Kristinuskoa Youtubessa

Olen viime aikoina katsonut Youtubessa jonkin verran tätä isä Mike Schmitziä. Hyvin mukavaa katsottavaa.

2 tykkäystä

Ilomantsin seurakunnasta näytetään ehkä pari kertaa kuukaudessa live streamina jumalallinen liturgia YouTubessa. Siitä on sitä ennen tieto seurakunnan verkkosivuilla ja Facebookissa Ilomantsin ortodoksinen seurakunta -ryhmässä. Ei ole tänä sunnuntaina, koska sieltä näytettiin tiistaina Jaakobin liturgia. Olen joskus katsonut sitä, kun on ollut monta liturgiaa niinä päivinä enkä ole mennyt kirkkoon sunnuntain liturgiaan. Ei se tietysti ole yhtä hyvä kuin jos itse menee kirkkoon, mutta kuitenkin parempi kuin ei mitään. Kirkkokansaa ei näytetä, vaan kamera on suunnattu ikonostaasiin ja siellä näkyy mitä näkyy.

Niitä voi katsoa myöhemminkin YouTubessa nimellä Ilomantsin Ort Seurakunta Live-stream.

1 tykkäys

Kerroin tuolla muualla HTB:stä ja Alpha Internationalista, jatkan tässä ketjussa. Tässä on HTB:n promovideo parin vuoden takaa:

HTB tuli minulle tutuksi muutama vuosi sitten. Meno oli joka sunnuntai niin kuin rock-konsertissa. Ei se varmaan kaikille sovi, mutta minusta oli ihan kiva olla mukana. Lyhenne HTB tulee sanoista “Holy Trinity Brompton”.

Tästähän voi tietenkin kysyä että onko tämä nyt sitten sitä oikeaa kristillisyyttä. Vaikea sanoa.

Se mitä minulle tulee mieleen, on se, että on tämä nyt kumminkin paljon parempi kuin sellainen meno että ei millään puitteilla ole mitään väliä. Olen ollut monessa mukana vuosien mittaan ja nähnyt niin TAVATTOMAN SURKEITA seurakuntia että tarttis morfiinia päänsärkyyn.

Protestanttisten kirkkojen ongelma on se, että kirkot jakaantuvat jatkuvasti ja syntyy uusia kirkkoja ja seurakuntia. TIETENKÄÄN kaikki näistä eivät voi olla elinkelpoisia. Seurakuntia syntyy sekä kaupungeissa että peräkylillä.

Oi joi joi joi, kun jossain syrjäseudulla “oikeat uskovat” perustavat sellaisen seurakunnan, jossa lopultakin on se oikea totuus, ja lopultakin tiedetään mitä Raamattu oikeasti sanoo, ja lopulta ollaan oikeassa vuosisatojen harhan jälkeen, mutta musiikin laadulla ei ole mitään väliä, niin vaikea siitä on nauttia. HTB on esimerkki sellaisesta seurakunnasta jossa on fasaadi aivan toisella tavalla kunnossa. AV-tiimi osaa asiansa. Muusikot soittavat ja laulavat hyvin. Tarjoilu on kunnossa, kun kerran on rahaa millä hoitaa tarjoilu. Kaikki on VIIMEISEN PÄÄLLE hyvin hoidettu, kirkko on hieno vanha anglikaanikirkko, päälle valoshowt ja savukoneet, biisien sanat näkyvät isoilla ruuduilla joita on joka puolella kirkkoa jne.

En ole kovin paljoa jaksanut seurata Alfa-ryhmien menoa, mutta kyseessä on ilmeisen toimiva konsepti. Alfa on alkanut nimenomaan HTB:stä.

Tällaisessa seurakunnassa pitää myöskin olla hyvin karismaattinen johtaja. Nicky Gumbel on sellainen. Gumbel on sympaattinen, ja osaa esiintyä. Taas voidaan kysyä, onko tämä ollenkaan hyvä juttu, mutta ei sekään vaan toimi jos vetäjällä ei ole minkäänlaista valovoimaa. Tasan ei käy onnen lahjat. Joillakin on lavakarismaa, toisilla ei.

