Diakoni kiteyttikin jo hyvin. Koska Jehovan todistajat eivät tunnusta Jeesuksen jumaluutta eroaa heidän käsityksensä sovituksesta radikaalisti kristillisestä käsityksestä. He eivät siis usko Jeesukseen siten, kuin kristinuskossa perinteisesti on uskottu. Siksi he ovat myös muokanneet omaa raamatunkäännöstään vastaamaan tätä heidän tulkintaansa, minkä vuoksi heidän käännöksiään pidetään epäluotettavina.
Jeesuksen jumaluus on aivan keskeinen opinkohta, sillä hän on se linkki, joka yhdistää ihmiskunnan takaisin Jumalan yhteyteen. Varhaisessa kirkossa pohdittiin kyllä millä tavoin hän oli Jumala, ja missä määrin hänessä oli ihmistä, missä määrin Jumalaa, mutta kun areiolaisuus piti häntä luotuna olentona, eri olemusta olevana kuin Jumala todettiin tämä harhaoppiseksi. 300-luvulla laadittu Nikean uskontunnustus lausuukin, juuri tähän harhaankin vastaten:
“— Me uskomme yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
joka on syntynyt Isästä ennen aikojen alkua,
Jumala Jumalasta,
valo valosta,
tosi Jumala tosi Jumalasta,
syntynyt, ei luotu,
joka on samaa olemusta kuin Isä
ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, —”
Katolisen kirkon katekismus kirjoittaa näistä vaiheista näin:
- Jumalan Pojan ihmiseksitulemisen aivan ainutlaatuinen ja ainutkertainen tapahtuma ei merkitse sitä, että Jeesus Kristus olisi osaksi Jumala ja
osaksi ihminen tai että hän olisi tulos jumalallisen ja inhimillisen toisiinsa
sekoittumisesta. Hän on tullut todella ihmiseksi ja pysynyt samalla todella
Jumalana. Jeesus Kristus on tosi Jumala ja tosi ihminen. Ensimmäisten vuosisatojen kuluessa kirkon täytyi puolustaa ja selventää tätä uskontotuutta
väärin tulkitsevia harhaoppeja vastaan.
- Ensimmäiset harhaopit eivät kieltäneet niinkään Kristuksen jumaluutta kuin hänen tosi ihmisyytensä (gnostilainen doketismi). Kristillinen usko
painotti jo apostolien aikana Jumalan Pojan tosi ihmiseksituloa: hän ”ilmestyi lihassa”.87 Mutta jo 200-luvulla kirkon täytyi Antiokiaan kokoontuneessa
konsiilissa vahvistaa Paulus Samosatalaista vastaan, että Jeesus Kristus on
Jumalan Poika luonnoltaan eikä adoption kautta. Ensimmäinen ekumeeninen kirkolliskokous Nikaiassa vuonna 325 tunnusti uskontunnustuksessaan,
että Jumalan Poika on ”syntynyt eikä luotu, … samaa olemusta (homoúsios)
kuin Isä”.88 Konsiili tuomitsi Areioksen, joka väitti, että ”Jumalan Poika on
lähtöisin tyhjästä”89 ja ”toista substanssia tai olemusta” kuin Isä.
https://katolinen.fi/ktlnnf-wp-content/uploads/2014/01/KKK-1.OSA-2.JAKSO-2.L-422-682.pdf
Luterilaisen kirkon päätunnustus, Augsburgin tunnustus, lausuu puolestaan Jumalasta seuraavaa, ja sekin mainitsee erikseen areiolaiset, itse asiassa islamiin rinnastettuina:
I Jumala
Meidän seurakuntamme opettavat suuren yksimielisyyden vallitessa, että Nikaian kirkolliskokouksen päätös 1 jumalallisen olemuksen ja kolmen persoonan ykseydestä on tosi ja että siihen on epäilyksettä uskottava; nimittäin että on olemassa yksi ainoa jumalallinen olemus, jota kutsutaan Jumalaksi ja joka on Jumala, ikuinen, näkymätön, jakamaton, ääretön voimassaan, viisaudessaan ja hyvyydessään, kaiken näkyvän ja näkymättömän luoja ja ylläpitäjä. Kuitenkin on olemassa kolme persoonaa, joilla on sama olemus ja valta ja jotka ovat yhtä ikuisia, Isä, Poika ja Pyhä Henki. Käytämme tässä sanaa persoona samassa merkityksessä kuin vanhan kirkon opettajat; se tarkoittaa sellaista, mikä ei ole toisen osa eikä ominaisuus, vaan on olemassa itsenäisesti.
Seurakuntamme tuomitsevat kaikki harhaopit, jotka ovat tämän kohdan kanssa ristiriidassa, kuten manikealaisen 2, joiden käsityksen mukaan on olemassa kaksi alkuperustetta, hyvä ja paha, valentinolaisen 3, areiolaisen 4, eunomiolaisen 5, muhamettilaisen 6 ja muut näiden kaltaiset. Ne tuomitsevat myös samosatalaiset, vanhat ja uudet 7, jotka väittävät, että on olemassa vain yksi persoona, ja tämän johdosta juonikkaasti ja herjaavasti viisastelevat Sanasta ja Pyhästä Hengestä, etteivät ne ole erillisiä persoonia, vaan että Sana merkitsee ääneen lausuttua sanaa ja Henki luonnossa aikaan saatua liikettä.
Augsburgin tunnustus - Luterilaiset tunnustuskirjat | Suomen ev.lut. kirkko
Jehovan todistajien käsitys Jeesuksesta muistuttaa suuresti areiolaista oppia, ja heitä onkin kutsuttu uusareiolaisiksi. Kuten edellä ilmenee on tämä oppi voimakkaasti tuomittu kirkon historiassa.
“Jolla on Poika, sillä on elämä. Jolla ei Jumalan Poikaa ole, sillä ei ole elämää.” (1. Joh. 5:12)