Katoliseen kirkkoon siirtyminen

En tiedä onko tätä vielä huomattu täällä.
Mitä ajatuksia - yllättääkö vai ei? Täällä lienee hänen opetustaan saaneita teologeja?

1 tykkäys

Ei oikeastaan yllätä. Kuulin joskus Annalan ressourcement/Nouvelle Théologie pohdiskeluja ja juteltiin myöhemmin teologianomaista matskua kahden kesken. Uskon, että Annalan oli/on suhteellisen helppo livahtaa katoliseen traditioon. Ahkera osallistuminne San Damianon osuuskunnnan elämään lienee madaltanut kynnystä tai auttanut madaltamaan kynnystä. Seppo A. teinonen sanoi joskus jotain sellaista (kun oli tehnyt saman ratkaisun) että kun on palannut isoäidin luo, ei puhuta pahaa äidistä. En tiedä puhuiko (saattoi hieman piikitellä joitakin kirkollisia instansseja), mutta yhdyn tuohon isoäiti -ajatukseen. Siunausta Annalalle.

D

4 tykkäystä

En varsinaisesti kuin sattumalta yhdellä luennolla, mutta muissa yhteyksissä tullut hänen kanssaan jutskailtua teologiasta ja kirkkoisistä jne. Valtava asiantuntemus ja mukaansatempaava luennoitsija/keskustelija.

Täysin yllättynyt en ole Paulin siirrosta siis.

3 tykkäystä

En millään tavalla ylläty tästä. Oli odotettu asia. Hienoa että jäi kuitenkin Suomeen, eikä lähtenyt Espanjaan, niin kuin Teinonen. Tästä saa ekumenia uutta pontta!

1 tykkäys

Millä tavalla ekumenia saa pontta siitä, että joku siirtyy kirkkokunnasta toiseen?

1 tykkäys

En yllättynyt. Kun keskustelin joitain vuosia sitten hänen kanssaan Ristin Johanneksesta, sain vaikutelman, että hän on selvästi kallellaan katolisuuteen päin.

Siten, että tunnetun evankelis-luterilaisen palaaminen katoliseen kirkkoon toimii esikuvana ja innostajana myös muille evankelis-luterilaisille ja laskee kynnystä tehdä samanlainen päätös.

3 tykkäystä

Eihän Pale minnekään katoa. Kyllä se jatkaa iissä paikoissa, joissa hän vaikuttaa, erityisesti San Damianossa. Sekin on väittänyt olevansa ekumeeminen, mutta nähdäkseni tähän mennessä siellä on ollut vain luterilaisia. Mutta nyt sielläkin elo ja olo on tosiaan ekumeenista.

1 tykkäys

Tuo Annalan tunnettuus on ehkä kuitenkin sellaista, että hänet tunnetaan alaa seuraavan yleisön keskuudessa. Kokonaiskirkon tasolla hän on ehkä hieman vähemmän tunnettu. Ja ehkä yleisemmin: voisiko joku sanoa mistä hänet tunnetaan? Olen itse lukenut yhden kirjan ja tavannut henkilökohtaisesti, mutta en nyt muista mitään josta voisin sanoa että “Annala sanoi hyvin ja osuvasti… XXXX”. Vrt. Mannermaa, “In ipsa Fide”, kaksi rakkautta, kaksi koria, partisipaatio-theopoiesis… jne.

Itseäni on liikuttanut/mietityttänyt enemmän erään tuntemani lut. papin liittyminen ort. kirkkoon.

D

3 tykkäystä

Olen ollut joskus Annalan pitämillä luennoilla. Hänellä on mielestäni vaikuttava esiintymistyyli ja varmaan persoonallisuuskin. (Siis niiden kannalta, joihin tietty tyyli tekee vaikutuksen. Itsessäni tällaiset vaikuttavat persoonallisuudet herättävät helposti ynseää vastahankaisuutta.)
Ainakaan hän ei tuntunut pitävän nominalistiteologiasta ja sitä seuranneista virtauksista (joihin klassinen protestantismi yhdistyy).

Olin paikalla. En huomannut mitään.

Ketju suljettiin automaattisesti 13 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.