Koulun aamunavaukset / Monikulttuurisuuden vaikutus

Oliko mielenosoitus aiheellinen. Mihin koulumme on menossa.

Ylen TV1 paikallisuutisissa 8.6.2017 klo 17:06 ja 18:22 kerrottiin, että Suomi ensin -liikkeen mielenosoitus (31.5.2017) Helsingin Vesalan koulun lähellä Kontulassa on saanut yhdenvertaisuusvaltuutetun tekemään tutkintapyynnön valtakunnansyyttäjälle.

Uutistenlukija sanoi, että mielenosoituksen taustalla oli aamunavaus, jossa kerrottiin muslimien paastokuukauden ramadanin vietosta. Lisäksi kerrottiin, että yhdenvertaisuusvaltuutetun mukaan etniseen alkuperään liittyviä solvaavia kommentteja esitettiin ilmeisesti koulun oppilaista, joita oli seuraamassa mielenosoitusta.

Sama uutinen löytyy esimerkiksi MTV:n nettisivulta. Uutisen alkuperäislähde on STT.

Tärkeintä on kuitenkin huomata, että tämä olennainen tieto jätettiin kertomatta helsinkiläisille paikallisuutisten katsojille:

Vesalan koulun henkilökunta ja kaikki koulun oppilaat kuuntelivat monikulttuurisessa aamunavauksessa laulettua koraanin suuraa al-Baqara 2:187, josta löytyy kohta, jossa sanotaan “murhatkaa islamista luopuneet, taistelkaa Allahin puolesta”.

Kunnioitetaanko minoriteettia majoriteetin uskontoa ja uskovaisia loukkaamalla.

2 tykkäystä

Suuran al baqarah jae 2:187 on tämä:

It has been made permissible for you the night preceding fasting to go to your wives [for sexual relations]. They are clothing for you and you are clothing for them. Allah knows that you used to deceive yourselves, so He accepted your repentance and forgave you. So now, have relations with them and seek that which Allah has decreed for you. And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread [of night]. Then complete the fast until the sunset. And do not have relations with them as long as you are staying for worship in the mosques. These are the limits [set by] Allah, so do not approach them. Thus does Allah make clear His ordinances to the people that they may become righteous.

Seuraavissa jakeissa puhutaan puolustautumisesta hyökkääjiä vastaan, ja siellä puhutaan tappamisesta, mutta moneen kertaan korostetaan, että tappaa saa vain jos toiset ensin hyökkäävät, ja lopettaa pitää heti, jos toiset lopettavat.

Ei niin, että Koraania haluaisin puolustella, mutta ennen kuin lapsia lähdetään ahdistelemaan, olisi hyvä, että olisi faktat tiedossa.

Onko sinulla täsmällistä kohtaa, missä tuo lainaamasi tappamiskehoitus löytyy?

Hiehon suura (suratu al baqarati) jae 186 "Taistelkaa Jumalan tiellä niitä vastaan, jotka hyökkäävät teidän kimppuunne, mutta älkää rikkoko (hyökkäämällä ensin) ; totisesti Jumala ei rakasta niitä, jotka rikkovat.

jae 187 “Tappakaa heidät , missä tahansa tapaatte heidät sieltä, mistä he ovat karkoittaneet teidät, sillä kiusaus on pahempi kuin tappo. Mutta älkää taistelko heitä vastaan rauhoitetun temppelin alueella, jolleivat he taistele teitä vastaan siellä, mutta jos he taistelevat teitä vastaan, tappakaa heidät. Tällainen on uskottomien palkka”

Jussi Aron Koraanin suomennos.

Nettilehti Uudessa Suomessa on ollut pitkät keskustelut tästä asiasta. Mielenosoittajat kutsui paikalle koulun yhdeksännen luokan oppilas, joka halusi osoittaa mieltään “islamisaatiota” vastaan. Rehtori rankaisi oppilasta siten, että hän ei saanut tulla koulun kevätjuhlaan koska “hänen turvallisuuttaan” ei voitu taata. Rehtori sopi oppilaan vanhempien kanssa, että oppilas sai päättötodistuksensa juhlan jälkeen omassa luokassa.

