Tiukka teksti.
Mitä mieltä olette? Onko arvostetulla professorilla mitään vaikutusmahdollisuutta kirkon tilanteeseen?
Arkkipiispan pitäisi ainakin vastata tuohon jotakin ja perustella omat kantansa. Tuskin kylläkään pystyy siihen mitenkään.
Vaikeaa varmasti on, ainakin saada edes jollakin tasolla vakuuttava vastaus.
Minä arvelen että Luoma selittelee kyllä ja torjuu kritiikin. Mutta kiinnostavampaa on, herättääkö Martikainen kirkon piirissä muuten mitään reaktioita. Toivottavasti jotkut heräävät pohtimaan - jo valmiiksi muodostuneen herätysliikkeiden rintaman lisäksi? Vai vaietaanko kuoliaaksi?
Ei vaieta. Vanha konkari porskuttaa vahvasti mm. uutta kirjaansa pian julkaisten. Vastaavanlainen teksti Mari Leppäsestä kiertää parhaillaan uskovalta toiselle…
Martikaisen kirjoitus Leppäsestäkö? Vai onko se avoin kirje piispalle kuten tämä - ja siksi “vastaavanlainen”? Miksi se kiertää?
Tämä Luomalle suunnattu on sillä tavalla mielestäni erityinen että se on suora ja varsin voimakas irtisanoutuminen, mutta se ei tule herätysliikkeiden johdolta tai kirkolliskokouksen vähemmistöltä vaan raskaan sarjan professorilta. Martikainen on toisaalta jo 89-vuotias, mutta olen kuullut häntä arvostettavan muidenkin kuin konservatiivien suunnalla.
Olen iloinen, että arvovaltainen professori ottaa kantaa tähän meidän nykyiseen ev.lut. kirkon meininkiin, joka on sellaista mutu-höpinää Raamatusta piittaamatta.
Ihan toinen juttu. Mitähän olen sotkenut, kun tämä vastauslaatikko on venynyt näin pitkäksi. ![]()
Muuttaakohan kokoaan, kun lähetän…
Luterilaisen kirkon homohölinät eivät itseäni kosketa mutta artikkelin termi homofiilisesti kiertynyt menee kyllä käyttöön. Kiitos siitä!
Editoriin on tullut uljaita uusia ominaisuuksia, mutta sen työkaluriviltä vasemmalta voit vaihtaa käyttöön vanhan editorin. Mielestäni se on parempi. Näyttää sitten myös esikatselun.
Kiitos neuvosta. Kokeilen.
Kyllä. Kyllä. Kiertää niin kuin huhu ihmiseltä toiselle sosiaaliseen nälkään, oikeudenmukaisuuden janoon ja tuomitsemisen tarpeeseen. Tuo Luoma-kirjehän on jo vanha, kesältä.
Tortoise, kerron sinulle salaisuuden meiltä kuvateologeilta, joita Martikaisen kanssa olemme: niin kuin ananaksen suolaaminen estää kitalaen hapottumisen niin suojaa esiin tempaistu ikoni tai vastaava hengellinen taideteos konservatiivisen hapokkuuden.
Onko linkkiä tuohon kirjeeseen Leppäselle?
Valitettavasti tämä on maksumuurin takana enkä itsekään pääse lukemaan tätä, mutta linkitän kuitenkin.
Olisiko tätä mahdollisuus saada kokonaan? Minä kun en ole kyseisen lehden tilaaja.
Minulla on tuo vastaus tekstimuodossa, mutta en voi julkaista sitä täällä Kotimaan tekijänoikeuksien takia, vaikka tuo teksti kyllä kuuluisi julkaista kaikille vapaasti, onhan kyseessä “meidän arkkipiispa”. Asia vaatisi julkista keskustelua, täälläkin.
Mitään kovin syventävää hän ei siinä kyllä sano. Kiittää professori Martikaista ja pahoittelee aiheuttamaansa pettymystä monille, mutta toteaa tehneensä tai ainakin kyselleensä toimiessaan Jumalan tahtoa.
Luoman osio tuossa artikkelissa on vain pieni osa, joten sen voi julkaista. Tekijänoikeudet koskevat koko artikkelin lainaamista. Osaa jutusta voi lainata, kunhan lähde tulee mainittua.
