Kaikkinäkevä silmä kristillisessä symboliikassa

Tuossa edellä siis jo oli linkki ortodoksisivulle.

On siis Egyptistä ja muuallakin tuttu.

Kolmio on kuitenkin myös Pyhän kolminaisuuden kuva. Melkoisen kristillistä.

Paholainen pyrkii jäljittelemään kaikkea kristillistä. Kolmio on myös pyramidin profiili sivusta ja pyramidi on monien hörhöjen ja ufo-uskovaisten tärkeä symboli. Kerran näytettiin tv:ssä, kuinka jotkut tavoittelevat yhteyttä humanoideihin ja ufoihin mietiskelemällä pitäen pientä lasipyramidia otsallaan ja ‘rukoillen’ näitä saapumaan. Myös silmä on monilla teosofisilla, okkultistisilla ja esoteerisilla tyypeillä tärkeä symboli ja nimenomaan kolmion sisään piirrettynä.

Tunsin kauan sitten erään rajatietoa harrastaneen ja kristityksi kääntyneen naisen, joka kertoi aiemmin joka ilta rukoilleensa ufoja saapumaan Siriukselta ja noutamaan hänet. Hän harrasti myös muita rajatietoharrastuksia, kuten ennustamista jne. Kerran sitten yhtenä yönä hänen sänkynsä vieressä seisoi olento, joka muistutti humanoidia, joka kertoi tulleensa hakemaan hänet. Nainen pelästyi pohjattomasti, haki nopeasti Raamatun kirjahyllystä ja rukoili Isä meidän - rukouksen, jonka sai jotenkin soperretuksi ja olento häipyi. Nainen tuli uskoon ja luopui rajatiedon harrastamisesta. Olen ollut aiemminkin, mutta erityisesti tuon kuulemani jälkeen olen varma, että ns ufojutut ja humanoidit ovat pahimmillaan olleet aitoja demonien ilmestymisiä. Lievimmillään keksittyjä tai mielikuvituksen tuotosta.

Tarina on tosi, ei urbaani legenda, muilta kuultu tai luettu tms, vaan itse omin korvin olen tuon häneltä kuullut omana kokemuksenaan. Hän sai uskoontultuaan myös erityisen kyvyn rukoilla ja kun hän sanoi minulle, että tulee antautua Jumalalle joka solullaan ja koko sydämestään ja rukoilla, niin Hän vastaa. Sain tuosta ohjeesta paljon ja koin tuohon aikaan melko ihmeellisesti Jumalan Hengen läsnäoloa. Tunsin kyllä porukoita, joissa Hengessä rukoukseen painotetaan erityisesti, mutta tuo nainen oli ymmärtänyt saman vaikean tien kautta.

3 tykkäystä

Amerikkalaisen kitaristi ja säveltäjä/laulaja Todd Rundgrenin Utopia-levy on kyllä upeaa progea. Ostin sen joskus yli 30 vuotta sitten. Kannessa komeilee iso Silmä.

1 tykkäys

Kuten myös vapaamuurareilla. Itse intuitiivisesti kavahdan kyseistä symbolia. Kyseessä ei ole välttämättä Jumalan kolminaisuus vaan okkulttinen “kolmas silmä” (otsachakra).

Olen käsittänyt, että myös jehovantodistajilla on ollut alun perin okkulttista symboliikkaa. Ja itse asiassa olen itse törmännyt sellaiseen, kun löysin kotoani vanhojen kirjojen joukosta jehovantodistajien teoksen 1900-luvun alkupuolelta. Itse asiassa tämä tapaus on jonkinmoinen kummitusjuttu. Nuorena kristittynä olin erityisen herkkä pahan läsnäololle, ja aistin omakotitalomme yläkerrassa jotakin niin selittämättömän pimeää, että minun piti ryhtyä sen lähdettä etsimään.