Poliisi ei sallinut mielenosoitusta koulun portille. Se siirrettiin läheiseen Lampipuistoon, josta ei ole näköyhteyttä koululle. Mielenosoitus sujui rauhallisesti, mitä nyt jotkut oppilaat kävivät näyttämässä keskisormea mielenosoittajille. En tiedä olivatko mielenosoittajat paikallista väkeä vai eivät. Päivänavauksen kuuli koko seutukunta, sillä se lähetettiin kovaäänisestä koulun pihalle. Kuului Kontulan metroasemalle saakka. Asun nykyään puolen kilometrin päässä Vesalan koululta, ja olen joskus ollut siellä yläasteen ortodoksisena uskonnon opettajana. Tämä on hyvin monikulttuurista aluetta.

Minusta monikulttuurisessa tilanteessa päivänavaukset pitäisi lopettaa kokonaan. Kristillisiä päivänavauksia ei tarvitse kaikkien oppilaiden kuunnella, (muunuskoiset ovat siitä hyvin tarkkoja) mutta ilmeisesti islamilaisia päivänavauksia pitää kuunnella koko seutukunnan.

2 tykkäystä

Eikös ainakin jossain lähteessä väitetty niinkin, että päivänavauksen kuuluminen koulun pihan kaiuttimista oli tekninen virhe? Pidän tätä selitystä ihan uskottavana, koska koulun keskusradio ei välttämättä ole maailman yksinkertaisin vekotin ja aamunavauksen pitäjä voi ihan helposti vahingossa painaa väärää nappia. Aamunavauksessa voi nykyään puhua mistä tahansa aiheesta, eivätkä ne sinänsä ole uskonnollisia. Tietoisku muslimien paastokuukaudesta sopii mun mielestä nykyisten aamunavausaiheiden joukkoon ihan hyvin, ja “islamisaatiosta” voisi puhua vasta sitten, jos islam-aiheiden esilläpito olisi jatkuvaa ja toistuvaa. Toisaalta en oikein ymmärrä nykyisten aamunavausten pointtia ylipäätään. Kristillisen yhtenäiskulttuurin aikaan aamuhartaus oli jotenkin perusteltu, mutta en kunnolla tajua senkään kuulumista kouluun - eihän työpaikoillakaan tiettävästi ole ennen vanhaan sellaisia harrastettu. Ja kun aamunavauksesta on tehty pääosin uskonnoton, mitä tahansa aihetta käsittelevä, ei sillä ole kerrassaan minkäänlaista järkevää funktiota. Saisi loppua kokonaan.

2 tykkäystä

Olen eri mieltä. Ainakin meillä aamunavauksilla oli (ja on uskoakseni yhä, en ole ollut niin montaa vuotta poissa :D) selvä yhteisöllistävä vaikutus. Koko yläaste ja lukio olivat paikalla, samoin kaikki opettajat, ja kaikki aloittivat päivänsä yhteisen ohjelmanumeron parissa. Varsinkin lukiossa tällä oli paljon väliä, kun noin muuten luokkatoverit menivät milloin millekin kurssille, mutta yläasteellakin aamunavaus antoi yhteistä puheenaihetta ja mahdollisti toviksi läpänheiton myös rinnakkaisluokkien oppilaiden kanssa. Aamunavauksen hoitivat usein opettajat (jotka tulivat samalla tutummiksi!) mutta oppilaita kannustettiin järjestämään aamunavauksia myös, mikä oli hienoa! Oppilaiden tanssi- ja musiikkiesityksistä moni on jäänyt mieleen. Myös koulun kerhot pääsivät aamunavauksissa kertomaan toiminnastaan ja (esim. kuoron tai bändikurssin tapauksessa) esiintymään. Joskus aamunavauksiin kutsuttiin vieraitakin - kerran meillä oli sarjakuvapiirtäjä kertomassa työstään.

