Kirkkovuoden varrelta

proprium
ordo
liturgia
messu

#1

Tähän ketjuun voi kirjoittaa kirkkovuoden juhlista suhteellisen vapaamuotoisesti, mutta mielellään niin, että aihe on ajankohtainen juuri julkaisuhetkellä. Minusta katolisen, ortodoksisen ja luterilaisen kirkkovuoden jutskat mahtuvat hyvin tähän samaan ketjuun, mutta jos jostain syystä tulee ahdasta tai jutut alkavat muuten rönsyillä vähän miten sattuu, niin ainahan ketjun voi jakaa.


#2

No hitsi!

Avaan pelin toteamalla että kylläpäs se aika kuluu, mihin tää kaikki aika menee, kylläpä vuosi kuluu nopeesti ja minne se kesä nyt meni.

Ei ole enää pitkä aika siihen, kun ortodoksinen kirkkovuosi alkaa taas, 1.9. Patriarkka Bartolomeos on ilmeisesti nimennyt sen myös luonnonsuojelun päiväksi.


#3

Pyhä Bernard (de Clairvaux), apotti ja kirkonopettaja - 20. elokuuta

Seuraava lyhyt elämäkerta on jokseenkin suora käännökseni uskovien messukirjasta (Missel quotidien de fidèles, toim. Abbé Joly):

"Bernard syntyi Fontainen linnassa lähellä burgundilaista Dijonin kaupunkia vuonna 1090. Hänen isänsä oli autuas Tescelin, ritari ja Burgundin herttuan vasalli, ja hänen äitinsä autuas Aleth de Montbard, joka kuoli Bernardin ollessa 16-vuotias. Kahdenkymmenenkahden vuoden iässä Bernard hylkäsi maailman ja houkutteli esimerkillään luostarielämään kolmisenkymmentä aristokraattista nuorukaista mukaan lukien useita omista veljistään. Bernardin johdolla nuoret esittäytyivät pyhälle Étienne Hardingille, joka oli yhdessä pyhän Robert de Molesmesin kanssa hieman aikaisemmin perustanut sääntönsä ankaruudesta tunnetun Cîteaux’n luostarin. Bernardin isä ja loputkin hänen veljistään liittyivät pian joukkoon. Kolmen vuoden kuluttua Bernardin nopeasta edistymisestä vaikuttunut pyhä Étienne päätti uskoa uuden tytärluostarin perustamisen Clairvaux’hon hänen vastuulleen. Bernard pysyi Clairvaux’n apottina elämänsä loppuun saakka. Alun perin hän oli toivonut voivansa omistautua kokonaan kontemplaatiolle ja saarnaamiselle, mutta vuodesta 1146 alkaen hänen roolinsa muuttui julkisemmaksi. Autuaan paavi Eugenius III:n, joka oli Clairvaux’n entinen munkki, kehotuksesta Bernard meni Vézelay’hen, missä hän saarnasi suurelle joukolle ja kannusti ristikuntaa toiseen ristiretkeen. Hän saavutti suuren vaikutusvallan koko Euroopan poliittiseen elämään; hän toimi useiden paavien ja ruhtinaiden neuvontajana, palautti harhaoppisia oikeaan uskoon, sovitteli skismoja, taisteli väärinkäytöksiä vastaan niin papiston kuin kansankin keskuudessa; hän omisti elämänsä kristikunnan yhteiseksi hyväksi, mutta ei koskaan unohtanut kontemplatiivista kutsumustaankaan, ja hänet muistetaan suurena mystikkona ja askeettina.

Bernardin kirjallinen tuotteliaisuus oli huomattava. Hän jätti jälkeensä suuren määrän kirjoituksia, kommentaareja, meditaatioita, traktaatteja ja kirjeitä. Hänen nimiinsä luetaan myös rakastettu Memorare-rukous pyhälle Neitsyelle, ja hänellä oli ylipäätään suuri vaikutus sydänkeskiajalla levinneeseen mariaaniseen hartauteen. Kun Bernard kuoli 20. elokuuta 1153, sanottiin ”viimeisen kirkkoisän” eronneen tästä ajasta. Vielä nykyäänkin voimissaan olevan sisterssiläisen sääntökunnan spiritualiteetti juontaa juurensa pyhältä Bernardilta. Hänen kuollessaan eri puolilla Eurooppaa oli 343 sisterssiläisluostaria, joista kuusikymmentäkahdeksan oli suoraan hänen itsensä perustamia, niin että pyhää Bernardia voi hyvällä syyllä pitää koko sisterssiläisen sääntökunnan toisena perustajana. Myös sisterssiläisistä sittemmin haarautunut reformoitu trappistien sääntökunta pitää pyhää Bernardia suuressa arvossa."

