Jeesuksen ristiinnaulitsemisen 2000 v -päivä?

Jeesus ristiinnaulittiin kai joskus 30-35-vuotiaana?

Kalenterit ovat muuttuneet parin vuosituhannen aikana, juliaaniset, gregoriaaniset jne.

Voisivatko em asioita paremmin tuntevat kertoa kirkkonsa tai yhteisönsä käsityksiä siitä, milloin tarkalleen Jeesus ristiinnaulittiin, ja onko lähivuosina odotettavissa tapahtuman 2000v muistotilaisuuksia tai muita kampanjoita.

Käsittääkseni syntymä 4-2 eKr. kuolema 36.5 vuotiaana.

Kirkon perimätiedon mukaan Kristus kuoli 33-vuotiaana.

2 tykkäystä

Oliko tuossa perimätiedossa Jeesuksen syntymävuosi 0? Vai syntyivätkö päätelmät syntymän ajankohdasta muuten kalenteria kehiteltäessä?

Onko joku kirkkokunta kertonut juhlistavansa jotakin lähivuotta Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousun 2000v-juhlavuodeksi?

Vuotta nolla ei kalenterissamme ole olemassa, niin kuin hyvin tiedetään. Lisäksi munkki, joka kehtitti 500-luvulla nykyisen Kristuksen syntymästä lähtevän ajanlaskun, laski Kristuksen syntymän ajankohdan väärin. Virhe on kuitenkin niin pieni, ettei sitä ole koskaan korjattu. Kristus syntyi vuosien 7-4 eea välillä.

Lactantiuksella on ainakin kirjoituksissaan perimätieto Jeesuksen tarkasta ristiinnaulitsemisen ajankohdasta.

No, mikä se oli?

Olavi Peltola on sillä kannalla, että ristiinnaulitseminen olisi tapahtunut seitsemäntenä päivänä huhtikuuta vuonna 30.

Katolinen kirkko juhli ylimääräisiä riemuvuosia 1933 ja 1983, koska jolloin tuli täyteen 1900 ja 1950 vuotta ristinkuolemasta ja ylösnousemuksesta. Vuodelle 2000 osui “tavallinen” riemuvuosi, mutta silloin ainakin osittain muisteltiin Jeesuksen syntymistä 2000 vuotta sitten.

Nyt on menossa laupeuden ylimääräinen riemuvuosi. Seuraava tavallisen kierron mukainen riemuvuosi on 2025. Jää sitten nähtäväksi juhlitaanko myös vuonna 2033.

Eli katolinen kirkko on käyttänyt vain tuota ajanlaskun alkua ja sitä @Mauriina:n mainitsemaa 33 vuoden ikää.

Tässä on vielä hivenen lisätietoa, jos kiinnostaa.

Varmaankin toisinpäin, eli olisi käytetty perimätiedosta ristiinnaulitsemisvuotta ja laskettu siitä uskottu 33 vuotta taaksepäin? Ja saatu sillä muutamilla vuosilla liian myöhäinen syntymä.

Vuotta 33 kai pidetään nykyään todennäköisimpänä ristiinnaulisemisvuotena myös sen takia, että silloin auringonpimennyskin sopii tarinaan.

23.3. vuonna 29. Katsoin englanninkielisestä käännöksestä päivän, muistaakseni latinankielisessä tekstissä on tässä jotain vähän hämärää, TV tästä huomautti minulle joskus kun asiasta oli puhe vnhalla puolella; ilmaisu on tosiaan epätyypillinen. Vuosi on roomalaiseen tapaan ilmoitettu konsulikauden mukaan, Ruberius Geminuksen ja Fufius Geminuksen, sen katsoin wikipediasta.

Eli näin De Mortibus persecutorum 2.
Extremis temporibus Tiberii Caesaris, ut scriptum legimus, dominus noster Iesus Christus a Iudaeis cruciatus est post diem decimum Kalendas Apriles duobus Geminis consulibus.

