Jumalan valtakunta

Lyhyellä raamattuhaulla,

Yhteenveto

Raamattu.uskonkirjat.net

löytyy Jumalan (taivaan) valtakunnasta useita hyvin kuvaavia raamatunpaikkoja, joissa kerrotaan taivasten valtakunnan tulemisesta ja siitä,mitä silloin tapahtuu. Eli kun Jeesus oli/on keskellämme, on taivaan valtakuntakin paikalla ja Kristus ominaisuuksineen itse läsnä. Kts alla lainaukset:

Matt. 12:28

Mutta jos minä karkotan pahoja henkiä Jumalan Hengen voimalla, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne.

Matt. 21:43

"Tämän takia minä sanon teille, että Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä.

Mark. 1:15

Hän sanoi: “Aika on täyttynyt, Jumalan valtakunta on tullut lähelle. Kääntykää ja uskokaa hyvä sanoma!” [Gal. 4:4 | Dan. 7:14; Mark. 4:11, Mark. 9:47, Mark. 10:14, Mark. 14:25, Mark. 15:43 | Matt. 3:2+]

Mark. 4:26

Jeesus sanoi: "Tällainen on Jumalan valtakunta. Mies kylvää siemenen maahan.

Mark. 9:1

Hän sanoi vielä: “Totisesti: tässä joukossa on muutamia, jotka eivät kohtaa kuolemaa ennen kuin näkevät, että Jumalan valtakunta on tullut voimassaan.” [Mark. 13:30]

Mark. 10:14

mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Luuk. 6:20

Jeesus katsoi opetuslapsiinsa ja sanoi: "Autuaita olette te köyhät, sillä teidän on Jumalan valtakunta. [Matt. 5:1-12 : Ps. 40:18; Jaak. 2:5]

Luuk. 10:9

parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ‘Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’ [Luuk. 4:43+]

Luuk. 10:11

‘Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut – pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!’ [Luuk. 9:5; Ap. t. 13:51, Ap. t. 18:6]

Luuk. 11:20

Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. [2. Moos. 8:19]

Luuk. 13:18

Jeesus sanoi sitten: "Millainen on Jumalan valtakunta? Mihin vertaisin sitä? [Matt. 13:31-33 : Matt. 13:18,19: Mark. 4:30-32]

Luuk. 17:20

Kun fariseukset kysyivät Jeesukselta, milloin Jumalan valtakunta tulee, hän vastasi: "Ei Jumalan valtakunta tule niin, että sen tulemista voidaan tarkkailla. [Luuk. 19:11, Luuk. 22:18; Ap. t. 1:3,7]

Luuk. 17:21

Eikä voida sanoa: ‘Se on täällä’, tai: ‘Se on tuolla.’ Katsokaa: Jumalan valtakunta on teidän keskellänne."* [Toinen tulkinta:sisäisesti teissä.][ Ap. t. 28:31; Room. 14:17]

Luuk. 18:16

mutta Jeesus kutsui lapset luokseen ja sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta.

Luuk. 21:31

Samalla tavoin te nähdessänne tämän tapahtuvan tiedätte, että Jumalan valtakunta on lähellä. [Luuk. 17:20+]

Luuk. 22:18

Minä sanon teille: tästedes en maista viiniköynnöksen antia, ennen kuin Jumalan valtakunta on tullut." [Luuk. 17:20, Luuk. 19:11; Ap. t. 1:3,7]

Room. 14:17

Jumalan valtakunta ei ole syömistä eikä juomista, vaan vanhurskautta, rauhaa ja iloa, jotka Pyhä Henki antaa. [Room. 5:1; Gal. 5:22]

  1. Kor. 4:20

sillä Jumalan valtakunta ei ilmene puheina vaan voimana. [1. Kor. 2:5+]

Joitain ajatuksia herättää tietenkin varsinainen valtakuntaoppi, jossa uskovat tekevät Kristuksen voimassa erinäisiä ihme- ja voimatekoja ja josta on lyhyt matka äärikarismaattisuuden puolelle. En halua nyt puhua niinkään tästä, vaan aidosta Jumalan valtakunnan läsnäolosta, joka ilmestyy kaikkialla, missä Hänen nimessään rukoillaan, palvellaan ja kiitetään. Alla myös johdanteeksi Sakari Heikkilän laulu Taivaan valtakunta, jonka hän itse esittää Verkostokollektiivin kanssa New Winen kesäjuhlilla Himoksella pari vuotta sitten.

2 tykkäystä

Ristillä Jeesus joi viiniköynnöksen antia. Jumalan valtakunta tuli siinä.

1 tykkäys

Oltiin One Way Missionin tilaisuudessa iltapäivällä ja yllätyksekseni siellä puhui valtakunta-aiheesta näitäkin raamatunkohtia käsitellen englantilainen Les Wheeldon erittäin hyvin ja havainnollisesti ja jatkaa Helsingissä vielä joka ilta keskiviikkoon asti klo 18 raamattuopetustaan. Kaikeksi ihmeekseni törmättiin tilaisuuden jälkeen myös vihkipappiimme aikojen takaa käymässä siellä Itä-Suomesta.

