joista toinen tarkoittaa ihmistä ja toinen Jumalan poikaa? Vertaa: The son of man ja son of man. Why Does God Call Ezekiel “Son of Man”? - Answers About Jesus and the Holy Land - Artza

2 tykkäystä

Hyvin pintapuolisesti ja hätäisesti tarkasteltuna ei kai tuossa ole muusta kyse kuin siitä, onko sanan edessä määräistä artikkelia vai ei. Sanaa “poika” (υἱὸς) käytetään Raamatussa erilaisissa merkityksissä.

En tiedä hebrealaisesta mutta kreikkalaisessa VT:n tekstissä puhutaan ihmisen pojasta, joka on mielestäni varsin hyvin käännetty suomeksi ihmislapseksi. “Pojalla” ei edes välttämättä viitata aina nimenomaan sukupuoleen, eikä ilmaisun käytöllä Hesekielissä liene mitään yhteyttä Jeesukseen. Danielin tapaus on erikoisempi.

Uudessa testamentissa on ilmeistä, että Ihmisen Poika viittaa nimenomaan Jeesukseen.

Tämä kaikki siis ilman vahvaa eksegeettistä analyysiä, muut korjatkoot tai täydentäkööt. :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Loppujen lopuksi tämä asia on hyvin yksinkertainen! Jumala kätkeytyy eri tavoin eri aikoina, ilmoittaa itsensä esim. luonnonvoimissa jne. Kukaan ei kuitenkaan voi nähdä häntä hänen kirkkaudessaan. Mitä tulee tuohon hänen kätkeytymiseensä ihmishahmoon siitä kirjoittaa Olav Valen-Sendstad hyvin.

Herran toinen peite oli osittainen piiloutuminen ihmis­hahmoon. Profeetta Jesaja havaitsi Jumalan istuvan korkealla valtaistuimella, ja “hänen vaatteensa liepeet täyttivät temppe­lin” (Jes. 6:1-2). Tämähän on kuva kuninkaasta tai suuresta ruhtinaasta, ihmishahmosta. Myös profeetta Hesekiel näki Herran valtaistuimella: “joku ihmisen kaltainen” (Hes. 1:26).

Hesekiel sanoo sen olleen Jumalan kirkkautta: “Sellainen on, näöltään Herran, kirkkaus” (Hes. 1:28). Profeetta Daniel ker­too nähneensä Jumalan vallan ja herruuden annetun jolle­kulle, joka oli “Ihmisen Pojan kaltainen” (Dan., 7:13-14 KR 1938). Näky vahvistaa Jesajan profetiaa siitä, että herruus ja valta annetaan lapselle, ja tätä lasta - ihmislasta - sanotaan’ “Väkeväksi Jumalaksi” (Jes. 9:5).

Olav Valen-Sendstad, Sovinto Jumalan kanssa, s. 30-31.

Näitten asioiden oikein ymmärtäminen ei kuitenkaan ole autuuden ehto, kuten Olav itsekin sanoo. Hän on kirjoittanut näistä vain siksi, että ihmiselämän koulun yksi vaikeimpia asioita on ymmärtää ja tarkastella oikein sitä, miten ihminen tuntee ja kokee jumalallisen ja inhimillisen todellisuuden. s. 36.

Näissä asioissa ei siis kannata hakata päätään liiaksi, sillä siinä helposti eksyy jos mitenkäkin korkeisiin pohdintoihin ja silloin tulee helposti annettua liiaksi valtaa kyvyllemme ymmärtää näitä asioita oman järkemme voimalla, toisin sanoen tulee annettua se pikkusormi Paholaiselle. Parasta on käsittääkseni vain muodostaa yksinkertainen kuva näistä ja keskittyä ennen kaikkea Jumalan ilmoitukseen Kristuksessa, josta nämän Vanhan Testamentin kuvat ihmishahmoisesta Jumalan Pojasta olivat ennakkokuvia.

2 tykkäystä

(kirjoittajan poistama viesti)

Myös Jumalan poika -termillä on monia merkityksiä VT:ssa.
Jos olen oikein ymmärtänyt hebrean ihmisen poika on ilmaisu ihmisestä. Se kuitenkin sai messiaanisia konnotaatioita juutalaisuudessa ja sen takia Jeesus viittasi itseensä tuolla termillä. Valitettavasti 92 käännöksessä on näitäkin yhteyksiä tehty vähemmän selviksi.