Olen koko työikäni tehnyt töitä kaikkein huonoimmassa asemassa olevien ihmisten kanssa, diakonina, sosionomina, lähihoitajana ja pappina. Saan jatkuvasti kuulla siitä miten ihmiset eivät koe tuntevansa että Jumala rakastaa heitä.
Olen yrittänyt selittää, että rakkaus ei ole hyvän olon tunne, vaan sitä, että siedän kaikki tunteet rakastamaltani ja tiedän samalla että rakkaus on sitä että mikään ei voi erottaa meitä yhteisestä tulevaisuudesta.
Kun sanomme että Jumala rakastaa meitä, niin se ei välttämättä tunnu miltään. Se voi olla vain(!) tietoisuutta siitä, että Jumalalla on tilaa tulevaisuudessani tai pikemminkin että minulla on tilaa Jumalan tulevaisuudessa, olen läsnä siellä. Kaikki kirkon toiminta tähtää siihen. Kun tiedän meneväni messuun ensi sunnuntaina, tiedän että kohtaan siellä Kristuksen ja jaan hetken tulevaisuudestani hänen kanssaan.
Tähän kuuluu myös se, että minulla ei ole oikeutta vaatia mitä saan tuoda yhteiseen tukevaisuuteemme. En luettele ehtoja Jumalalle, vaan Hän sanoo mitä ei halua yhteiseen tulevaisuuteemme. Hän ei halua sinne sitä että en rakasta lähimmäistäni ts. minulla ei ole ihmisiä joiden kanssa en haluaisi jakaa tulevaisuuttani. Kaikille olisi tilaa tulevaisuudessani. En pelkäisi sitä että joku kävelee minua vastaan tulevaisuudessa, vaan se olisi minulle ok.
Sanaa ja sakramentteja käyttäen Jumala kutsuu minua yhteiseen tulevaisuuteen kanssaan. Sillä tulevaisuudella ei ole loppua, sen Jumala on varmistanut Poikansa ylösnousemisella: Edes kuolema ei voi riistää minulta yhteistä tulevaisuutta Jumalan kanssa.
Tämä ei vaadi jotain ihmeellistä kokemusta, uskoontulon hetken tietämistä. Se voi olla, muitta toisaalta voi olla vain varmuus siitä, että Jumala ei koskaan hylkää minua. Eli rakastaa minua ja valmistaa meille yhteisen tulevaisuuden.
Kun puhun näin niille joilla ei mene hyvin, niin he ymmärtävät. Heiltä ei vaadita mitään. He vain pitävät sitä ok juttuna että heillä on yhteinen tulevaisuus Jumalan kanssa Kristuksen tähden.
Samoin minä siedän sitä, että Jumala näyttäytyy joskus minulle äkäisenä, kiukkuisena jne. Rakkaus hyväksyy senkin.
D