Institutioissa (4,14) Lctantius mainitsee ristiinnaulitsemisen tapahtuneen Tiberiuksen 15. hallitusvuonna.

Tässä linkki vanhan forumin ketjuun, jossa käsitellään tätä Lactantiuksen päivämäärää sekä Tertullianuksen ajoitusta. Itse totesin siellä, että Eusebiuksella on vuosi 33, mutten kyllä muista, mistä se tieto on peräisin.
http://uskojaelama.net/forum/index.php?topic=693.0

Olen muuan ortodoksin kertomana kuullut, että Kristuksen kuolinpäivä olisi ollut muist. 7.4.30.

1 tykkäys

Kalendaarisesti 7.4. vuonna 30 on minunkin ymmärtääkseni Kristuksen ristiinnaulitsemisen päivä.

1 tykkäys

Ilmeisesti ainakin ortodoksiteologeilla on ollut tämä käsitys päivämäärästä jo kauan.

:smiley_cat:

Jeesuksen syntymäaikaa laskettaessa teologit / munkit ilmeisesti unohtivat nk. karkauskuukaudet, tmv. siksi ajanlaskumme on hieman väärässä.

Jeesus syntyi n. 4 e.a.a. ja kuoli n. 33,5 vuotiaana, siksi Hänen kuolinaikansa on laskettu juutalaisten, vuoden 30 pesachin aikaan. Ilmeisesti monet muutkin seikat puhuvat tämän vuoden puolesta.

Jeesuksen syntymävuosi on päätelty ilm. Herodes I vallassaolon, sekä “Kyreniuksen (Quirinius) ollessa Syyrian maaherrana” mukaan. Tiettävästi Quirinius toimi Syyrian maaherrana varsin lyhyen ajan, kaiketi vain muutaman kuukauden.

Samaten Kristuksen kuoleman aika tästä laskettu, myös Herodes III:n ja Pontius Pilatuksen valtakausien tukiessa tätä laskutapaa.

Voisiko asia olla niin, että itäisessä kirkossa yleisesti uskotaan syntymä 4 e.a.a. ja ristiinnaulitseminen 7.4. 30. Ja katoliset vastaavasti perinteisesti syntymä 0 e.a.a. ja ristiinnaulitseminen 3.4. 33 j.a.a. ?

Mielestäni ei.

Varmaankin sitä nyt vain on juhlittu silloin. Kyseessä olisi siis samanlainen tilanne kuin kuin joulun kanssa. Ei ole hirveästi merkitystä syntyikö Jeesus juuri 25.12., silloin sitä kuitenkin juhlitaan. Eiköhän sen kaikki, näin jälkeenpäin, tiedä, että ajanlaskun aloitus ei osunut aivan kohdilleen.

Mutta koska @Sakarja kysyi, onko joku kirkko juhlimassa tätä asiaa, niin varmaankin on luontevaa olettaa, että jos katolinen kirkko sitä juhlii, se tapahtuu vuonna 2033.

1 tykkäys

23.3. tai 25.3. jotka varhaisilla latinalaisilla isillä esiintyvät ovat, näin muistelen lukeneeni, läntistä ja itäistä perinnettä erikseen. Ne ovat sitten olleet joulun ajoituksen perusteina, sillä ajateltiin Jeesuksen sikiämisen ja kuoleman osuvan samaan päivään. Raamatussa on syntymän ja kuoleman suhteen tietyt dateeraukset (Kyrenius, Augustinus, Herodes Suuri syntymän, Tiberius, Pilatus, Herodes kuoleman ja sitten Kaifas ja Hannas) Näitä on koetettu sovittaa yhteen. Samoin se, että pappeus oli mahdollista vasta kolmikymppiselle.Lisäksi tulevat syntymään ja kuolemaan liitetyt luonnonmerkit: kirkas tähti, maanjäristys, auringonpimennys. Ja kalendaariset seikat koskien viikonpäiviä.

Itse en pidä tätä niin olennaisena. Mutta johonkin perimätietoon Tertullianus ja Lactantius kuitenkin perustivat.