Joulu etukäteen?

Palstalla on pohdittu sitä, kuinka kauan joulu kestää eri kirkkokunnissa. Mutta koska joulu alkaa? Nykyäänhän moni viettää joulua tavallaan etukäteen, jo adventin aikana, itse joulunpyhiin lopettaen. Myös ev.lut. kirkoissa on adventin aikaan paljon joulukonsertteja ja Kauneimpien joululaulujen tilaisuuksia. Mitä tästä pitäisi ajatella? Jotkut ovat tiukkoja siitä, että adventti pidetään adventtina ja joulu jouluna. Itse olen tätä nykyä taipuvaisempi kallistumaan siihen suuntaan, että jos joululaulujen laulaminen kolmantena adventtina on se asia, jolla maallistunut nykyihminen saadaan houkuteltua kirkkoon ja kristillisen sanoman äärelle, niin ei sitä tilaisuutta kannata jättää hyödyntämättä. Kirkkovuosi on kaikessa hyödyllisyydessään kuitenkin ihmisten keksimä, ja tärkeintä se että Kristusta kaikin tavoin julistetaan.

On sääli, että joulu lopetetaan etuaikaan, sama koskee muitakin juhlia. Joulujakso alkaa ensimmäisenä adventtisunnuntaina ja adventin pitäisi olla joulun valmistamisen, ei viettämisen aikaa. Adventti sitoo hienosti kirkkovuoden lopun teemoja kirkkovuoden alkuun. Tietysti joulun valmistamiseen kuuluu katseen kääntäminen joulua kohti.

3 tykkäystä

Pitäisiköhän mennä ostamaan Joululahjoja?:grinning_face_with_smiling_eyes: