Katolinen kirkko ja usko

“Taustalla on katolisen kirkon ja mafian vuosikymmeniä kestänyt poliittinen järkiavioliitto. Käytännössä epäpyhä liitto on näkynyt muun muassa siinä, että Vatikaanin pankki on pessyt mafian rahoja, papit ovat juonitelleet mafian kanssa - ja mafiaa vastustavia pappeja on murhattu.”

Miten tämä voi olla mahdollista? Ymmärrän toki, että paavin mitta täyttyy todella kauheasta teosta ja hyvä niin. Mutta onko niin, että kristillinen kirkko on aina taipuvainen epäpyhiin liittoihin, jos vastapuolena on tarpeeksi voimakas organisaatio? Jos niin on, olen kyllä hyvin pettynyt.

Jos uskovaisilla on nollatoleranssi moneen muuhun asiaan, niin sitä näin uskon ulkopuolelta voisi olettaa, että nollatoleranssi olisi (varsinkin) myös mafiaan ja sen harjoittamaan rikollisuuteen.

Tietenkään tällaisesta toiminnasta ei voi syyttää koko katolista kirkkoa, mutta Italiassa tehdyt kompromissit tuntuvat kristinuskon kontekstissa hyvin vierailta.

Uskonnolliset ihmisetkin ovat ihmisiä. Ks, VT ja Israelin vaiheet. Kristuksen sukupuusta löytyy murhaajia, avionrikkojia jne.

Tiedätkö asiasta ennalta mitään?

Tarkoitan sitä, että ovatko mafian kanssa yhteistoiminnassa olleet kirkon papit jne tehneet tätä ‘epäpyhää liittoa’ yksittäin vai onko kyseessä kirkon ylimmänkin johdon jollain lailla siunaama tai ainakin sormienläpi katsoma asia?

En. Kommentoin vain hämmennystäsi asiasta.

Kaikki aina yhden Jyväskyläläisen miehen syytä. Arvo Pohja, laita nyt pikkuhiljaa ryhtiä siihen toimintaasi!

Katolinen kirkko on aina ollut läheisissä yhteyksissä mafiaan. On yksinkertaisesti pakko Italiassa, kun on massiiviset omaisuusmassat, joita kirkko hallinnoi.

Ensimmäiseen kappaleeseen tekisi mieleni kysyä, että oletko varma että jyväskyläläinen?

Mutta toiseen kappaleeseen taas tekisi mieleni todeta, että ei kai pahan kanssa ole koskaan pakko tehdä liittoa. Ja tuollainen liittohan vain vahvistaa pahan asemaa, joten ei siis siinäkään mielessä puolusteltavissa.

1 tykkäys

Olen. Vahvasti rappiolla koko äijä.

Voi kieltäytyä, jos ei omista mitään mafia-alueilla. Muutoin tarjoukset ovat sellaisia, joista ei voi kieltäytyä.

Italia ja Venäjä ovat melko samantyyppisiä maita tuon suhteen. Toki ovathan asiat mahdollisesti siistiytyneet viime vuosikymmeninä. Tosin en ole varma siitäkään, koska hyvin todennäköisesti myös tilastoja väärennellään jne. muuta kivaa hallinnon sisällä mikä vaan palvelee mafiaa.

Aika luontevaa tuolla joutua tekemisiin Mafiaan kuuluvien ihmisten kanssa. Sitä on mahdoton välttää sillä ei kirkko voi ovia rikollisilta sulkea.

Vatikaanin on taas ihan pakko harjoittaa jonkinlaista pankkitoimintaa ja aika harvasta papista vissiin on varsinaiseksi pankkiiriksi. Ja vaikka olisikin niin sellaisten rahojen kanssa väärinkäytökset ovat mahdollisia. Varmasti kaikki maailman pankit ovat jollain tavoin joskis sotkeutuneet rahanpesuun.

Eli mahdoton välttää rikollisten kanssa toimimista, joten kyseessä on ainoa mahdollisuus. Ja koska pankkitoimintaa on harjoitettava, niin sitä on harjoitettava mafian miesten kanssa. Ehkä se sitten on “luontevaa”. Ei kai se ovien sulkemista rikollisilta vaadi vaikka heidän kanssaan ei alkaisi rikoksia tekemään. Voihan heidän kanssaan tehdä normaalia kirkollista toimintaa mitä muillekin kirkon jäsenille, mutta pitäisin parempana rippikeskusteluja ja oikeaan ohjaamista kuin yhteistä liiketoimintaa ja rahanpesua. En kyllä itse näkisi mitään syytä puolustella tuollaista toimintaa vaikka sellaiseen muutkin syyllistyisivät.

Itse en lähden Iltalehden juttujen perusteella kommentoimaan mitään muita asioita kuin lehden omia pääkirjoituksia ja kolumneja.