Jumala, joka annoit kansallesi autuaan Bernardin palvelijaksi iankaikkisen pelastuksen tiellä, salli että seurattuamme hänen opetuksiaan maan päällä saisimme hänestä esirukoilijan taivaassa. Amen.

(Deus, qui populo tuo aeternae salutis beatum Bernardum ministrum tribuisti: praesta, quaesumus; ut, quem Doctorem vitae habuimus in terris, intercessorem habere mereamur in caelis. Per Dominum.)


#4

Nyt on Jumalanäidin kuolonuneen nukkumis-juhla. Juhla alkoi 15.8. ja päättyy huomenna.


#5

Pyhä Ludvig, Ranskan kuningas - 25. elokuuta

Pyhä Ludvig-kuningas (1214-1270) oli esikuvallinen kristitty hallitsija. Hänen muistoaan vietetään ymmärrettävästi juhlallisimmin Ranskan paikalliskirkossa, mutta vähintään vapaaehtoisena muistopäivänä hän sisältyy koko kirkon kalenteriin. (Huvittavaa kyllä, myös nyky-Suomen läpimaallistuneessa nimipäiväkalenterissa on vielä nähtävissä tämän suuren keskiaikaisen kuninkaan varjo; tänään näet viettävät nimipäiväänsä Louise, Lovisa ja Loviisa, vaikka epäilen, että harva näiden nimien kantajistakaan tietää, miksi heidän nimipäivänsä on juuri tänään…)


#6

Tänään on pyhittäjä Mooses Etiopialaisen muistopäivä. Mooses oli suuren rosvojoukon johtaja, kunnes hän alkoi katua tekojaan ja meni luostariin, missä hän kilvoitteli mallikelpoisesti. Kerran luostarin veljestö kokoontui päättämään rangaistuksesta veljelle, joka oli syyllistynyt johonkin rikkomukseen. Pyhittäjä Mooses tuli kokoukseen kantaen selässään koria, josta vuoti hiekkaa. Kun toiset kysyivät, mitä hän oikein tekee, hän vastasi: “Minun syntini valuvat taakseni, mutta minä olen tullut tänne tuomitsemaan veljeä.” Silloin toiset munkit häpesivät ja rikkonut veli jäi ilman rangaistusta.

Huomenna 29.8. on Herran pyhän edelläkävijän ja kastajan Johanneksen mestauksen muistopäivä. Tavallisesti pyhien muistopäivät ovat juhlia, mutta Johanneksen mestauspäivä on ankara paastopäivä.


#7

Tänään 1.9. on ortodoksisen uuden kirkkovuoden ensimmäinen päivä, maailman luomisen päivä. Sitä vietetään ortodoksisessa mailmassa luonnonsuojelupäivänä ja sadonkorjuujuhlana. Muita ortodoksisia sadonkorjuujuhlia ovat spuassan päivä, Kristuksen kirkastusjuhla 6.8, jolloin kirkoissa siunataan hedelmiä (tai meillä marjoja) ja pokrovan päivä eli N. Marian suojeluksen juhla 1.10.


#8

Huomenna 8.9. on ortodoksisen kirkkovuoden ensimmäinen suuri juhla N. Marian syntymäpäivä. Hyvää syntymäpäiväjuhlaa kaikille!


#9

Juhlan kunniaksi joukko lähinnä kai filippiiniläistaustaisia katolilaisia vaeltaa pyhän Henrikin katedraalilta pyhän Marian kirkolle klo 15 alkaen. Reitti kulkee pääosan matkaa Mannerheimintietä (jalkakäytävällä luulemma). Tervemenoa mukaan, ken tilaisuudessa on :slight_smile:


#10

Tämä on yksi ortodoksisen kirkon kahdestatoista suuresta juhlasta. Pääsiäinen on - vaikka jotkut kuinka väittäisivät vastaan - juhlien juhla eli vielä suurempi juhla kuin nämä kaksitoista suurta juhlaa.

