Aito avioliitto ry, Sanan- ja uskonnonvapaus ry, Oikeus elämään ry: Paljonko näillä on jäseniä? Tai ovatko kertoneet syytä sille, ettei määrä ole julkinen?
Uskoisin jäsenmäärän olevan niin pieni, etteivät halua sitä kertoa. Ensimmäinen ehkä aavistuksen isompi.
Minä olen jäsen yhdessä. Toivottavasti en paljastanut liikoja.
D
Onko yhdistysten jäsenmäärät noin yleisestikään julkisia?
Vaihtelee. Esim. Vapaa-ajattelijain liitto julkaisee yhdistyskohtaisesti listan, samoin Lähetyshiippakunta seurakunnittain. Monet yhdistykset eivät kerro lainkaan, osa kertoo pyöristettynä.
Yhdistysten jäsenmäärätiedot saa tietoonsa, kun liittyy itse yhdistyksen jäseneksi. Jokaisella yhdistyksen jäsenellä on oikeus tarkistaa omat jäsenyystietonsa ja nähdä pyytäessään myös muiden jäsenten nimet, ja samalla jäsenten kokonaismäärä. Niitä tietoja ei saa kopioida eikä levittää ellei organisaatio ole tehnyt niitä julkisiksi, koska ovat silloin vain jäsenten nähtäviksi tarkoitettuja tietoja, mutta ne tiedot voi pyytää nähtäväksi esim. vuosikokoukseen osallistuessaan.
Juu, tiedän tämän yhdistyslain pykälän. Jokainen jäsen saa käsittääkseni kertoa kokonaisjäsenmäärän julkisesti, sitä tuskin pidetään yhdistyksen vahingoittamisena.
Ei kuitenkaan ihan näin yksiselitteisesti. Sanamuoto on
…on pyydettäessä varattava tilaisuus tutustua 1 momentissa mainittuihin tietoihin.
Kolme pistettä lisäämäni.
On omakohtaista kokemusta kun eräs “hankala” jäsen valtakunnallisessa yhdistyksessä kysyi tätä. Hän varasi ajan ja pj näytti tietokoneeltaan jäsenlistan, joka on Yhdistysavain-sovelluksessa. Listaa sai vain katsoa, ei ottaa ruudulta kuvaa.
Kokonaismäärän saa jos ohjelma sen samalla näyttää. Yhdistysavain näyttää.
Juu totta. Mutta jäsenlistasta näkee joka tapauksessa suuruusluokan vaikka ei ihan pystyisikään laskemaan.