Lyhyellä raamattuhaulla,
Yhteenveto
löytyy Jumalan (taivaan) valtakunnasta useita hyvin kuvaavia raamatunpaikkoja, joissa kerrotaan taivasten valtakunnan tulemisesta ja siitä,mitä silloin tapahtuu. Eli kun Jeesus oli/on keskellämme, on taivaan valtakuntakin paikalla ja Kristus ominaisuuksineen itse läsnä. Kts alla lainaukset:
Matt. 12:28
Mutta jos minä karkotan pahoja henkiä Jumalan Hengen voimalla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.
Matt. 21:43
"Tämän takia minä sanon teille, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.
Mark. 1:15
Hän sanoi: “Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” [Gal. 4:4 | Dan. 7:14; Mark. 4:11, Mark. 9:47, Mark. 10:14, Mark. 14:25, Mark. 15:43 | Matt. 3:2+]
Mark. 4:26
Jeesus sanoi: "Tällainen on Jumalan valtakunta. Mies kylvää siemenen maahan.
Mark. 9:1
Hän sanoi vielä: “Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut voimassaan.” [Mark. 13:30]
Mark. 10:14
mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
Luuk. 6:20
Jeesus katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi: "Autuaita olette te köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta. [Matt. 5:1-12 : Ps. 40:18; Jaak. 2:5]
Luuk. 10:9
parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ‘Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’ [Luuk. 4:43+]
Luuk. 10:11
‘Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut – pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!’ [Luuk. 9:5; Ap. t. 13:51, Ap. t. 18:6]
Luuk. 11:20
Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. [2. Moos. 8:19]
Luuk. 13:18
Jeesus sanoi sitten: "Millainen on Jumalan valtakunta? Mihin vertaisin sitä? [Matt. 13:31-33 : Matt. 13:18,19: Mark. 4:30-32]
Luuk. 17:20
Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. [Luuk. 19:11, Luuk. 22:18; Ap. t. 1:3,7]
Luuk. 17:21
Eikä voida sanoa: ‘Se on täällä’, tai: ‘Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."* [Toinen tulkinta:sisäisesti teissä.][ Ap. t. 28:31; Room. 14:17]
Luuk. 18:16
mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.
Luuk. 21:31
Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. [Luuk. 17:20+]
Luuk. 22:18
Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]
Room. 14:17
Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa. [Room. 5:1; Gal. 5:22]
- Kor. 4:20
sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana. [1. Kor. 2:5+]
Joitain ajatuksia herättää tietenkin varsinainen valtakuntaoppi, jossa uskovat tekevät Kristuksen voimassa erinäisiä ihme- ja voimatekoja ja josta on lyhyt matka äärikarismaattisuuden puolelle. En halua nyt puhua niinkään tästä, vaan aidosta Jumalan valtakunnan läsnäolosta, joka ilmestyy kaikkialla, missä Hänen nimessään rukoillaan, palvellaan ja kiitetään. Alla myös johdanteeksi Sakari Heikkilän laulu Taivaan valtakunta, jonka hän itse esittää Verkostokollektiivin kanssa New Winen kesäjuhlilla Himoksella pari vuotta sitten.