Jos nyt ajatellaan pääkaupungin piirejä, niin esimerkiksi Lähetysseuralla on kautta vuosien ollut showbisnes-puoli kunnossa. Lähetysseurassa on ollut montakin porukkaa jotka todella osasivat hommansa. Joka on ollut vaikkapa Jakarandan konsertissa Lähetyskirkossa, tietää varmaan mitä tarkoitan.

Toinen porukka millä on todella ollut show kasassa, on Raamattu Puhuu-seurakunta. Siellä on ollut paljon jäseniä Sibelius-akatemian piiristä. Raamattu Puhuu on sellainen sakki josta ei täällä ole paljoa puhuttu koska ne edustaa jotain ihan muuta kuin mitä tällä foorumilla suositaan. Kumminkin yhteen aikaan oli paljon esim. opiskelijoita jotka olivat kulkeneet Raamattu Puhuu-seurakunnan läpi, ja saaneet sieltä vaikutteita. Raamattu Puhuu oli ainakin joskus hyvä esimerkki sellaisesta seurakunnasta, missä oli musiikkipuoli todella erittäin hyvin hoidettu. Myöskin siellä osattiin äänentoistohommia ym.

Ja esimerkkejä kyllä on niistä seurakunnista, joissa on ensimmäisen kerran KOKO MAAILMANHISTORIASSA tajuttu oikea Totuus, mutta lauletaan jostain 60-luvun vihkosesta sellaisia hengellisiä lauluja jotka ovat peräisin ajalta sotien jälkeen mutta ennen Niilo Ylivainiota. Itse pidän näiden seurakuntien elinkelpoisuutta lievästi kyseenalaisena.

Tässä toinen video, josta saa jotain kuvaa HTB:n meiningistä. Royal Albert Hall on ihan kivenheiton päässä Holy Trinity Brompton-kirkosta. En ole itse ollut siellä, mutta se kirkkorakennus on tuttu.

Monet näistä biiseistä ovat sellaisia että melodiat eivät oikein minua innosta. Ehkä niissä on se idea että niiden pitää olla yksinkertaisia, jotta koko porukka pystyy laulamaan mukana. Kumminkin toteutus on ihan viimeisen päälle, valot ja AV kaikki hoidettu hyvin.

Ja taas sanon että Lontoo on yksi ahdistavimmista paikoista koko tällä planeetalla. Makuasioista ei voi kiistellä, mutta minä en oikein tykkää. Lontoo on muuttunut. En tiedä minkälaista siellä on ennen ollut. Nykypäivänä esim. happohyökkäykset lisääntyvät Lontoossa kovaa vauhtia. Kensingtonin alueella niitä ei tapahdu, ja HTB toimii Kensingtonissa. Mitä köyhempi borough, sitä enemmän happohyökkäyksiä. Miten ihmeessä tällainen juttu pitäisi tulkita? Uutisiin tuodaan vain “valkoisten” tekemiä happohyökkäyksiä, eli niitäkin siis tapahtuu - mutta miksi ne ovat alkaneet yleistyä 2000-luvulla? En mitenkään osaa tulkita näitä asioita.

Luin yhden artikkelin, jossa somaliperhe oli lähettänyt poikansa Keniaan Lontoosta, jotta tämä pysyisi hengissä eikä tulisi puukotetuksi. Ei mee kaaliin. En ymmärrä.

Vielä lopuksi HTB:n nettisivut:

3 tykkäystä

Itse olen katsellut Youtubesta viime aikoina lähinnä suomalaisia. Ei ne kaikki osu, mutta osa osuu. Ei kaiken aikaa, mutta monesti. Tärkeää työtä tekevät.

Löysin tämän International House of Prayerin tänään, jossa on livenä 24/7 ylistystä ja rukousta aina maailman tappiin asti. Ei hullumpaa ainakaan ensi kokemuksena.

Linkin takana olevalle sivulle on koottu linkkejä ortodoksisten jumalanpalvelusten striimeihin. Yksi linkki tosin näyttää listasta puuttuvan, mutta eiköhän noistakin löydy katsottavaa suuren ja pyhän viikon palvelusten aikana.

Välillä on tuntunut, että tarjontaa on liikaakin - ei ehdi katsoa kaikkea! Olen kyllä joinain päivinä katsonut kolmekin palvelusta saman päivän aikana. Joensuun palmusunnuntain liturgia oli niin kaunis, että olen kuunnellut sen jo useamman kerran. :heart_eyes: :pray:

3 tykkäystä