Kiitän professori Martikaista avoimesta kirjeestä ja palautteesta koskien viranhoitoani. Tiedän aiheuttaneeni viranhoidossani monille pettymyksen, eikä se tieto ole aivan helppo kannettavaksi. Totean vain sen, että viranhoidossani Jumalan tahdon kysyminen on ollut ja on edelleen ehdottoman keskeistä.
Harmittelen, jos minun on koettu vähättelevän Raamattua. Raamattu pyrkii kirkastamaan Jeesusta ylösnousseena Herrana, ja se on myös arkkipiispan tehtävä. Raamatussa kuvataan kristityn ja Jeesuksen välistä suhdetta mitä läheisimmäksi: uskova Kristuksessa ja Kristus uskovassa. Ajattelen, että Raamattu, sen maailma ja sen kautta esiin tuleva Jumalan ilmoitus nivoutuvat yhteen oman elämäni ja sitä ympäröivän maailman kanssa muodostaen kokonaisuuden, jonka keskellä kohtaan kaikkivaltiaan Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa.
Kiitän professori Martikaista esirukouksista. Niitä tarvitsen edelleen. Arkkipiispa Tapio Luoma.
Arkkipiispa Tapio Luoma vastaa professori Martikaisen avoimeen kirjeeseen
D
Kiitos. Luoma väistää kokonaan Martikaisen kirjeen pointin.
Luoma:
Harmittelen, jos minun on koettu vähättelevän Raamattua. Raamattu pyrkii kirkastamaan Jeesusta ylösnousseena Herrana, ja se on myös arkkipiispan tehtävä. Raamatussa kuvataan kristityn ja Jeesuksen välistä suhdetta mitä läheisimmäksi: uskova Kristuksessa ja Kristus uskovassa.
Luoma ei vähättele vain Raamattua, vaan myös evl-kirkon johtavaa päätöselintä kirkolliskokousta, mikä on tietysti piispoilta ja erityisesti arkkipiispalta vakava rike. Raamattu on kuitenkin korkeammalla ja siitä ei löydy tukea Luoman käsityksille avioliitosta samansukupuolisille, ei sitten millään.
Ajattelen, että Raamattu, sen maailma ja sen kautta esiin tuleva Jumalan ilmoitus nivoutuvat yhteen oman elämäni ja sitä ympäröivän maailman kanssa muodostaen kokonaisuuden, jonka keskellä kohtaan kaikkivaltiaan Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa.
Raamatun kautta yhdessä Luoman oman tulkinnan ja tämän maailman kanssa ilmenee hänen mukaansa Jumalan ilmoitus, jossa hän kohtaa kaikkivaltiaansa. Siis kompromissina tämän maailman kanssa? Siltähän se on vaikuttanutkin.
Ko. ilmaisu lienee Augustinuksen ja Lutherin perisyntikäsitykseen perustuva. Ihminen on itseensä kiertynyt, toisin sanoen Jumalan tahdon etsimisen sijasta omaa minäänsä palveleva ja tässä mielessä homoseksuaaliset suhteet olisivat vain yksi osoitus perisynnin vaikutuksesta. Ja niinhän samassa Roomalaiskirjeen kohdassa luetellaankin useita asioita jotka ovat seurauksia, eivät syitä.
Luin tästä toisaalta kun tuo Martikaisen termi tietysti on kiinnittänyt huomiota.
Tuo sisennetty sitaatti on siis Luomalta. Tuon voi tulkita positiivisesti, Raamatun maailman kautta tapahtuva ilmoitus, joka on itse asiassa ihanan barthilainen pointti, vaikka Luoma ei sitä todennäköisesti tarkoitakaan. Kun sanomme esim. rippikoulussa että Jumala ilmoittaa itsensä luonnossa, niin sillä ei yleensä tarkoiteta tuota samaa. Maailmassa tapahtuva ilmoitus (ilman Raamattua), sallii kaiken mitä ihminen vain ajan saatossa keksii tehdä.
Raamatun maailman kautta tapahtuva ilmoitus sanoo kyllä että avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Kaikkialla Raamatun maailmassa.
D