Kaikkinäkevä silmä kristillisessä symboliikassa

Asiat lienevät hyvin, kun ongelmana on joulukortin kuva :slightly_smiling_face:. Siltikään en ymmärrä kuinka sinänsä kaunis luontokappale lapsineen ilmentää Kristuksen syntymän juhlaa, varsinkaan kristinuskosta vieraantuneelle nykyihmiselle. Olen niin vanhanaikainen, että haluan aina lähettää selkeästi kristillisen joulukortin.

2 tykkäystä

Kortissa on kaikkinäkevä silmä! Pipliakauppa on jesuiitta-vapaamuurarikauppa!!1

4 tykkäystä

Minulle tuli mieleen Illuminati, mutta en kehdannut sitä kirjoittaa :joy:

Uskovaisten vitsit on yhteisiä.

3 tykkäystä

Mieluummin ottaisin nuo aiempien vuosien kortit kuin tämänvuotinen.

1 tykkäys

Kuvasta tulee mieleen Tyrvään Pyhän Olavin kirkossa olevat saman taiteilijan maalaukset. Onkohan suora kopio niistä? Hämmennyin kirkkoa katsoessani kyllä kovasti siitä, että erilaisia luonto- ja eläinaiheita oli sijoitettu jopa alttarialueelle. Luomakunta on hieno asia joo, mutta alttarille kuuluu mun mielestä ihan muut asiat. Mutta ehkäpä kuvassa on jokin sellainen hengellinen sisältö, joka vain menee multa yli hilseen.

4 tykkäystä

Tuon uusimman joulukortin kuvasta tulee mieleen ihan joku okkuktistinen ja esoteerinen hörhöteosofinen joulu, jossa kaikkivalvova silmä katsoo kykloopin tapaan ja avaa tien sen salattuun maailmaan.

4 tykkäystä

Aamen. Ikävä kyllä minulle tuli sama ajatus myös Tyrvään Pyhän Olavin kirkosta, jonka Anskutin mainitsi. Olen vanhanaikainen :see_no_evil:

2 tykkäystä

Tästähän myö jo veännettiin…

Siis - saahan sitä pitää kiinni vanhasta, mutta tarkemmin ajatellen luterilaisten kirkkojen alttaritauluissa on monenlaisia aiheita ollut aina ja kyllä niitten tausta aina Raamatussa on. Ei siis niin että olisi vain juuri ehtoolliseen liittyvää jne. Ortodoksien kirkkotaiteesta en sano mitään kun tietoa on niin vähän minulla.

Pyhän Olavin kirkon alttarin ja kirkon etuosan taide ei ole mitä tahansa luontokuvia tietenkään. Kyseessä on luomiskertomus, mutta nähtävissä ovat myös vahvat kristilliset synbolit kuten Sanan jano, jossa tuttu psalmin kohta peuran kuvaa katsoessa heti muistuu mieleen. Keskeisellä paikalla on hyvin vanha Kristuksen symboli eli Jumalan karitsa ( ristinlippua pitävä).Pyhän Hengen kaikkien tuntema merkki on laskeutuva lintu jne

Tässä on lista kirkon taideteoksista:

Tyrvään Pyhän Olavin kirkon kuvat

Tyrvään Pyhän Olavin kirkon kuvat

Osmo Rauhala

Luomiskertomus:

  1. Ensimmäinen päivä – Valon synty
  2. Toinen päivä – Sateen luominen
  3. Kolmas päivä– Maan kasvu
  4. Viides päivä– Evät ja siivet
  5. Neljäs päivä – Kosmoksen alku
  6. Kuudes päivä– Maidon synty
  7. Seitsemäspäivä—Lepo

Välikuvat sakastin puoli:
8. Pahan kukka – Mersissi (narsissin ja merihevosen risteytys)
9. Valon kalat 1
10. Valon kalat 2

Lukupulpetti:
11. Sananjalka 1
12. Sananajalka 2
13. Sananjalka 3

Alttarin tausta:
Yläosa:
14. Pääskyset – saapuminen (keskiosa)
15. Pääskyset – saattaja 1 (oikea)
16. Pääskyset – saattaja 2 (vasen)

Alaosa:
17. Pyhä Henki laskeutuu (lintu)
18. Sunnuntaiaamu (aurinko)
19. Sanan jano (peura)

20.–27. Kuoleman vesi ( takaosan paneelit)

  1. Karitsa (pöytä)
  2. Aamukaste 1 (vasen ovi)
  3. Aamukaste 2 (oikea ovi)

31.–40. Elämän vesi ( etuosan taustapaneelit)

Hyveen kasvit:
41. Orvokki
42. Herne
43. Lumme 1
44. Lilja
45. Ruiskukka
46. Iiris
47. Kielo
48. Lumme 2
49. Ketoneilikka
50. Pihlaja

Syntiinlankeemus:
51. Eeva ja omena
52. Aatami ja käärme
53. Pahan hedelmät
54. Synnin kasvit

  1. Armo
  2. Hyvän ja pahantiedon puu (käärme)
  3. Elämän puu (kolibrit)
  4. Ylösnousevat

Saarnastuoli:
”Alussa oli sana”

Portaat:
59. Höylä
60. Lamppu
61. Tähkä

Tuoli ulkopuoli:
62. A
63. Khii ja rho
64. O
65. X

Sisäpuoli:
66 .Vanhan kirkon kasvit 1
67. Vanhan kirkon kasvit 2
68. Vanhan kirkon kasvit 3
69. Vanhan kirkon kasvit 4

Pylväs:
70. Kuolema ei ole elämän päätepiste vaan kaksoispiste.

Kuutti Lavonen

Takaparven lehterikaide 1–9, pohjoisseinän lehterikaide 10–29

  1. Enkeli
  2. Taivaan portin avain
  3. Pietari
  4. Paavali
  5. Matteus
  6. Markus
  7. Viimeinen tuomio
  8. Luukas
  9. Johannes
  10. Seitsenristi – Ristin tie
  11. Jeesus tuomitaan
  12. Jeesus ottaa ristin kantaakseen
  13. Jeesus kaatuu ensimmäisen kerran
  14. Jeesus kaatuu toisen kerran
  15. Simon Kyreneläinen auttaa ristin kantamisessa
  16. Veronica pyyhkii Jeesuksen kasvoja
  17. Jeesus kaatuu kolmannen kerran
  18. Jerusalemin itkevät naiset
  19. Jeesukselta riistetään vaatteet
    20 Ristiinnaulitseminen
  20. Risti nostetaan pystyyn
  21. Ristiinnaulittu
  22. Kylkihaavan pistäminen
  23. Pietà
  24. Stabat Mater
  25. Hautaan laskeminen
  26. Avoin hauta
  27. Ylösnousemus
  28. Jeesus ja Maria Magdalena, Noli me Tangere (älä koske minuun) Tyrvään Pyhän Olavin kirkon kuvat

Melkoinen määrä siis Raamattua ja kristinuskoa mahtuu taiteilijoiden tuotoksiin. Tietenkin Rauhala varsinkin laajensi luomiskertomuksen kuvastoa Suomen luontoon… mutta mitä ihmeen väärää siinä olisi? Juuri näinhän me ajattelemme: Jumala on Luoja (myös kauniin Suomemme luoja), Lunastaja ja Pyhittäjä. Kaikki elementit ovat kyllä kristillisiä, ja symboliikka on kristinuskoa tuntevalle pääosin hyvin tuttua.

En ole mikään ekspertti, mutta aika paljon on tullut Herran huoneita nähtyä niin Suomessa kuin ulkomailla. Monissa on varsin riisuttu ja suorastaan kalsea eli ruma esteettinen leima. Toisaalta vanhoissa kirkoissa on joskus tavattomasti jälkiä mahtavien ihmisten, sotilaiden ja rahamiesten sekä hallitsijain halusta jättää itsensä historiaan. Se häiritsee minua paljon enemmän kuin nykyajassa elävien taiteilijoiden panos Suomen ehkä kuuluisimman (tuhopolttonsa ja jälleenrakentamisensa vuoksikin) keskiaikaisen kirkon sisätilaan. Kirkon, joka on itsessäänkin taideteos, tavattoman kauniilla niemellä järven rannalla. Pihalle astuessa voi sitten kuvitella näkevänsä vuosisatojen ajan käytetyllä vesireitillä pitkät kirkkoveneet. Tänne kristinusko tuli suomalaisittain varhain. Jumalan armosta vieläkin saadaan näillä rannoilla uskoa, ylistää ja kokoontua.

Kaikkinäkevä silmä kolmion sisällä on siis vanha kristillinen symboli. Ei hörhöä, höperöt!

https://www.ortodoksi.net/index.php/Kaikkinäkevä_silmä

1 tykkäys

1500-luvulta hieno kuva: Eye of Providence - Wikipedia

Olipas upean kattava listaus Tyrvään kirkon kuvastosta. Kiitos.