(Aamunavaukset olivat myös kaltaiselleni yleissivistymättömälle ja ei-suomalaisesta kodista tulevalle oivallinen tilaisuus pysyä kärryillä paikallisista merkkipäivistä :stuck_out_tongue: Yleensä liputus-, muisto- ja juhlapäivinä aamunavaus käsitteli sitä jollain tavalla.)

Aamunavausten arvo riippunee toki siitä, paljonko koulu jaksaa niihin panostaa. Mutta vaikka puitteet eivät olisi loistokkaat jo se, että opettajat pääsevät puhumaan opetussuunnitelman ulkopuolella oppilailleen ja että oppilaat voivat halutessaan itse harjoitella esiintymistä ovat arvokkaita asioita.

Itse aiheesta: mielenosoitus vaikuttaa aika mauttomalta. Vapaa maa jne., mutta for real. Yhteydenotto kouluun, asialliset mielipidekirjoitukset yms. olisivat ajaneet saman asian ilman, että oppilaita olisi häiritty - hyvä sentään jos poliisit estivät mielenosoitusta kämppimästä koulun portilla.

Engl. googletus tuo tosiaan ihan eri tekstin kuin Mauriinan lainaama (josta ei kyllä sieltäkään tuo “murhatkaa islamista luopuneet” -kohta sellaisenaan löydy…), samoin (mv-lehden linkkaama ja suoraan lainaama :D! Eksyin sinne kiitos googlen) suomennos:

2:187 Paastonaikana teidän on sallittu öisin olla vaimojenne luona; he ovat teidän verhonne, ja te olette heidän verhonsa. Allah tietää, että te aikaisemmin kiusasitte itseänne pidättyväisyydellä; siksi on Hän säälinyt teitä, Hän on suvaitsevainen. Olkaa siis yhteydessä heidän kanssaan ja etsikää sitä, minkä Allah on teille määrännyt; syökää ja juokaa aamuhämäriin asti, kunnes vaalea lanka selvästi erottuu mustasta. Mutta sitten noudattakaa tarkoin paastoa yön tuloon saakka Älkääkä koskeko heihin, vaan omistautukaa hartaudenharjoituksille rukoushuoneissa. Nämä ovat Allahin asettamat rajat; älkää siis sinä aikana koskeko heihin. Niin selittää Allah ihmisille tunnusmerkkinsä, jotta te karttaisitte pahaa.

Tämän jälkeisissä jakeissa puhutaan sitten taisteluistakin - laulettiinko nekin siis?

2 tykkäystä

Teillä aamunavaukset siis ilmeisesti toteutettiin niin, että kaikki kokoontuivat fyysisesti samaan paikkaan? Siinä on kyllä enemmän pointtia. Yleisempää on se, että kaikki ovat omissa luokissaan ja aamunavaus soitetaan keskusradiolla. Ala-asteella ollessani taas yleensä opettajat pitivät kukin oman aamunavauksensa, ja yhteinen avaus oli ehkä kerran viikossa.

Tuo on tuo sama, jonka minäkin löysin. Mauriinan teksti oli pari jaetta myöhemmin. Sakarjan tekstiä en löytänyt.

Tekninen virhe se epäilemättä oli - ja selvää kotirauhan häirintää. Rehtori ei millään tavalla ole pahoitellut sitä, että kauheata ulvontaa kuului koulun kovaäänisestä. Paikalliset olivat luulleet sitä muslimien rukouskutsuksi. Joku oli kuulemma luullut, että kouluun oli tehty terrori-isku. Arabiankielinen resitointi ei tosiaankaan ole mitenkään esteettistä. Islamilaisessa päivänavauksessa ongelmana on se, että ko uskonto ei hyväksy eikä käytä musiikkia. Päivänavauksissahan on yleensä jokin musiikkiesitys ja sitten puhetta. Minusta päivänavaukset ovat eilispäivää. Uskonto pysyköön uskontotunneilla ja yläasteella panostettakoon erityisesti kaikille yhteiseen maailmanuskonnot-kurssiin. Vesalan yläaste ei kylläkään ole mitenkään uskontopainotteinen, vaan koulu painottaa luonnontieteitä.

