Kirkkoarkkitehtuuri

Sisterssiläiskirkkoon ei kyllä ikonostaasi kuulu. Ei kaiken tarvitse olla itäistä. Kuoriaita voisi kyllä mennä.

1 tykkäys

Lauritsalan kirkko entisessä kotikaupungissani. Tein useita vuosia töitä tämän “mäkihyppytornin” varjossa. Täällä järjestettiin myös sinänsä puhutteleva jokavuotinen pääsiäisvaellus, joka päättyi tuonne kirkkosaliin…

1 tykkäys

Kärsämäen paanukirkko näytti minusta aluksi hirveältä ulkoa päin. Myöhemmin olen alkanut pitää siitä ja sisältä se on ihan kaunis. Sitäpaitsi se on tehty vanhanaikaisin menetelmin talkootyönä, mutta arkkitehtuuri on modernia. Joku työmaalla käynyt olikin todennut, että onpa siellä hiljaista.

3 tykkäystä

Sisäpuolelta on kyllä mukavan tsasounahenkinen, mutta tuo ulkokuori on vähän jännittävä. Olisivat ottaneet mallia Norjan sauvakirkoista

1 tykkäys

Kouvolan keskuskirkko on ulkoa ja sisältäkin aika karu, mutta olen tykännyt käydä siellä messuissa, kun penkit ovat aika mukavat ja kirkkosali tuntuu valoisalta. Alttaritaulu on ruma, mutta alttarin lähellä sivuseinällä on iso ikkuna, joka ainakin itselleni toimii ikään kuin korvaavana alttaritauluna, kun mieluummin katselen ulkona olevia puita ja taivasta kuin harmaita seiniä ja rumia kuvia.

Kuvat

http://images.cdn.yle.fi/image/upload//w_1198,h_674,f_auto,fl_lossy,q_auto/13-3-5488713.jpg

https://pbs.twimg.com/media/CFwMBHIWEAAfqzc.jpg

Lapsena tuo oli lähikirkkoni tai ainakin lähin luterilainen. Ortodoksikirkko oli vielä lähempänä kotiani ja ehkä katolinenkin. Alunperin tuo kellotorni taisi olla vain sen mittainen, mihin sen kehikko ylettyy ja ristikin oli alempana. Koulukaverini kertoi joskus, että häntä vastaan oli tullut solttupoikia, jotka olivat kyselleet: “Missähän täällä on kirkko? Meille sanottiin, että se olisi tässä jossain ihan lähellä, mutta ei tuolla ole kuin tuo uimahalli.”

1 tykkäys

Facebookista. Menisi ehkä myös ketjuun Omituisia huvittumisen aiheita.

Yök. Läntistä kulttuuritonta turmellusta.

Minusta tuo on karuudessaan aika hieno. Kirkoksi aika erikoinen, mutta ihan hyvän loft-asunnon tuosta saisi.

1 tykkäys

Minustakin tuon kölniläisen kirkon muodot ovat (ainakin ulospäin) tavallaan hienoja. (Tämä on kai sama rakennus eri puolelta.) Siinä voi nähdä tiettyjä viittauksia kaupungin vanhoissa kirkoissa edustettuun gotiikkaan.

Nuo Kärsämäen kirkko ja Suvelan kappeli ovat sen sijaan minusta jotenkin vastenmielisiä. (Ainakin ulospäin.)

1 tykkäys

Minulle tulee paremminkin mieleen Mauno Hartmanin veistos. Loft-asunnoksi vaatisi liikaa töitä ettei löisi päätään ulokkeisiin. Siitä paljon kokemusta saaneena en ole ihastunut moisiin. Ja kyllä katto on ainakin minulle ollut asunnossa aina tärkeä elementti.

Suomen ilmastossa se on kyllä tärkeä olla olemassa.

1 tykkäys

Ylivieskan poltetun kirkon seuraajasta on pidetty arkkitehtikilpailu. Tässä satoa.

Rumia kaikki, jos suoraan sanotaan.

1 tykkäys

Ei ne minusta rumia ole. Ei ne oikein kirkoilta näytä, mutta ei ne rumia ole. Kaupungintalona, konserttihallina jne. olisi ihan päteviä.