Juudaksen evankeliumi sekä muut apokryfiset tekstit

Ajattelin ihan liittyä tänne foorumille, että saisin jonkinlaista keskustelua aiheesta. Olen teologian opiskelija sekä harras luterilainen, ja haluaisin kuulla teiltä muilta kristityiltä mielipiteitä koskien apokryfisiä tekstejä. Erityisenä kiinnostuksen aiheena on Juudaksen evankeliumi, sillä minun tulee jouluun mennessä koota esitystä varten tietoja koskien kyseistä kirjettä.

Eli jos laittaisitte ihan vain mielipiteitänne apokryfisestä kirjallisuudesta sekä jos teillä olisi jonkinlaista sanottavaa juuri Juudaksen evankeliumista olisi aivan mahtavaa kuulla niistä. Kiitos etukäteen jo avustanne ja aion useimminkin tulla käymään tänne keskustelua.
Yst. terv. PKJV :heart_eyes: :grinning:

Onko tässä pieni sekaannus? Raamatussa on Juudaksen kirje, joka kuuluu Uuden testamentin kaanoniin. Sen sijaan Juudaksen evankeliumi -niminen teos on apokryfinen.

1 tykkäys

Tässä on sinulle pätkä Juudaksen kirjeestä.

Teidän joukkoonne on näet pujahtanut joitakin ihmisiä, joista jo kauan sitten on ollut kirjoitettuna tuomio. Nuo jumalattomat kääntävät Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät ainoan Valtiaamme, Herramme Jeesuksen Kristuksen. Vaikka jo olette saaneet tietää kaiken, tahdon kuitenkin muistuttaa teitä siitä, että Herra, joka kerran pelasti kansan Egyptistä, toisella kertaa tuhosi ne, jotka eivät uskoneet. Myös ne enkelit, jotka eivät pitäneet kiinni valta-asemastaan vaan jättivät oman asuinsijansa, hän pani pimeyteen ikuisissa kahleissa säilytettäviksi suurta tuomion päivää varten. Niin myös Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavoin kuin nekin harjoittivat haureutta ja antautuivat luonnonvastaisiin lihan himoihin, ovat varoittavana esimerkkinä kärsiessään ikuisen tulen rangaistusta.”

‭‭Juudas‬ ‭1:4-7‬ ‭FINRK‬‬

1 tykkäys

No eihän hurskas luterilainen teologian opiskelija voi kaikkea tietää. :smiley:

1 tykkäys

Oho, kuinkas pääsikään kaksi Raamatun kirjaa sekoittumaan noin pahasti. Kyseessä siis juuri Juudaksen evankeliumi. Jostakin pääsi tuo kirje livistämään tuohon viestiin. :slight_smile:

Niinhän asia on. Vaikkakin jo toista vuotta opiskelen niin siltikään näköjään ei voi virheiltä välttyä. Huomaapahan tästä missä on vielä opettelemista. :slight_smile:

Lähtökohtana apokryfisten evankeliumien tutkimiseen tulee olla se, että ne eivät ole Kirkon hyväksymiä. Niitä ei ole hyväksytty UT:n kaanoniin. Juudaksen evankeliumi on tietämäni mukaan gnostilainen kirja ja siitä on säilynyt vain oliko se nyt koptinkielinen versio nykypäivään. En ole lukenut Juudaksen evankeliumia, mutta tiedän, että se on puolustuspuhe Juudas Iskariotille, joka kavalsi Jeesuksen. Evankeliumissa ei kuitenkaan väitetä, että Juudas itse olisi sen kirjoittanut. Olen apokryfievankeliumeista lukenut vain Jaakobin protoevankeliumin, jonka Kirkko katsoo sisältävän oikeitakin tietoja Jeesuksen suvusta ja hänen elämänsä alkuvaiheista, niin lisäksi Tuomaan lapsuusevankeliumin. Lue Juudaksen evankeliumi ja mieti, miksi sitä ei ole otettu Uuteen testamenttiin.

Olen jonkunkunverran lukenut apokryfejä, mutta kuten kerrottua, niitä ei hyväksytty Raamattuun niiden gnostilaisuuden takia (?), oletus.

Sensijaan olen kyllä niitä lukenut ja rakkain on Marian syntymäevankeliumi, joka tukee sitä, mitä Raamatussa asiasta kerrotaan.

http://www.apokryfikirjat.com/

Suora linkki;

http://www.apokryfikirjat.com/maikki.htm

Ei kaksi Raamatun kirjaa, vaan yksi Raamatun kirja ja yksi gnostilainen väärennös.

2 tykkäystä