Jesuiittamoraali

katolisuus

Pitääkö paikkaansa sellainen vuosien takaa jostain mieleeni jäänyt ajatus, että alkuperäinen syytös ns. jesuiittamoraalista - tarkoitus pyhittää keinot - olisi lähtenyt Vatikaanista tai jostain vallan kammareista, koska jesuiitat olisivat lähetyskentillä omaksuneet evankelioinnissaan joidenkin mielestä liian pitkälle menneen ns.akkomodaation periaatteen?

Ts. he ensin opiskelivat kielen, kulttuurin ja siis myös uskonnon ja sitten näistä käsin selittäneet kristillistä sanomaa ollen haluttomia välitttömästi lanaamaan kristinuskon alle evankelioinnin kohteena olevien kansojen ja heimojen omat uskomukset.

Jesuiittojen joukostahan kai on lähtenyt jokunen kielitieteen ja etnografian pioneeri.

Jesuiittojen joukostahan kai on lähtenyt jokunen kielitieteen ja etnografian pioneeri.

Lorenzo Hervás ainakin.

Tämä on mielestäni hyvä asia ja tämän vuoksi ihailen jesuiittoja.
Jumala antaa aivan varmasti kaikkiin kulttuureihin kehittyä aineksia jota kautta heille lopullisen ilmoituksen ymmärtäminen on luontevinta. Siksi jesuiittojen välittämä ajatus lähetystyön kohteena olevien ihmisten kulttuurin tuntemisesta on oikein hyvä.

Vastapuoli taas, jotka syyttävät jesuiittoja “tarkoitus pyhittää keinot” toiminnasta, toimii mielestäni nimenomaan tuolla periaatteella. Eli vaikka käsittämättömien asioiden ulkoaopettaminen, ehkä jopa tyhjiä rimpsuja hoetuttamalla ja pelottelemalla, tuskin palvelee lähetystyössä kenenkään etuja, sitä on pidetty sopivana tapana, kun ei ole jaksettu lähestyä asiaa perinpohjaisesti, niin kuin jesuiittojen ajatuksena on.

Kristillisen uskon tavoittamiseen liittyy syvällinen maailmankatsomuksellinen käsitys todellisuuden ja olemassaolevan laadusta ja merkityksestä. Siitä puhuminen toisen kulttuurin edustajan kanssa vaatii keskustelijoiden keskinäistä ymmärrystä kummankin käsityksistä olemassaolosta.

(Sen verran jesuiitta olen aina ollut minäkin että eniten käyttämäni Raamattu on Espanjassa “jesuiittaraamatuksi” tituleerattu käännös “La Biblia de nuestro pueblo”.)

Minusta vaan on historian ironiaa, jos on niin, että 1) kyyniseen politikoimiseen ja vallantavoitteluun liitetty ajatus jesuiittamoraalista on alkujuuriltaan katolisten sisäistä kissanhännänvetoa lähetystyön luonteesta eikä 2) protestanttien keksimä lyömäase (jonka he toki sitten myöhemmin omivat).

Ironista tai ei mutta mitä luultavimmin vanhin tietynlainen asenne jesuiittoja kohtaan on peräisin katolisen kirkon sisäisestä dynamiikasta. Jesuiitat ovat varsin opiskelleita miehiä ja heidän taitonsa perustella kantansa varmasti ärsytti ja ärsyttää. He ovat myös olleet ennakkoluulottomia ja sillä ominaisuudella onnistuneet sohaisemaan konservatiivisempien kollegojensa ärsytyskynnyksiä.
Sitä en osaa sanoa miten paljon tästä alunperin katolisten kesken vaalimasta asenteesta siirtyi protestanttien asenteeseen vai onko kyse kahdesta eri asiasta.
Protestanttien vaalima käsitys jesuiitoista oli minulle itse asiassa hyvin pitkään ihan tuntematon asia. Luultavasti vasta tällä foorumilla törmäsin siihen. En ole koskaan osallistunut hengelliseen harrastuneisuuteen protestanttisessa porukassa, seurakunnan lastenkerhon jälkeen.
Siihen käsitykseen oli hassua törmätä siinä vaiheessa kun olin oppinut tuntemaan jesuiittoja heitä kohtaan hyvin positiivisessa katolisessa ympäristössä.

Sitä en osaa sanoa miten paljon tästä alunperin katolisten kesken vaalimasta asenteesta siirtyi protestanttien asenteeseen vai onko kyse kahdesta eri asiasta.

Minä vielä vähemmän, mutta jesuiittojen mainehan ei täällä Pohjolassa kovin häävi perinteisesti ole ollut. Suomalaisillakin on Välskärin kertomusten jesuiittaisä Hieronymus.

(Lisäilin vähän tuohon aiempaan viestiini.)

Joo, tämä oli minulle todella pitkään ihan täysin tuntematon todellisuus. Vieläkin hämmästelen sitä tietyllä tavalla, koska omaan elämääni jesuiitat tulivat erittäin positiivisella tavalla. En ollut nuorena kuullut mistään mitään viittauksia Välskärin kertomuksiin tai muuhunkaan jesuiittakritiikkiin.

Eikö joku suomalainen katolinen pappi joka ilmeisesti virui Ruotsissa vankilassa kuoliaaksi uskonpuhdistuksen aikoihin ollut jesuiitta? Siitä on foorumillakin joskus ollut puhetta.
Edit.
Johannes Jussoila, mutta oliko hän vain opiskellut jesuiittojen johdolla vaiko itse myös jesuiitta?
2. Edit.
Tämän mukaan ei itse ollut jesuiitta.
https://kansallisbiografia.fi/kansallisbiografia/henkilo/18