Kirkon avioliittokäsityksen laajentaminen - evl.fi:n kirkolliskokousaloite 2017

Tästä Wikipedia-artikkelista selviää aiheesta jotain: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anglican_Diocese_of_South_Carolina Kiista päättyi näköjään niin, että episkopaalikirkko säilytti oikeuden hiippakunnan nimiin ja tunnuksiin sekä sai takaisin osan kiinteistöistä, mutta myös lähteneet saivat lopulta pitää jotain. Lähteneitten uudessa hiippakunnassa on näköjään yli 20 000 jäsentä, episkopaalikirkkoon jääneiden vajaa 8000, eli ero on huomattava.

1 tykkäys

Julkisoikeudellinen yhteisö, eli seurakunta, pitäisi muuttaa yksityisoikeudelliseksi yhdistykseksi. Se on mahdollista vain, jos ensin tehdään perusteellisia muutoksia Suomen lakiin.

Pahoin pelkää että Luterilaisuus-Light on se tuleva kirkko, jonka oppi on kuin Vihreiden paikallisyhdistyksen toimintasuunnitelma. Änkyrät konsu-kakkiaiset, kuten minä joko siirtyvät perinteisempiin kirkkokuntiin, tai sulkeutuvat jupisemaan omiin nurkkiinsa erottuaan lutkuista. Selkeää kahtiajakoa ei tule, mutta jäljelle jäävä kristilliset taustahistoriat omaava vihersosiaalinen yhdistys on oleva todella LIGHT. Eiköhän siitä siivota se ikävä liikkeen ensimmäisen puheenjohtajan ristiinnaulitseminenkin, niin saadaan pääsiäisjuhlistakin ihan joulun veroiset, pupuja ja tipuja ja silleen.

3 tykkäystä

Kirjoitit tuossa tutustumisesta ortodoksiseen kirkkoon. Mikä on estänyt liittymästä siihen.

Vastaan Sakarjan puolesta, anteeksi Sakarja. Muistelen, että suitsukkeet ovat estäneet liittymisen, koska Sakarjan terveys ei kestä niitä ja estää näin jumalanpalvelukseen osallistumisen.

1 tykkäys

56 viestiä siirrettiin ketjuun: Sley versus lähetyshiippakunta

Tuo ei nykyisten lakien mukaan ole mahdollista luterilaisessa eikä ortodoksisessa kirkossa, jotka ovat julkisyhteisöjä sen enempää kuin sekään, että kunta voisi erota julkisesta sektorista ja jatkaa yhdistyspohjaisena kuntana. Seurakunta jäisi käsittääkseni luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa julkishallinnollisena rakenteena jäljelle, vaikka kaikki seurakunnan jäsenet eroaisivat kirkosta. Sellaisessa tilanteessa (tai käytännössä jo kauan ennen sellaista lopputilannetta) hiippakunnassa määrättäisiin todennäköisesti tehtäväksi seurakuntaliitos, jossa jäseniään menettänyt seurakunta liitettäisiin jonkin toisen seurakunnan osaksi.

1 tykkäys

Mikä taho tuollaisen määräyksen voi antaa? Ja kuka oikeastaan omistaa seurakuntien omaisuuden? Vai ovatko seurakunnat säätiöiden kaltaisia siinä, ettei mikään taho omista niitä? :thinking:

Kirkkolain 13 luvun 1 § mukaan “Aloitteen seurakuntajaon muuttamiseksi voi tehdä seurakunnan kirkkovaltuusto tai kunkin seurakunnan seurakuntaneuvosto sekä tuomiokapituli tai piispa.” Aloitteen tekemisen jälkeen Kirkkohallitus viime kädessä päättää siitä, muuttuuko seurakuntajako ja jos muuttuu, niin miten. Aina seurakuntajakojen muutospäätökset eivät ole menneet kaikkien osallisten seurakuntien omien päätöksentekoelinten tahdon mukaisesti, eli tässä asiassa seurakunnilla ei ole autonomiaa, vaan Kirkkohallitus voi päättää seurakuntajakoa koskevissa asioissa myös toisin kuin seurakunta itse haluaa.

