Katolisen kirkon katekismus - kysymyksiä ja huomioita

Olen huomannut, että harrastuksesi suuntautuu totuuteen, johon kurottaudut italian kieltä apuna käyttäen.

Niin RKK:n kuin Evlut kirkonkin perustuksiin luetellaan kuuluvaksi Raamattu. Eli Raamattua on pohjana katekismuksiin.

Koska osaamisesi taso on ilmeisesti korkea ja ollet Jeesuksen seuraaja, niin näkisin erittäinkin hedelmällisenä käydä katekismusta läpi Alkuperäisten Kirjoitusten pohjalla, jotka mielestäni on hyvinkin luotettavasti italialaisessa laitoksessa Diodati 1607 ja 1641.

Onko joku tutustunut Hammerfestin katekismukseen? Sehän on ensimmäinen suomenkielinen katolinen kirja sitten keskiajan.

Pistin rahaa (20€) haisemaan ja ostin Katolisen Kirkon Katekismuksen, tosin käytettynä.
En ole ehtinyt vielä aloittamaan sen lukemista, mutta pintapuolisesti tutkittuna sehän käy ihan kuin tunnustuskirjoista. Se on aikalailla samanlainen kuin luterilaiset tunnustuskirjat.
Olin positiivisesti yllättynyt.

1 tykkäys

:+1: :grinning:

3 tykkäystä

Jos siinä olisi “suora”, niin käytännön nykysuomessa se tarkoittaa “suorapuheista”. Kun taas jossain kreikan sanastossa (minulla on raamattupiirissä tapana lukea netistä selitysteoksia ja klikkailla yksittäisten sanojen kohdalla sanakirja auki) muistaakseni vilpitön ja suora toimivat synonyymeinä.

Eli mielestäni merkitys ei katoa tuossa, mutta “suora sydän” olisi ollut hoonoa soomea. Siinä tulee mieleen jopa geometrinen tulkinta, että ei hetkinen, ei sydän ole pitkulainen esine.

Siis minulla on nimenomaan mielessäni geometrinen tulkinta, mutta ennemminkin suora levy kuin puikko. Tämä symboliikka on koskettanut ja puhutellut ainakin minua, ja se kadotetaan tuossa “dynaamisessa” käännöksessä.

Öö olet oikeassa. Avasin oman painetun kappaleeni ja totesin, että olisin myös laittanut siihen “suoran sydämen”. Ehkä ainakin siksi, että toiston välttäminen on hyvä tyylikeino.

Sydämen suoruus tarkoittaa tietysti suoraluontoisuutta, rehellisyyttä, vilpittömyyttä ja avoimuutta - vastakohdaksi sille, että olisi kieroluonteinen juonien punoja, salailija, epärehellinen teoissaan ja puheissaan jne. Eihän siinä nyt sentään sydämen muodosta ole kysymys, hyvänen aika. Raamatussa sydän on ihmisen olemisen, kognitiivisten kykyjen, ymmärryksen, tunteiden ja tiedon keskus. Suorasydäminen on kieroluonteisuuden vastakohta.

Hurskaat ihmiset ovat aina suoria, koska heidän ei tarvitse sepittää valheita syntiensä peittämiseksi ja puolustelemiseksi.

Jäikö sinulta huomaamatta sana ‘symboliikka’?