Jos sinulla on tietoa, että kirkko nimenomaan edistää mafian rikollisia toimintoja ja Vatikaanin pankki tarkoituksellisesti pesee rikollista rahaa, niin asiasta kannattaa olla yhdeydessä poliisiin.

2 tykkäystä

En kommentoinut uutista vaan tapaasi todeta, että kirkon on luontevaa joutua Mafian kanssa tekemisiin ja sitä on mahdoton välttää ja rikollisilta ei voi sulkea ovia ja pankkitoimintaa on harjoitettava joten väärinkäytöksiä tulee ja että kyllähän muutkin sotkeutuu rahanpesuun.
Minusta kaikenlainen puolustelu on turhaa. Jos uutinen on väärä, niin olisit todennut vain sen.

2 tykkäystä

Jos ympäristössä, jossa kaikki käyvät kirkossa, on paljon rikollisuutta on aika luontevaa, jopa väistämätöntä joutua tekemisiin rikollisten kanssa. Ei tässä ole minusta mitään ihmeellistä.

Samoin jos harrastaa pankkitoimintaa joutuu lähes varmasti tekemisiin rahanpesun kanssa. Siinäkään ei ole mitään ihmeellistä.

Se, jos tehdään tai tuetaan tietoisesti rikoksia on sitten kokonaan eria asia ja tietenkin moraalisesti väärin.

3 tykkäystä

Olen kuullut venäläisiltä maahanmuuttajilta aika uskomattomia juttuja miten ortodoksinen kirkko ja mafia toimivat yhdessä Venäjällä. Kai se sitten on ihan sama juttu kaikkialla missä mafia ylipäätänsä on voimissaan.

Yksi viesti poistettu. Ei politiikkaa, jooko.

Ei pidä uskoa kaikkia juttuja. Venäläisissä on paljon kirkkoon kohdistuvaa pahansuopaisuutta kommunistiajan perintönä.

Kyseessä ovat kyllä olleet ihan venäläiset ortodoksit… Mulle muuten tuli Venäjän ortodoksinen kirkko erittäin tutuksi Valamon vuosina, enkä hämmästy yhtään mistään mitä se touhuaa.

Silti ei pidä uskoa kaikkea. Millä tavalla Venäjän kirkko tuli sinulle tutuksi? Oletko vieraillut paljon Venäjällä, osatko hyvin venäjää, kuinka paljon venäläisiä ortodokseja tunnet?

Jopa on kuulustelu… :rofl:

Valamon aikoina vierailin Venäjällä monet kerrat ja myös eri luostareissa. Puhun venäjää ja Valamon jälkeen perustin Pohjanmaalle venäjänkielisen tiistaiseuran jota olin papin kaa vetämässä kolmisen vuotta ennen muuttoa Sofiaan. Ja tätä perua mulla on laaja venäläisten ortodoksien ystäväpiiri Facebookissakin. Ja Valamossahan pyöri venäläisiä ihan koko ajan, niin papistoa, munkkeja kuin maallikoitakin. Joten kyllä tunnen Venäjän kirkon eikä se kuva ole suinkaan mairitteleva minkä oon siitä instituutiona saanut. Хватит??? :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Kiinnostava elämänkokemus sinulla! Saanko kysyä, kun olen aika pihalla sekä katolisen että ortodoksisen kirkon asioista, mitä tarkkaan ottaen tarkoittaa määrittelysi “kreikkalaiskatolinen” joka on profiilissasi. Kuulutko katoliseen kirkkoon?
Ennen vanhaan opetettiin uskontotunnilla että kreikkalaiskatolinen on ortodoksinen… Jos muistan oikein.

Ihan kelpaa historiallinen selvittelykin näistä termeistä, jos sinä tai joku muu voi sen tähän pistää. :thumbsup:

Niinpä, ja jopa ortodoksinen kirkko itsekin on tuota termiä aikoinaan käyttänyt, mutta se on siis virheellinen ilmaisu. Kreikkalaiskatolinen riitus on osa katolista kirkkoa, yksi monista riituksista. Roomalaiskatolisesta se eroaa lähinnä siinä, että sen jumalanpalvelukset ja kirkollinen tapakulttuuri on melkein yksi yhteen ortodoksien kanssa.

Eli olen siis katolisen kirkon jäsen, mutta luostaritaustani vuoksi just kreikkalaiskatolilainen. Kuulun roomalaiskatoliseen seurakuntaan, koska Suomessa ei ole ainakaan toistaiseksi kreikkalaiskatolista paikalliskirkkoa. Käytännön merkitystä tällä ei oloissamme juurikaan ole, omalla kohdallani vain se etten voi liittyä roomalaiskatoliseen sääntökuntaan.

2 tykkäystä