Tarkoitukseni ei ollut loukata ja pyydän anteeksi jos näin kävi. Tietenkin luterilaiset saavat koristella kirkkonsa aivan niin kuin haluavat, eihän se minulle kuulu mitenkään. Möläytin vain typerästi ilmoille ihmetykseni uudesta joulukortista. Minä tuskin kyseisiä kortteja ostan, mutta en kauhistu mikäli posteljooni sellaisen tuo :slightly_smiling_face:

P.S. Kaikkinäkevästä silmästä tulee kuitenkin ensimmäiseksi mieleen jotain hörhöä. Kamalaa :see_no_evil:

Ei ne mun teoksiani ole! :slight_smile: En loukkaannu. Enemmän hämmästyin siitä mitä Fratres kirjoitti hörhöilystä. Liputin viestin, poikkeuksellisesti. Taisi nyt harkinta pettää hänellä. Ehkä myös taiteen tuntemus ei ole kovin laji hänellä, eikä vissiin ehkä muillakaan tässä. Itsekin olen vain säveltaiteilija mutta sattuu nyt joku käsitys olemaan siitä että tässä nimenomaisessa tapauksessa ei ole kysymys mistään kevyestä eikä edes epäkristilliseen viittaavasta. Päinvastoin, suurin osa taiteesta on erittäin vanhaan perinteeseen nojaavaa tuossa kirkossa.

Joulukortiksi ehkä minäkään en valitse noita kuvia, joissa toki on kristillinen sisältö. En osaa sanoa, ovatko kuvat suoraan Olavilta - voivat olla samaan tyyliin tehtyjä vain. Niinhän taiteilijat usein tekevät, eli työstävät samaa aihetta eri yhteyksissä ja syventyvät siten työhönsä. Musiikissa sama ilmiö.

No hyvä ettet suuttunut :slightly_smiling_face:

En ole taidehistorioitsija minäkään. Vanhoissa ikoneissa ja vanhoissa kirkoissa kaikkinäkevää silmää joskus näkee, mutta ei kovin usein. Vapaamuurarit, teosofit ym käyttävät sitä näkyvämmin ja siksi kai nykykristitty kavahtaa. Yleensäkin symboliikka taitaa olla monilta (myös minulta) hieman hukassa ja se on harmillista. Siinä taas hyvä lukemisen aihe.

1 tykkäys

Niin, vanhasta traditiosta osa on tosiaan kokenut lainaamisia ja muutoksia matkan varrella.

Työpaikallani on taiteilija Annukka Laineen teoksia. Suuressa syntiinlankeemukseen liittyvässä teoksessa on myös tuo kolminaisuutta kuvaava silmäsymboli.

Herättääkö se kirkkossa kävijöissä ihmetystä?

Mulla oli tiedossa silmäsymbolin kristillinen merkitysversio, joten siitä en järkyty. Tyrvään kirkkotaiteesta oon edelleen sitä mieltä, että luomistematiikka sopii kirkkoon, mutta ei alttarialueelle. Alttari on toisen uskonkappaleen asioiden paikka. Mutta tämä nyt on vain mun mielipide, en tarkoita että olisi väärin jos kokee toisin.

Vielä oma kysymyksensä on, millainen kuva sopii joulukorttiin. Mun mielestä jos tavoitellaan kristillistä aihetta, tulee kristillisyyden olla silloin sellaista, että sen ymmärtää ilman syvällistä symboliikan tuntemusta. Keskustelun aloittanut joulukortti ei keskivertosuomalaiselle näytä kristilliseltä eikä jouluiselta. En siksi itse lähettäisi sellaista. Sen sijaan en ajattele, että joulukortin olisi pakko olla kristillinen aiheeltaan. Meidän joulukorttilistan uskonnollisesti kirjava väki - niin aktiiviluterilaiset eri suuntauksista, vapaasuuntaiset kuin evlutin nimijäsenet ja kirkosta eronneetkin - saavat tänä vuonna miehen ottaman talvimaisemakuvan Ifolorin joulukorttikehyksellä. Menneinä vuosina on ollut piparia ja lumiukkoa, mitä milloinkin, vain kaikkein tonttuisimpia ollaan vältetty.

Varmaan sitä lapset ja nuoret ihmettelee jos huomaavat. Teos ei ole kirkkosalin puolella.

Eikö tuo kaikkinäkevä silmä ole muinainen egyptiläinen symboli, Horuksen slmä ?

https://depositphotos.com/fi/vector/wadjet-pyramid-ancient-egyptian-symbol-protection-royal-power-good-health-600336086.html

1 tykkäys

Joo, eihän tämä kai uskon keskeinen asia ole. Ole rauhassa.
Luominen ja lunastus kuuluvat yhteen.
Ensimmäinen ja toinen Aadam…
Paratiisin puu ja ristin puu…
Jne

Useimmat suomalaiset alttaritaulut esittävät Jeesusta kyllä. Tai sitä kuvaa hänestä mikä ihmisillä on kulloinkin ollut.
Aina noissa tauluissa ei ole pelkästään Jeesus vaan ihmisiä, paikallisia mallejakin usein ollut. Lapsia ja aikuisia.

Karitsa ja ristinlippu on kyllä niin vahvasti toista uskonkappaletta kuin olla voi. Taidetaan hänestä laulaakin ennen jokaista ehtoollisen viettoa.