1 tykkäys

Olipas hyvin ajoitettu tekninen virhe.

Joku tuolla puhuu “Sakarjan” tekstistä, se oli kyllä lainaus ja linkki oli alkuperäiseen tekstin laatijan blogiin.

Tekniset virheet ajoittuvat yleensä tilanteisiin, joissa jotain tehdään. Kyllä meillä on vahingossa kaiutettu ympäristöön milloin mitäkin. Pelastusharjoituksia on joskus pahoiteltu, koska säikyttävät ympäristöä turhaan. Joten niistä pitää yrittää infota etukäteen. Mutta kaikkea muuta leviää välillä vahingossa myös ulos, eikä niistä yleensä naapurit valita, joskus vähän naureskelevat.

Luultavasti nytkin on kyse siitä, että usein ulkokaiuttimista tulee monenlaista ulos kuulumatonta, mutta tämä nimenomainen vain sattui ärsyttämään enemmän.

1 tykkäys

Minusta arabiankielinen resitointi on todella kaunista. Oli se sitten kristillistä tai islamilaista. Kauniimpaa kuin esimerkiksi kreikkalainen kirkkomusiikki. Alla esimerkki.

3 tykkäystä

Arabiankieliset kristilliset hymnit ovat minustakin kauniita. Niissä on bysanttilaiset sävelmät. Islaminuskoisten koraaniresitaatio ei ole yhtä kaunista, vai onko niin, että kristilliset sanat kaunistavat? En pidä kreikkalaista kirkkolaulua erityisen kauniina.

1 tykkäys

Meillä veisattiin virsiä harmoonin säestyksellä ja opettaja luki Koulun aamu -lehdestä tai jostain kirjasta pienen hengellisen tekstin, joskus teksti saattoi olla vaikkapa isänmaallinen tai jotakuta kansamme suurmiestä käsittelevä. Ja luettiin vielä pieni rukous.

Tämä malli olisi oikein hyvä vieläkin.

6 tykkäystä

Parasta tietysti olisi, jos koulupäivää edeltävänä yönä toimitettaisiin kokoöinen palvelus ja aamulla olisi liturgia ennen oppitunteja. Ateistit ja toisuskoiset voisivat pelata palapelejä jumalanpalvelusten aikana.

1 tykkäys

70-luvulla ala-asteella kokonnutiin kaikki luokittain jäpittämään riveissä aamunavauksen ajaksi koulun aulaan. Joku soittotaitoinen opettaja soitti nurkassa olleella harmoonilla jonkin virren ja joku opettajista tai joku vieraileva stara piti sitten puheen. Ja aivan poikkeuksetta aamunavaus oli kristillinen. Ei tullut kuuloonkaan että sitä pitämään olisi päästetty edes jehovantodistajaa saati sitten jotain imaamia (jos sellaisia olisi paikkakunnalla edes ollut)
80-luvun puolella ylä-asteen rakennuksessa oli jo ihmevekotin nimeltään keskusradio ja nk. aamunavaukset kuunneltiin luokassa. Lähinnä vain muutaman opettajan aamunavauksissa oli mitään kristillistä - ja ainakin eräs savolainen ruotsin ja saksan ope väänsi tuolloin keskusradion napista kiinni ja palattiin “päiväjärjestykseen” heti tunnin alusta. Erään tuolloin jo eläkeikää lähestyneen köksän open tapauksessa ruotsin maikan ratkaisu ei ollut lainkaan huono. Niitä paatoksellisia jorinoita kukaan viitsinyt kuunnella…
Itse olin jo poissa peruskoulusta kun faijalle lankesi ns. nakki - useamman vuoden ajan hän joutui/pääsi pitämään veteraanipäivän päivänavauksen koululle…:sunglasses:

1 tykkäys

Onko jotenkin perusteltavissa, että koululaisille luetaan uskonnollista tekstiä, joka kehottaa tappamaan?

