Kiinnostava väitöskirja

Dos. Timo Eskola on kirjoittanut mainioita blogi-postauksia liittyen Lutheriin ja nominalismiin:

Teologianhistorian suurin kiista: realismi vastaan nominalismi – Dosentin kammiosta (wordpress.com)

Realismin ja nominalismin teologisia käsityksiä – Dosentin kammiosta (wordpress.com)

Onko Raamatun käyttö merkki Lutherin nominalismista? – Dosentin kammiosta (wordpress.com)

Oliko Luther nominalisti? – Dosentin kammiosta (wordpress.com)

Eskolan loppukaneetti:

Onko käsitys Jumalan vihasta vain keskiaikainen kuvitelma? Lutherin tekstellä tuollaista ei voi perustella. Hän palaa Paavaliin. Käsitys Jumalan vihasta on Roomalaiskirjeen syvä opetus. Siksi se on tausta niin Roomalaiskirjeen kuin Galatalaiskirjeen opetukselle Kristuksen tekemisestä synniksi ja hänen kiroamisestaan. Tällä käsityksellä ei ole mitään tekemistä keskiajan ruhtinaiden tai kartanonherrojen kanssa. Siksi Woodin, Aulénin ja suomalaisten lundilaisten teologien tulkinta Lutherista on mitätön ja perusteeton. Luther ei ole nominalisti, joka pelolla palvelisi mielivaltaista jumaluutta. Sen sijaan hän on armollisen Jumalan löytänyt iloinen kristitty, joka elää uskonvanhurskaudesta. Hän on löytänyt Raamatun kolmiyhteisen Jumalan, joka on palauttanut hänet luomistyön alkulähteille ja raottanut paratiisin portteja jo nyt täällä ajassa. Rakkauden laki osoittaa Lutherille, että luomistyön todellisuus ja arkielämän riemu ovat koko ajan tarjolla jokaiselle uskovalle. Siksi hän aloittaa jokaisen päivänsä lukemalla Vähä-katekismusta ja kontemploimalla rakkauden lakia käskyjen avulla. Siis rakkauden.

3 tykkäystä

Andreas Bergmanin vastine Mäkisen artikkeliin.

Mielenkiintoinen ja selventävä.

Andreas – Palasia

Luterilainen pelastusvarmuus pohjautuu Jumalan sanan luotettavuuteen Raamatussa. Ei omaan tietoomme, taitoomme eikä kokemukseemme. Lisäksi luterilaiset loogiset ristiriitaisuudet ovat struktuuriltaan senkaltaisia kuin mistä Jeesus puhuu: “Ennen kuin Abraham oli, minä olin”.

D

4 tykkäystä

Odotinkin, että tri. Andreas Bergman vastaisi (Olenko epäilykseen johdattava rationalisti? Vastine pastori Juuso Mäkiselle – Palasia). Jossain vaiheessa selaimeni varoitti virus-vaarasta hänen sivustollaan. Tämä on nyt korjattu. Referoin vastinetta kommentoiden.

Ensiksi, minusta Bergmanin moittima pastori Juuso Mäkisen maininta siitä, että Bergman kääntyi ortodoksiksi STLK:sta on asiallinen. Tiedettä tekevät ihmiset, persoonat, ei jokin logiikka-kone. Joskin voisin vähän moitiskella Mäkisen väitettä, jonka mukaan kirkkokunnan “vaihdoksen myötä Bergmanin suhde Chemnitziin koki syvän muutoksen.” Tosiasiassa syyn ja seurauksen suhde lienee monimutkaisempi. Ehkä Bergman kääntyi ortodoksiksi, koska suhde Chemnitziin oli muuttunut, mutta koska Bergman ei itse kommentoi aiheesta vastineessaan pidättäydyn sen enempää sanomaan siitä mitään, sillä en sitä tunne.

Vastineensa argumentaation keskiössä Bergmanilla on se, että looginen ristiriita ei ole sama kuin paradoksi. Joskaan Bergman ei ilmaise asiaa näin. Bergman kirjoittaa Mäkisen arviosta:

Sen sijaan hän [Mäkinen] samaistaa loogisen ristiriidan ja sen, että jokin uskontotuus on järjen ylittävä tai järjelle mahdoton käsittää. Nämä eivät kuitenkaan ole sama asia. Tämän jokainen voi varmistaa googlaamalla tai esimerkiksi katsomalla Timothy Pawlin In Defense of Conciliar Christology: A Philosophical Essay – teoksesta (Oxford: Oxford University Press 2016) sivut 88–91.

