Katekismus ja Kristinoppi

Vuoden 1923 luterilaisessa Katekismuksessa oli kaksi osaa, Vähä Katekismus sekä Kristinoppi. Vähä katekismus on peräisin Martti Lutherilta, mutta varmaankin joku täällä osaa sanoa, onko tuo Erkki Kailan toimittama Kristinoppi kirkon omaa sanoitusta - eli kyse ei ole käännöksestä? Itse en ole Lutherin asiantuntija, mutta hänen keskeisimmästä tuotannostaan en itse ole sellaista tekstiä löytänyt.

Nykyisessä katekismuksessahan nuo osat ovat käsittääkseni yhteensulautuneita.

Minua alkoi asia kiinnostaa, koska minusta tuo 1923 on kertakaikkisen timmiä tekstiä. Mutta jo seuraavassa katekismuksessa (1948) ilmaisu mielestäni ikävästi laimeni.

Tuolla on aika hyvää yleisinformaatiota aiheesta: Suomalaiset katekismukset.

Suomen ev.-lut. kirkolla on ollut neljä virallisesti vahvistettua Kristinoppia, vuosilta 1893, 1923, 1948 ja 1999 (Johansson, Kaila, Sormunen, Huovinen) Nykyisessä on Lutherin Vähä-Katekismus kuljetettu tekstin mukana omissa laatikoissaan. Nämä ovat siis kirkolliskokouksen hyväksymiä esityksiä ev.-lut. kirkon opista.

Joo eli käsitän että Martilla ei ole ollutkaan niiden Kristinoppien kanssa mitään tekemistä. Olen siitä toisaalta hiukan pettynyt, mutta toisaalta taas ylpeä suomalaisten puolesta, koska se 1923-versio on mielestäni aivan briljantti! :slightly_smiling_face: