Sleyn Pyhän Sydämen kappeli tänään, ja parin viimeisen vuoden aikana Rauman ja Geneven yli 500 vuotiaat kirkot, 500 v tauon jälkeen, roomalaiskatolinen messu. Sleyn Rankinen perusteli vieraanvaraisuudella suostumustaan. (Minä näen asian isommassa kuvassa)
Tietysti ratkaisevaa on, että mikä se viittaamasi “iso kuva” on.
Totuus, Kirjoitukset/Raamattu kattaa kaiken, mitä elämään ja Jumalisuuteen tarvitaan. Se on iso tai suuri muttei laaja, niin että kattaisi kaiken muuten kuin kuin suuruuden laimentamisella.
Pappi tuli Tallinnasta.
Ja sitä ennen Münchenistä. Palvelin tuolloin kanttorina uniaattiliturgioissa ja hain aina papin lentokentältä ja vein sitten sinne takaisin. Hieno juttu että nyt on vakituinen pappi Hesassa. ![]()
Olimme isä Leonardin kanssa samaan aikaan Stella Mariksessa, jonne yritettiin perustaa yhteisö 2015. Plörinäksi meni, onneksi meistä tuli hyviä ystäviä.
Pyhä Liturgia toimitetaan ymmärtääkseni nykyään säännöllisesti myös Suomen Turussa. Vieläkö olet toiminut kanttorin tehtävissä tai mahdollisesti jossain muussa roolissa, veli Romanos?!?
Enpä osaa Turusta sanoa mitään. Olen kipukroonikko, joten en ole kanttorin hommia tehnyt enää kymmeneen vuoteen. Ihan riviseurakuntalainen olen. Nykyinen roolini on ollut auttaa seurakuntaa ylläpitämällä kotisivuja jo vuosikausia. Se on mun panokseni kirkolle. ![]()
Kun toimitetaan messu/liturgia vanhimpien muistiinkirjoitettujen messutekstien/liturgiatekstien mukaan, ehtoollinen käytännössä aina jaetaan käteen ja juodaan yhteisestä maljasta. Mm. Jaakobin liturgia.
Se on viisautta - olkaamme vakaat!
Paavi Leo aloittaa Katekeesisarjan Vatikaanin II kirkolliskokouksesta ja sen dokumenteista. Katekeesit on saatavilla Vatikaanin sivuilla kohdassa Audiences 2026.
Todella odotettu aihe. Alkaa olla jo liian paljon katolisesta kirkosta kiinnostuneita ja äskettäin siihen liittyneitä, ja tietysti myös pitempiaikaisia jäseniä, joiden mielestä VII oli saatanallinen väliintulo ja varjokirkon muodostuminen. Oman paikkakunnan viime vuosien kirkkoon liittyneistä noin yksi neljästä on joko tavallinen traditionalisti tai avoimen sedevakantistinen.
Tarvitaan ymmärrystä mistä oli kyse ja mitä siellä oikeastaan päätettiin.