Sitten Bergman antaa esimerkkejä, jotka eivät kuitenkaan valaise varsinaisesti muodollista eroa, joka on loogisella ristiriidalla ja järjen ylittävällä asialla. Bergman olisi voinut selittää asian tässä kohden selvemmin. Itse ymmärrän asian ennakolta, mutta vain hämärästi, siksi Bergmanin selitys olisi ollut minullekin varmaan hyödyksi. Kehottamista “googlaamiseen” paheksun — suuresti.

Sitten Bergman antaa kauniisti kolme esimerkkiä, joissa Chemnitz ajautuu hänen mukaansa epäjohdonmukaisuuteen:

Chemnitz väittää, että meidän tulee tehdä hyviä tekoja varjeltuaksemme uskossa. Jos logiikan lait mitenkään pätevät, tämä tarkoittaa sitä, että myötävaikutamme pelastukseemme.

Pitää paikkansa. Uskon varjeleminen hyvillä teoilla on itsestäänselvästi pelastukseen myötävaikuttamista, sillä ihminen silloin omalla toiminnallaan pysyy pelastuneiden tai pelastettavien joukossa.

Bergman kirjoittaa myös:

Toisena esimerkkinä voisi mainita sen, että mikäli Jumala on kääntymyksemme ja uskossa varjeltumisemme ainoa syy niin kuin Chemnitz ajattelee, silloin myös ihmisen kadotukseen joutuminen on yksin hänen [po. Hänen] käsissään. Näin on välttämättä. Eikä tätä karua totuutta saa kaunisteltua pois.

Tämä argumentti monergismia on edellistä heikompi. Monergistinen argumentti, jossa Jumala on ainoa syy tai ainakin aikaansaava syy (efficiens), on looginen. Otetaan esimerkiksi merihädässä hukkuva ja pelastaja.

Tilanne A: Hukkuva ei pääse pois merestä, hän tarvitsee pelastajan tai kuolee. Pelastaja saapuu. Hukkuva ei tee mitään. Pelastaja pelastaa hänet. Hukkuva on pelastunut. Hän ei ole tehnyt mitään vaan on ollut toiminnan kohteena.

Tilanne B: Hukkava ei pääse pois merestä, hän tarvitsee pelastajan tai kuolee. Pelastaja saapuu. Hukkuva sukeltaa syvälle ja vajoaa pohjaan. Hukkuva ei pelastu, sillä hän ei ole halunnut olla toiminnan kohteena, vaan on toiminut pelastusta vastaan. Pelastus tavallaan riippuu hänestä, mutta ei niin, että mikään hänen tekonsa olisi pelastukseen johtava, vaan niin, että hän ei tehnyt pelastukselleen haitallista tekoa.

Eli monergistinen argumentti on, että emme voi myötävaikuttaa pelastukseemme, toimia pelastuaksemme, mutta kyllä voimme myötävaikuttaa kadotukseemme, toimia siten, että joudumme kadotukseen, koska emme tyydy ottamaan vastaan pelastusta. Kysymys näyttää palautuvan siihen, että mitä tarkoittaa myötävaikuttaminen. Käsitetäänkö se toiminnaksi vai miksi syyksi tahansa. Myötävaikuttaako kivi sen heittämiseen? Jos ikkuna rikotaan kivellä, tuskin sanomme kiveä myötävaikuttajaksi, vaikka kivi onkin osittain materiaalinen (ja muodollinen) syy sille, että ikkuna meni rikki.

Toinen asia on se, että pyhät kirjoitukset eivät käsittääkseni tue monergistista käsitystä. “Autuaita ovat rauhantekijät”.

Bergman kirjoittaa myös:

Kolmantena esimerkkinä se, että mikäli voimme langeta uskosta pois kuolemansynnin takia ja voimme vaikuttaa siihen, teemmekö kuolemansyntejä vai emme, voimme jälleen myötävaikuttaa pelastukseemme.

Tähän puolestaan pätee sama kuin yllä mainittuun. Monergisti voi sanoa, että kuolemansynnin tekeminen on ihmisen teko, kun taas uskossa pysyminen on Jumalan Sanan vastaanottamista ei varsinaisesti tekemistä ts. myötävaikuttamista.

