Kirkon jäsenyys ja pelastus

Joo, tuommoista asennevaaraa tulee vastaan. Olen ehkä liian änkyränä tästä asiasta, just nyt.
1,2,3 ovat hyviä asioita, ja minulle näyttää siltä, että ne toteutuvat lähtemättä mihinkään. Ken elää, se näkee.
Aika on paha, mutta emme onneksi tiedä mitä vielä tapahtuu.

Mikäli olet törmännyt tuollaisiin asenteisiin, niin ymmärrän, että olet asian suhteen herkkänä.

Toistaiseksi olen itsekin kokenut sen onnistuvan, mutta olen tullut vähin erin epävarmemmaksi. Jos sinun mielestäsi ne toteutuvat, niin hienoa. Ole siis ylpeästi ja rohkeasti omalla paikallasi. Mutta suhtaudu ymmärryksellä heihin, jotka kokevat toisin. Joskus se kokemusero voi johtua siitäkin, että olosuhteet jonkun asuinseudulla ovat hengellisesti hyvin erilaiset kuin toisaalla. Hyvä kuitenkin, jos tavoitteet ovat samat, vaikka ratkaisut olisivatkin erit. Kaiken keskuksena olkoon aina Kristus. Jos Kristus on päänä, niin silloin pysytään myös ruumiissa kiinni.

Ja todettakoon tässä jälleen, että itse en siis ole mitään eroamispäätöstä tehnyt.

1 tykkäys

Nähdäkseni @anon35606751 ei tässä ehdota, että kristitty eroaisi kirkosta ja jäisi yksinään harjoittamaan uskoaan, vaan että hän liittyisi toiseen seurakuntaan ja jatkaisi elämää seurakuntayhteydessä. Samaa mieltä olen siitä, että kristityn ei pidä jäädä yksinään.

2 tykkäystä

Juuri näin.

Mites se näin keikahti? Raamattuhan ja kaikki sille uskolliset kirkkoisät ovat käsittäneet, että tuo arkki on kaste, ei kirkko. Kasteen vastaanottaminen uskolla liittää meidät kyllä sitten Kirkkoon, mutta tuo Kirkko on katolinen, yksi pyhä yleinen, joka koostuu kaikista uskovaisista, eikä ole siten mikään ulkonainen laitos. Usko kylläkin saa ilmenemismuotonsa myös siellä missä sana oikein saarnataan ja sakramentit oikein jaetaan, eli näkyvässä kirkossa, mutta sitä ei pidä sekoittaa Kristuksen kirkkoon. Ulkonaiseen näkyvään kirkkoon on aina sekoittuneena jumalattomia, jotka eivät millään tavoin kuulu Kristuksen kirkkoon. Ennen kaikkea nykyisenä aikanamme tämän pitäisi olla pläkkiselvää kun monien ulkonaisten kirkkojen piispat ovat pelkkiä naamioita, käyttääkseni Martti Lutherin osuvaa sanontaa heistä.

  1. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, 10. ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää, 11. ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: 12. ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. Kol. 2: 9-12.

Eihän tässä missään kohden sanota, että me olisimme jonkun kirkkolaitoksen kanssa haudatut kasteessa…:confused:

3 tykkäystä

En asiaa noin ymmärtänytkään.
Onneksi on vaihtoehtoja, joita siis itsekin pohdiskelen.

Rauhallisella mielellä, joka elää, hän näkee.

Freudilainen lipsahdus?

Ei, vaan vanhaa kirjasuomea. Vanhassa Raamatussa viiniköynnös oli viinapuu, viinitarha taas viinamäki. Viinistä käytettiin sanaa viina, viinaksi kutsumamme taas oli paloviinaa (bränvin). Kun paloviina sitten lyheini viinaksi, kehitettiin viinalle nimitys viini. Mutta sama vin niissä vieläkin on taustalla.

2 tykkäystä