"Jeesuksen näkeminen kavereissa"

KP arkkipiispa Leo opettaa aiheesta viime sunnuntain saarnassa.

https://ort.fi/uutishuone/2018-02-04/kohtaamme-kristuksen-toinen-toisessamme

Ensimmäisessä Korinttolaiskirjeessä on mielestäni painavaa tekstiä. Vallankin se viimeinen lause:

"Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi. Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima. Onhan kirjoitettu: “Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi”. Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi? Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat, koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta, me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus, mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus. Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset. Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista, vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään, ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on, ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä. Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi, että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

3 tykkäystä

Jeesus itse on sanonut missä hänet voi ‘nähdä’.
Kun Jeesus muuttaa ihmisen sydämeen, ihmiseen, asumaan se näkyy tarpeen tullen. Uskovan yhteys Jeesukseen loistaa samassa suhteessa, kuin Hän on tärkeä ao. ihmiselle.

Jumalan asumus on ilmoitettu läpi Raamatun. Hän asuu kansansa kiitoksessa ja:

Jes. 57:15 Sillä näin sanoo Korkea ja Ylhäinen, jonka asumus on iankaikkinen ja jonka nimi on Pyhä: Minä asun korkeudessa ja pyhyydessä ja niitten tykönä, joilla on särjetty ja nöyrä henki, että minä virvoittaisin nöyrien hengen ja saattaisin särjettyjen sydämet eläviksi.

Uuden Liiton puolella Jeesus on muuttanut ja muuttaa hänelle sydämensä oven aukaisseen sydämeen. Jeesus on on siellä missä Hänen nimessään kokoonnutaan, jossa on vähintään kaksi, joiden sisimmässä hän asuu.

Uskon, että on tärkeää nähdä vaikka kaverissa Jeesus. Jos Hän ei näy, voi olla kysymys siitä ette Jeesus siellä asukkaan tai meidän näkökyvyssämme on vikaa, mutta jota varten on sitä silmävoidetta, jota Jeesus tarjosi Laodikean seurakuntalaisillekin, Ilm.3: “Minä neuvon sinua ostamaan minulta … silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.”