Lopuksi Bergman tekee rationaalisen argumentin ortodoksisen kirkon oikeellisuuden puolesta:

Ja jos Raamatun perusteella argumentoin opillisen käsitykseni puolesta, silloin oletan ymmärtäväni sanaa oikein, koska minulla on Pyhä Henki. Minä voin kuitenkin ortodoksina väittää, että historialliset todisteet tukevat sitä, että juuri minun kirkkoni on ollut lankeamatta skismaan muista kirkoista varhaiskirkon kanonien mukaan. Tämän väitteen arvioiminen historiallisten lähteiden valossa ei nähdäkseni edellytä erityistä Pyhän Hengen valaisua. Kirkkojen opin arvioimisessa ei näin ollen päädytä kehään.

Huomautan tähän, että tämä ei ole rationaalinen argumentti ortodoksisuuden puolesta in nihilo, sillä se vaatii Jumalan ilmoituksen hyväksymistä, Jumalan lihaksitulemisen tunnustamista ja muita vastaavia dogmaattisia asioita pohjaksi.

Aivan lopuksi Bergman esittää oikeastaan saman argumentin, joka minulla oli aikanaan:

Minulle keskeiseksi kysymykseksi hahmottuu se, onko lukija sellaisen tulkintatradition sisällä, että hän saa luotettavasti kiinni siitä, mistä teksteissä oikein puhutaan.

3 tykkäystä

Ongelmana tässä vain on se, että Bergmanin väite Chemnitzistä ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse kuin lukea Chemnitzin Locista hänen käsityksensä hyvistä teoista jolle hän on omistanut siinä oman lukunsa. Siinä Chemnitz torjuu Bergmanin väitteen monin kohdin.

Kyseessä oli siis väite Bergmanin väite:

“Chemnitz väittää, että meidän tulee tehdä hyviä tekoja varjeltuaksemme uskossa. Jos logiikan lait mitenkään pätevät, tämä tarkoittaa sitä, että myötävaikutamme pelastukseemme.”

Edellä kommentoin Bergmanin tekstin koherenssia, ehkä en sanonut sitä tarpeeksi selvästi, en sitä, miten hyvin ne edustavat Chemnitzin ajattelua. En tietenkään ole lukenut Chemnitziä saati sitten, että olisi hänen ajattelunsa asiantuntija, toisin kuin ilmeisesti sinä ja Bergman.

No tässä Chemnitzin itsensä yksi monista samansiältöisistä teksteistä asiasta ja samalla Monergismia voimakkaasti tukevaa tekstiä hänen Locistaan:

Therefore the Gospel gives us righteousness, salvation, and eternal life without our works, freely, for the sake of the obedience of the Son, the Mediator, which is to be received by faith alone. Rom. 4:5, "But to him who does not work but believes in Him who justifies the ungodly, to him his faith is imputed unto righteousness, according to the giving of the grace of God, cf. Rom. 10:6, 11; Gal. 3:22. Paul immediately establishes the diametric distinction between the Law and the Gospel in Rom. 11:6, where he is speaking about salvation, and he affirms, “If it is by grace, then it is no more by works, for otherwise grace would not be grace. But if it be by works, then it is no more by grace. Otherwise work is no more work.” Therefore the teaching that our good works are necessary for salvation is a manifest confusion and distortion of the distinction between Law and Gospel and clearly in conflict with Paul’s doctrine.

Martin Chemnitz, Loci Theologici I-III, p. 1104.

Tuo ei kylläkään koske samaa asiaa, kuin mistä Bergman kirjoittaa. Ei hän missään kohden sanonut, että Chemnitzin kanta olisi, että ihmisten hyvät teot ovat välttämättömiä pelastukseen.

No Mika muotoilee väitteensä näin:

Chemnitz väittää, että meidän tulee tehdä hyviä tekoja varjeltuaksemme uskossa.

Minä en näe tässä mitään muuta kuin sen, että Mika väittää Chemnitzin kannan olleen hyvin tekojen välttämättömyys pelastukseen, jos kerran uskossa varjeltuminen on niistä riippuvainen.

2 tykkäystä

Maallikkona, mutta jonkinlaista hengellistä vastuuta tuntevana (muun muassa) rippikoulun ohjaajana aihe tuntuu jossain määrin viisastelulta.

Tarkemmin:

Mitä merkitystä sillä on, sanotaanko uskoa ja pelastuksen lahjan vastaanottamista “myötävaikuttamiseksi” ? Ikäänkuin tärkeintä olisi ottelu käsitteiden ja koulukuntien välillä - eikä se, pelastuvatko ihmiset, turvautuvatko he elämässä ja kuolemassa Kristukseen.