Löysin kirjoituspöydän unohdetusta kirjahyllystä tuon jehovantodistajien teoksen, jonka alkulehdillä oli selkeästi okkultismiin viittaavia symboleita. Olin varma, että siinä oli etsimäni. Revin teoksen kappaleiksi ja vein sen saman tien ulos roksikiseen. Ehkä siitä olisi pitänyt ottaa kuva. Painostava tunnelma katosi välittömästi koko talosta (mikä saattoi toki olla pelkkä psykologinen ilmiö).

Jostakin netistä luin, että jehovantodistajat ovat jossakin vaiheessa historiaansa tosiaan piilottaneet nuo okkulttiset symbolit tuotannostaan - ilmeisestikin liian paljastavina.

2 tykkäystä

Silmällä tosiaan on sekä kristillisiä että erittäin epäkristillisiä merkityksiä. Koska okkultistinen versio on nykyään tunnetumpi, pitäisin aiheellisena, että nykypäivän tilanteessa ei käytettäisi kolmiosilmää kristillisenä symbolina. Se tulee sellaisena helposti väärinymmärretyksi. Samaan tapaan esim. hakaristillä on monia merkityksiä historiassa, mutta koska natsismin symboli on niistä tunnetuin, on muunkin merkityksiset hakaristit jouduttu pitkälti siivoamaan pois (tai aiheuttavat kauhistelua mikäli ei ole siivottu pois).

4 tykkäystä

Ahtisaaren hautajaisten yhteydessä hakaristi näkyi jossakin prenikassa. Tietäneekö enää nykypolvi, että se oli Suomessa käytössä mm. ilmavoimien tunnuksena paljon ennen Kolmatta Valtakuntaa?!?

Kortissahan oli kannessa peura lähteellä, mikä on perinteinen kristillinen symboli, psalmista “niin kuin peura halajaa lähteen luo…”
Kolmio ja etenkin kolmio jonka sisällä on silmä on kyllä kristillinen symboli. Meillä sitä käytettiin esim. rippikoulussa P.Kolminaisuuden symbolina. Esim. Siuntion kirkossa on hämmentävän elävän näköinen silmä…

1 tykkäys

Kiinnostuin tästä, ja netistä tilasin tämän löytämäni vanhan kirjan (1945):

Takasivun tekstin mukaan kirjoittaja, lundilainen uskonnonhistorioitsija, professori Briem "luonnehtii Jehovan todistajia “murehduttavaksi oksaksi inhimillisten eksytysten rehevässä puussa”.

Valitettavasti kirja on pelkkä perinteisen kristinuskon opillinen puolustus, eikä avaa lahkon synkkää syntyhistoriaa ja yhteyttä okkultismiin.

Onko joku lukenut tämän:

En ehkä jaksa näitä sen syvemmin tonkia:

Olen lukenut Turusen kirjan, löytyy hyllystäkin. Rohkenisin suositella, perusteellinen ja liikkeen historiaa hyvin avaava.

Kiinnostaisi lähinnä se, avataanko kirjassa lahkon juuria ja mahdollista okkulttisia taustaa (vapaamuurarit, symboliikka jne). Pelkkä opillinen analyysi ei kiinnosta.

Vilkaisen jahka kerkiän (nyt töissä) ja kerron sitten. En muista ulkoa.

1 tykkäys

Linkkaamasi blogi on höpöhöpöblogi.

Puhe ympäripyöreästä eliitistä on aina merkki laiskuuden ja typeryyden peittelystä, harvoin kuitenkaan yhtä pahasta kuin tässä blogissa. Syy ja seuraussuhteet esitetään poskettomasti: kristinusko on salaisesti eliitin ja atonistien hallussa, koska leijona, aurinko ja muut symbolit olivat käytössä Egyptissä ennen kristinuskoa.

Tällaisia typeryyksiä koko blogi täynnä. Toki tuolla on faktojakin mukana, ei siinä mitään, mutta tulkinnat menevät villeiksi ja olkinukenomaiset väitteet eliitin jatkuvasta peittelystä syövät uskottavuutta.

3 tykkäystä

Huomasin saman. Silti kiinnostaisi kovasti informaatio 1900-luvun alun jehovantodistajien materiaalista.