Sotimista ynnä muuta ikävää tulee toki käsitellä, muttei [puhtaasti] uskonnolisesta näkökulmasta.

Tämä kysymys ei ollut niinkään Mauriinalle, lainasin vain hänen viestiään, jossa tämä rauhan uskonnon siteeraus oli.

1 tykkäys

Se onkin kiistanalaista, mitä arabiankielinen resitaatio on sisältänyt. Koraanin jaejako kun ei ole aina samanlainen kuten edelllä on käynyt ilmi. Kovin harva Suomessa osaa arabian kieltä. Itse osaan vain kiroilla arabiaksi, koska edesmennyt lankoni (sisareni mies) oli Israelin arabi. Kumma kyllä, kirosanat tarttuvat ihmisille helpoimmin mieleeen.

Mitä tulee Vanhan testamentin teksteihin, niin ortodoksisessa kirkossa luetaan niitä hyvin vähän, eikä koskaan niitä historiallisia tekstejä, joissa on tappokehoituksia. Eniten luetaan psalttaria eli psalmien kirjaa. Psalmeissakin tosin on kamalia kohtia, jotka yleensä jätetään lukematta tai laulamatta. Paastoon valmistavilla viikoilla luetaan psalmia “Baabelin virtain vierillä.” Siinä lopussa sanotaan " Tytär Baabel sinä häviön oma, autuas se, joka sinulle kostaa, joka ottaa sinun pienet lapsesi ja murskaa ne kallioon." Tätä en ole koskaan kuullut meillä Suomessa laulettavan.

Islamin opetus kouluissa on hyvin ongelmallinen asia, koska vääräuskoisten vastustaminen on islamissa niin keskeinen asia. Eräs islamin opettaja sanoi minulle. “Kouluviranomaiset toivovat, että puhuisimme oppilaille suvaitsevaisuudesta, ystävyydestä ym asioista, mutta täytyisihän sellaiset voida jotenkin uskonnollakin perustella.” Islamissa vain samanuskoiset ovat veljiä tai lähimmäisiä. Muunuskoiset ovat vihollisia. Vain kristinusko kaikista maailmauskonnoista puhuu kaikkien ihmisten veljeydestä. Jokainen ihminen on meidän lähimmäisemme. Meidän koulussa laulettiin usein aamurukouksissa Runebergin sanoittamaa virttä, jossa sanottiin (vanhan suomennoksen mukaan):

" Jokainen alla auringon, miss elomme on suotu,/ vaikk usko kieli toinen on, on lähimmäiseks luotu, /ja kaikille niin vieraille, kuin veljille sun omille, on Herran armo tuotu./ Kun kuollut kaikkein puolesta on Jeesus ristin päällä, /niin olkoot meille rakkaita myös vihamiehet täällä/ tee Jeesus minut alttiiksi ain auttamaan ja holhoomaan /kaikkia murheen säällä."

2 tykkäystä

Tuollainen opettaja (Mr Eräs) pitäisi ilmiantaa viranomaisille vihaopetuksesta, jos kerran vihaa opettaa lapsille.

Uskontotunnit pitäisi kaikki nauhoittaa, jotta tiedettäisiin varmasti mitä mikin uskonnonopettaja puhuu. Muutenhan ne kuitenkin valehtelevat, jos viranomaiset kyselee.

1 tykkäys

Näin pelkäsinkin asioiden olevan. On siinä meillä vielä ihmettelemistä, jos maahanmuuton jatkumo on se, mitä aiempina vuosina on tapahtunut. Ja juuri näitä suvaitsemattomia pitäisi joidenkin mielestä suvaita kaikkein eniten.

1 tykkäys