Sen sijaan tärkeää minusta on, mitä ihmisille kerrotaan Jumalasta. Jos Joh.3:16 on totta, se olisi aika oleellista painaa mieleen.

Ihmiset kuitenkin haluavat tietää miten toimia. Hyvin tekemisen tarve on suuri. Oikea ja väärä kiinnostaa.

Kun rippikoululeiri oli puolessa välissä, ja Jeesuksesta ja Jumalan armosta oli puhuttu ja laulettu mielestäni paljon, nuoret taisivat lähes kaikki vastata kysyttäessä pelastuksesta että hyvät, kiltit ja asiallisesti käyttäytyvät pääsevät taivaaseen. Vaikka nimenomaan oli sanottu, että pahat saavat anteeksi ja se on kristinuskoa se. Ihmisessä on siis lujassa usko sääntöjen noudattamisen autuuttavaan voimaan!

Miten kuroa tämä reikä umpeen? Se on abstraktia käsiteottelua tärkeämpää minulle ainakin.

Ihminen näkee että on hyvää ja pahaa. Hänelle kerrotaan hyvästä Jumalasta. Hänen olisi opittava että Jumalalta anteeksi saaneina voimme antaa anteeksi itsekin. Hänen olisi upeaa huomata että ei ole pakko olla pahan vanki. Armo vie taivaaseen, matkalla sinne opetellaan armahtamaan ja välittämään.

4 tykkäystä

Aamen. Tykkään kyllä pohtia abstrakteja teologisia nippelitietoja vaikka ei minun älyni niihin riitäkään. Siinä on ehkä jotain samaa kuin sanaristikon teossa tai teknisen ongelman ratkaisun pohdinnassa. Sitten havahdun siihen, että onko tällä pelastukseni kannalta väliä ja kysytäänkö tätä kuoleman jälkeen. Kohtuus kai tässäkin :thinking:?

Väitöskirjan tarkoitus on osoittaa akateemista, ei käytännön elämän pätevyyttä tai sovellettavuutta. Siksi väitellä voi vaikka harjanvarresta, kunhan sen tekee akateemisesti perustellusti ja metodologisesti oikein.

Se mitä ihmiset ovat sanoneet tai ajatelleet, ei tule koskaan tavoitetuksi. Koskaan ei tulla julkaisemaan lopullista tulosta siitä mitä joku ihminen ajatteli. Olen lukenut väikkäreitä joissa päädytään aivan päinvastaisiin tuloksiin: akateemisesti pätevästi.

Chemnitzistä saamme totuuden taivaassa, eikä sielläkään lopullista, sillä ihminen ei ole lopullinen, vaan rajaton potentiaali, ollessaan luojansa yhteydessä.

D

2 tykkäystä

Yleisellä tasolla olen samaa mieltä, puhutaanhan Raamatussakin monin kohdin vastaanottamisesta. Väitöskirja on kuitenkin ylin opinnäytetyö, jolta myös vaaditaan paljon ja tässä kontekstissa sitä tulee tietenkin myös arvioida.

Mutta erityisen vaaralliseksi touhu menee myös käytännön tasolla jos joku käsittää asian siten, että hänen on tehtävä hyviä tekoja pelastuakseen ja uskon varjelemiseksi. Tällöin ajaudutaan herkästi lainalaisuuteen, joka voi tehdä ihmisen elämän äärimmäisen ahdistavaksi, kun armolla ei enää ole juurikaan sijaa uskonelämässä.

Minulla on esimerkiksi ystävä joka on ollut 45 vuotta ratkaisukristillisessä herätysliikkeessä ja hänen elämänsä on muovautunut suorastaan neuroottiseksi ahdistuneisuudeksi kun hän miettii jatkuvasti mitä tekoja hänen olisi tehtävä kelvatakseen Jumalalle. Aina kun olen ollut hänen kanssaan kuskina automatkalla jonnekin niin hän kaivaa Raamatun syliinsä ja etsii sieltä kohtia joiden hän katsoo tukevan hänen käsitystään hyvien tekojen välttämättömyydestä pelastukseen. Hän kysyy minulta hyvin usein ihan sanatarkasti “mitäs me “9x” tekisimme, jotta me Jumalan tekoja tekisimme.” Tällaiselle ihmiselle on mielestäni jatkuvasti puhuttava armosta ja tähdennettävä monergismia, niin kuin teenkin, mutta harvoinpa saan mitään perille.