Näinkin sen voi nähdä, jos jättää pois jotain Messiaan sanoista, ja hylkää kokonaan juutalaisen pääsiäis-aterian kulun ja symboliikan, jolloin koko tarinalta menee pohja alta, ja joudumme rakentamaan oman käsityksemme tyhjän päälle (huom, en halveksi tai mollaa, vaan asetan tässä vastakkain “sisällöllisen tyhjyyden” ja juutalaisen seder-aterian rikkaan sisällön).

Ymmärtääkseni Messias sanoi, että joisi viiniä opetuslasten kanssa vasta seuraavan kerran taivaassa, siksi ristillä nautittu siemaus ei täytä tätä yhdessä juomisen vaatimusta. Lisäksi viinietikkaa ei pidetä “viininä” (vaan piilaantuneena, juomakelvottomana, mutta ruoan laittoon ja säilömiseen sopivana aineena kuitenkin), vaikka se tuleekin viinipuusta.

Viinipuun anti viittaa pääsiäis-aterian kolmanteen lasilliseen, lunastuksen maljaan, joka siunataan “viinipuun hedelmänä”. Se on symbolinen viittaus exoduksen lampaan vereen ovenpielissä, uskon ja pelastuksen merkki, jonka Messias halusi liittää nyt Häneen itseensä.

Tämän maljan Messias kohotti yläsalissa (sekin on kertomuksen rivienvälissä). Malja varmaankin juotiin, jolloin taivaan ateria mielikuvissamme jatkunee neljännellä lasilla, ennalleenasetuksen lasilla, joka on Jumalan kansan ja Messiaan morsiamen täyttymyksen symboli.

Messiaan sanoilla saataa olla yhteyttä myös juutalaiseen hääateriaan, joka on monivaiheinen ruokailu erilaisin maljoin ja merkityksin…
.

Tähän lauluun ei jaksa koskaan kyllästyä. Sakari Heikkilän sävellys ja sanoitus, sekä esitys Verkostokollektiivin kanssa kuulostaa aina yhtä hyvältä. Teksti on vahva, kuten seuraavassakin Sakari Heikkilän esittämässä ja suomentamassa kappaleessa.

Tai tässä:

Tämä olikin mielenkiintoinen tieto! Olen itse ollut hämääntynyt siitä, että Jeesus selkeästi sanoi ettei juo viiniä ennenkuin Jumalan valtakunnassa vasta seuraavan kerran, mutta kuitenkin joi ristillä sienestä. Nyt palaset loksahtavat kohdalleen, kun ymmärretään että “hapanviini” onkin eri juttu kuin juotavaksi tarkoitettu viini. Nappasin äsken wikipedian Etikka-artikkelista kohdan:

Alkuperäinen menetelmä on ollut viinin jättäminen avoimeen astiaan niin pitkäksi aikaa, että siitä tulee etikkaa eli hapanviiniä, jota ranskan kielen sana vinaigre alkujaan tarkoittaa. Menetelmällä ei kuitenkaan synny kovin korkealaatuista viinietikkaa.

Ja satun itse tietämään, että avattu viinipullo alkaa hiljalleen etikoittua, jolloin esim. viikon vanhasta pullonjämästä ei enää tee mieli juoda. Maku pahenee koko ajan, mitä pitempään jämä seisoo pullossa. Mutta se kelpaa ruuanlaittoon: esim. etikoittunut punkunjämä kannattaa lorauttaa burgundinpadan sekaan, jolloin se antaa kivasti makua ruokaan.

Joka tapauksessa tämä selittää aiemmin näkemäni ristiriidan, kun en tiennyt että ristillä sienestä juotu “hapanviini” tarkoittaa viinietikkaa (tai etikoittunutta, pahanmakuista viiniä joka ei enää kelpaa nautittavaksi). Kiitokset tiedon jakamisesta Yonille.

Tästä Raamatun kohdasta asia käy hyvin selvästi ilmi:

Matt 26:29: “Ja minä sanon teille: tästedes minä en juo tätä viinipuun antia, ennenkuin sinä päivänä, jona juon sitä uutena teidän kanssanne Isäni valtakunnassa.”"

Tosiaan, Matteuksessa ja Markuksessa mainitaan uusi viini, kun taas:
Luukas 22:18 Sillä minä sanon teille: tästedes minä en juo viinipuun antia, ennenkuin Jumalan valtakunta tulee.

Jostain syystä Luukas jättää asian hämärämmäksi.

Juu näin on, mutta siksi onkin hienoa, että evankeliumeja on useampi, ne täydentävät toisiaan.

1 tykkäys