Seurakunnan omaisuuden omistaa seurakunta. Kirkkohallitus kuitenkin päättää omaisuuden jaosta seurakuntajaon muuttamispäätöksen yhteydessä.

1 tykkäys

Tämä on pienessä mittakaavassa itse asiassa tapahtunut jo. Monet Lähetyshiippakunnan seurakunnat olivat alun perin jumalanpalvelusyhteisöjä ev.lut.-kirkon sisällä. Jossain vaiheessa ne sitten potkittiin pois ev.lut.kirkosta ja perustivat oman yhdistyspohjaisen kirkkokuntansa.

1 tykkäys

Tietääkö kukaan, miten viidesläiset suhtautuvat tähän avioliittokysymykseen?

Onko SRO ilmoittanut kantaansa?

Eiköhän kaikilla viidennen herätysliikkeen osilla ole sama raamatullinen kanta, ei homoliitoille.

Vihapuheesta on nyt tehty musiikkia. Ei tarvitse arvata, mitä vihapuheella tässä tarkoitetaan.

4 tykkäystä

Tuo on ihan saatanallinen pilkkalaulu ja kaikki ne. Kristityistä tehdään hulluja jotka tulee likvidoida. Homoaate etenee ja se on hyvin aggressiivista.

5 tykkäystä

Liberaalien ja konservatiivien käsitys piispojen ohjeistamasta kunnioittavasta keskustelusta seurakuntaelämän ruohonjuuritasolla. Ehtaa protestanttista menoa. Tunnistatko hahmot?

1 tykkäys

Ah, ei ole pitkä aika kun luin tuota tarinaa lapsilleni. Tosin surin Ankkalinnakkeen kaltaisen historiallisen muistomerkin kohtaloa siitä huolimatta, että kyseessä on kuvitteellinen rakennus.

Mutta kaksi ensimmäistä ruutua ovat kyllä ihan osuvia liittyen tuohon keskusteluasiaan. Tosin hieman naiivia olisi muuta olettaakaan.

Teemu heittelee Päiville hirveää soopaa!

Huom. Siinä on kakdi eri haastattelua, alempana pitempi.

Olen huomannut monesti, että kun joku -yleensä naispappi- päästää jotain täysin kirkon opetuksen vastaista suustaan, niin aloitus kuuluu: “ajattelen, että…” Tätä nyt Teemukin viljeli muistaakseni useampaan otteeseen.

Tässä Leif Nummelan kanssa käydyssä väittelyssä Leena Huovinen antaa tyylinäytteensä: “Itse ajattelen, että kaikki minkä Jumala on luonut, niin se on hyvää” -tämä siis homosuhteista. “Hyvää” lausuttiin noin 1,75 v-kirjaimella “HYVvÄä”, mikä jostain syystä ärsytti niin paljon, että jäi mieleen parin vuoden takaa.

4 tykkäystä

:unamused: :unamused: :unamused: Leena Huovinen on kyllä ihan kamala Jumalan sanan hämmentäjä, siis kaikki Jumalan luoma on hyvää, pedofiilitkin?

Päivi oli kyllä loistava tuossa haastattelussa. Nämä liberaalit aina vetoavat Kristukseen, mutta unohtavat hänen käskynsä.

5 tykkäystä

Jukka Norvanto selittäessään Juudaan kirjettä 1:6-8, puhuu uneksijoista. Se kuvaa hyvin tämän päivän liberaaliteologeja.

http://rkk-sansa.net/kuuntele/audio/?k=65&d=ut&mp3=557_Juu.mp3&n=Juudaan%20kirje&o=Juud.%201:6-8&a=Älä%20usko%20uneksijoita!&t=22:36

2 tykkäystä

KHO:n mukaan evl pappi voi saada varoituksen jos vihkii samaa sukupuolta olevan parin.

Tunnen iloa. Tämä tarkoittaa sitä, että oikeus ei kävele opin yli.

D

17 tykkäystä