Aikoinaan jo kauan sitten tunsin myös oikein äärineurootikon ihmisen joka oli ajautunut todella syvälle lainalaisuuteen eräässä uskonnollisessa liikehdinnässä. Hän tuli yhdenkin kerran minun takaani ja pökkäsi minua vahingossa pyytäen anteeksi, että oli pökännyt minua kyynärpäällään ja kääntyi hetken kuluttua takaisin ja sanoi: “anteeksi ei se ollutkaan minun kyynärpääni jolla pökkäsin sinua, vaan minun ranteeni.” Hän myös veti hihan aina kätensä suojaksi kun kosketti ovenkahvaa, ettei saastuisi siitä.

No nämä nyt ovat äärimmäisiä esimerkkejä mutta kelpaavat hyvin kuvaamaan sitä mihin ahdistukseen laki voi ajaa ihmisen. Voi kuinka suuri apu olisikaan näille ihmisille jos he pääsisivät armon tuntoon, tuntemaan, ettei heidän tarvitse tehdä yhtään mitään kelvatakseen Jumalalle, vaan Jumala on jo tehnyt omaksumassaan ihmisyydessä, jossa hän on ottanut heidän ihmisyytensä kantaakseen kaiken sen mitä heiltä vaatii. Luther sanoi osuvasti “Sidotussa ratkaisuvallassaan” jotenkin siten, ettei hän soisi, että hänen turmeltuneella tahdollaan olisi pienintäkään osuutta hänen pelastuksessaan, sillä silloin hän ei voisi koskaan olla varma pelastuksestaan. Näin minäkin rukoilen omalla kohdallani, mutta saan silti huomata tämän tuosta, että oma syntiinlankeemuksessa turmeltunut aatuni Saatanan agitoimana pistää lusikkansa tähän soppaan ja hämmentää sen niin sumuiseksi, etten enää näe kuin vaivoin armon aurinkoa.

4 tykkäystä

Ymmärrän kyllä sen. Mutta silti täällä käsittelemme aiheita niin että ne limittyvät kunkin todellisuuteen ja arkielämään.

Tämä on kyllä hyvin totta. Ja usko sääntöjen noudattamiseen vaikuttaa olevan paitsi lujassa, myös hyvin varhaisessa vaiheessa alkavaa. Lapset osaavat hämmentävän luontaisesti alkaa pelätä sitä, että erilaiset tuhmuudet johtaisivat vanhempien rakkauden loppumiseen, vaikka mistään sellaisesta ei olisi mitään vihjettä koskaan annettu. Se, että Jumala rakastaakin teoista riippumatta, tulee siis jostain ihmisen luontaisen ymmärrystavan ulkopuolelta.

Ihmistieteissä näin. Empiiriset luonnontieteet ovat osittain toinen tarina. Kun väikkäri perustuu labratutkimuksiin, ei ole samalla tavalla mahdollisuutta tehdä rajattomasti erilaisia johtopäätöksiä, ja tuloksilla on myös eri tavalla sovellettavuutta käytäntöön.

Näinpä. Toisaalta voin yhtyä kritiikkiin siitä, onko käsitesaivartelulla mitään merkitystä. Toisaalta joskus hirveän pienet virheet dogmatiikassa voivat johtaa hirveän isoihin ongelmiin käytännön uskonelämässä.

3 tykkäystä

Koulutustaustani on luonnontieteiden puolelta ja sen vuoksi teologia usein nyrjäyttää aivoni. Oman alani väitöksien lukeminen ei ole kertaakaan vienyt yöuniani, koska ne eivät ole iänkaikkisuusperspektiivissä tärkeitä. Toisin on teologian kanssa. En usko olevani 9x:n ystävän tasolla hengellisistä asioista ahdistumisen kanssa, ainakaan vielä, mutta teologia on tärkeydessään eri kategoriassa. Omalla kohdallani en ole aina varma missä kohdin jonkin asian pohdinta pitäisi lopettaa. Synergian ongelma ehkä :thinking:?

Joo. Itsekin matematiikkaa ja fysiikkaa opiskelleena allekirjoitan.

D

Minua rupesi kovasti kiinnostamaan tämä harjanvarsiväitöskirja. Mahtaako sellainen löytyä :wink:?

1 tykkäys

Pitäisköhän mun väsätä sellainen? Mistähän sais lisenssin?:rofl:

2 tykkäystä

Sanoin kerran parille papille, että te kai väännätte teologiaa vaikka teelusikasta. Alkoivat heti väsätä aiheesta saarnaa.

3 tykkäystä