Vanhoissa juhlaikoneissa saattaa esiintyä myös Jumalanäidin suojelus, pyhän Johannes Edelläkävijän ja Kastajan mestaus, Lasaruksen herättäminen ja Tuomaan epäilys, jotka eivät kuulu kahdentoista suuren juhlan joukkoon.


#11

Pyhä Pedro Claver (SJ), orjien suojeluspyhimys - 9. syyskuuta

Tämä 1600-luvun Etelä-Amerikassa vaikuttanut jesuiittaisä on mielenkiintoinen joskin nykyään vallitsevan poliittisen korrektisuuden näkökulmasta hieman kiistanalainen tapaus.


#12

Pyhän ja kunniakkaan ristin ylentäminen, juhla - 14. syyskuuta

“Pyhä Pietari rakasti kokemustaan Taabor-vuoren juurella ja pakeni kauhuissaan Golgataa, mutta silti jälkimmäinen on meille paljon hyödyllisempi kuin edellinen. Meidän tulee kaivata Golgatalla vuodatettua verta enemmän kuin Taaborin kirkkautta.”
(P. Frans Salesilaisen mukaan vapaahkosti kääntäen Michelange)


#13

Kunniallisen ja eläväksitekevän ristin ylentäminen - 14. syyskuuta

“Hyvä on olla Taborilla, mutta toisinaan joutuu myös Golgatalle.” (Skeemaigumeni Johannes)


#14

Me Golgatalla lepäämme ja kuormat sinne laskemme. Myös kirkastukseen käypi tie, kun Jeesus Taborille vie.

Antti Achrenius


#15

Jeesuksen äidin tuskat, muistopäivä - 15. syyskuuta

[J]a sinun omankin sydämesi läpi on miekka käyvä.” (Luuk. 2:35)

Oi Jumala, joka kärsimykselläsi täytit Simeonin profetian niin että tuskien miekka lävisti Marian, kunniakkaan neitsyen ja äidin lempeän sielun, salli että viettämällä hartaasti hänen tuskiensa muistoa saisimme osaksemme kärsimyksesi autuaalliset hedelmät. Amen.

(Deus, in cuius passione, secundum Simeonis prophetiam, dulcissimam animam gloriosae Virginis et Matris doloris gladius pertransivit: concede propitius; ut, qui dolores eius venerando recolimus, passionis tuae effectum felicem consequamur: Qui vivis et regnas.)


#16

Päivän biisi


#17

Stabat tuppaa meikäläisellä assosioitumaan voimakkaasti paastonaikaan ja ristintiehartauksiin. Mutta totta kai se on myös tämän päivän “biisi”. Tuo on hienompi ja siten vaikeampi sävelmä kuin se mikä meillä on yleisimmässä käytössä.


#18

@SanGennaro , eihän veri hyydy?


#19

Tässä kyllä verimystiikka saa uuden merkityksen.

Joskus pitäisi kyllä mennä syyskuussa Napoliin. Kävin heinäkuussa palvomassa pyhiä ja näkyi vain luita.


#20

Niin, se olisi tänään tosiaan pyhän Januariuksen eli San Gennaron päivä. Meillä täällä Hyperborean perukoilla kyseessä on vapaaehtoinen muistopäivä, mutta aurinkoisessa Napolissa se on tietysti iso juhlapyhä. Ajattelin laittaa tänä aamuna postauksen aiheesta pyhimyksen lyhyen elämäkerran ja mahdollisesti messutekstikatkelman kera, mutta tulikin niin kiire lähtö, että laittamatta jäi. Nyt olisi aikaa, mutta enää en viitsi. Tämän ketjun perustajana katson kuitenkin velvollisuudekseni onnitella @SanGennaro:a virtuaalisen suojelijansa juhlan johdosta. Koska kyseessä on ennen muuta Napolin suojelija, en tarjoakaan juhlan kunniaksi kakkua vaan - pizzaa! :pizza: