Kirkkorakennusten ulkoinen olemus

Minua houkuttaisi ajatus Pantokrator-mosaiikista kuorissa. Tai joku toinen mosaiikki. Olisi hauska, jos joku kuvankäsittelyä taitava tekisi sellaisen testikuvan, koska en minä sitä uskalla luvata, että se välttämättä hyvältä näyttäisi. Mutta sellaista tahtoisin testata.

Kannatan. Roomalaistyylinen mosaiikki olisi upea. Nyt sitten vaan rukoilemaan rahoituksen puolesta.

Kirkon koristeleminen Pantokratorilla on myös henkilökohtainen kysymys. Astuessaan sisään sellaiseen kirkkoon kysyy itseltään “Annanko Kristuksen kumartua oman henkilökohtaisen sisäisen tabernaakkelini ylle Pantokratorin hahmossa, onko sisäinen alttarini limittäin Kristuksen alttarin kanssa, mahtuuko sisäiselle alttarilleni Kristuksen rukous, uskallanko edes astua kirkkorakennukseen jossa Pantokrator vallitsee, sillä mikä minä olen jos olen muka sisällä kirkossa mutta en anna kirkossa näkyvilla olevien merkkien toteutua omassa sisäisyydessäni? Ja kuitenkin, sinne minun on astuttava ja annettava ympäröivien merkkien vähitellen sulautua itseeni ja tulla todeksi itsessäni”.

Itse pidän eniten gotiikasta, se kuvastaa loistavalla tavalla kristillistä henkeä. Mutta hienoja kirkkoja on kaikista tyylisuunnista ja niitä pitää arvostella lähtien niiden omista lähtökohdista. Uskomattoman hienoja barokki- ja rokokookirkkoja on olemassa, vaikka ne ovatkin helposti yliampuvia. Esimerkiksi joku Wieskirche on hieno, vaikka kaikin tavoin yliampuva. Ajattelisin, että kussakin tyylisuuntauksessa on onnistuneempia ja vähemmän onnistuneita kappaleita.

2 tykkäystä

Katsotaanpa, miten Tikkurilan kirkon käy arkkitehtuurikilpailussa.

2 tykkäystä