Oulussa on päätetty, että tiernapoikien murjaanien kuningas ei saa mustata kasvojaan. Se kuulemma viittaa blackfaceen, joka on rasismia. Kyllä Oulussa osataan.
Ei viittaa. Blackface on amerikkalaista vaudeville-perinnettä, jossa esitettiin mustaihoisia vähän pilkalliseen sävyyn. Mutta eihän tällaista erottelua osata nykyään tehdä. Jos entisaikaan piti meillä saada mustaihoinen näytelmään, niin muuta vaihtoehtoa ei kai ollut kun maskeeraus.
Sitä mieltä minäkin olen, että ei viittaa, mutta kuten sanoin, Oulussa osataan.
Tiernasäätiön hallituksen puheenjohtaja Heikki Viertola ja Tiernasäätiön hallituksen jäsen Satu Saarinen toteavat säätiön tiedotteessa, että suositus koskee Tiernapoika-esityksiä muuallakin kuin säätiön järjestämissä tapahtumissa.
Haluan muistuttaa, että Oulun tuomiorovasti Satu Saarinen on myös kunnostautunut siinä, että ei anna kirkon tiloja käyttöön jumalanpalveluksiin, joihin ei lähtökohtaisesti haluta naispappia palvelukseen. Kellonkartanossa saa sitten hänen väheksymä väki pitää jumalanpalveluksia kuin sillit purkissa.
Kyllä ihminen on parantumaton!
Taas silloin rakkaalla 1960-luvulta alkaen oli kiellettyä sanoa n-sana, (vaikka Suomessa neutraali) ja turpiin tuli.
Amerikan mustat vaativat nimenomaan heitä kutsuttavan mustiksi jne. Mustalla on Suomessa negatiivinen sävy, mutta ei n-sanalla. HUOH! taas.
Kyllä minun nuoruudestani 60-luvulla neekeri oli neekeri ja mustalainen mustalainen - ainakin pienessä keski-suomalaisessa kauppalassa…
Joo, vielä 60- luvulla kansakoulun oppikirjoissakin kirjoitettiin neekereistä.
Ehkä se tulikin Suomeen, vasta vähän myöhemmin, olin v. syksy 1967 - kevät 1968 au-pairina Nykissä.
Vielä 80-luvulla koulun seinällä meillä oli N-kirjaimen esimerkkisanana neekeri. Kuvassa oli mustaihoinen pikajuoksija. Eli oli sävyltään neutraali. muutos alkoi 90-luvulla.
On voinut olla jopa positiivinen: appiukko kertoi, miten hänen nuoruudessaan urheilukilpailuja nimenomaan mainostettiin sillä, että kisoihin osallistuu n-juoksija. Siitä ihmiset tiesivät, että nyt on kovaa menoa tarjolla oman kylän stadionilla. 90-luvulla oli sitten jo toinen meininki. Mullekin on jo kotona opetettu, että nykyään se on haukkumasana, mutta ennen vanhaan ei ollut ja siksi vanhat ihmiset saattavat vieläkin sanoa niin eikä siitä pidä järkyttyä. Mutta se oli tilanne joskus 30v sitten. Enää ei oikein mene läpi se, että vanhemmat ihmiset ovat tottuneet eri tavalla, kun on ollut vuosikymmeniä aikaa opetella.
Nykyään niissä koulujen aakkostauluissa muuten huvittaa Q niinkuin QR-koodi.
En ihan ymmärrä puhetta siitä, että pitää olla vapaus kutsua ihmisiä n:ksi, enkä yletöntä päivittelyä, kuinka aika on muuttunut kummallisesti “kun ei ennenkään se ollut mikään loukkaus”.
Ymmärtäisin paremmin JOS
- Maailman ja myös Suomen todellisuudessa ei olisi rasismia vaan jotain vähäisempää
- Afrikkalaisperäiset ja muutkin ei-valkoihoiset eivät pitäisi merkittävänä, millä sanoilla heistä puhutaan
- Emme suurinpiirtein kaikki tuntisi näitä erinäköisiä ihmisiä henkilökohtaisesti, vaan n:t ja niin edelleen olisivat tuhansien kilometrien päässä ja olisi samantekevää miten joku kaukainen pohjoinen valkoihoinen heitä nimittää
Mutta ainakaan näistä kolmesta asiasta ei ole mitään epäselvyyttä. Rasismi on raskas synti, kultainen sääntö on voimassa ja sananvapaus ei vaarannu tippaakaan vaikka on luovuttu jostain ulkonäköön liittyvästä nimityksestä.
Ensimmäistä kertaa rasismiin minä törmäsin tuolloin N.Y.sa ja toisinpäin, kun en tiennyt, että eurooppalainen ei saa avoimesti ihastella ko. mustan väestön runsaslukuisia ja tosi söpöjä lapsia leikkimässä enkä tiennyt miksi heitä tulee kutsua, enkä tiedä vieläkään, omituisia asioita ja erilaisia Suomessa verrattuna USAan, jossa todella oudot uskonnot ja käytös ketä tahansa hyväksymätöntä kohtaan.
Alun perin olen kyllä ymmärtänyt, että rasismia ei tietenkään tule hyväksyä kristityn, mutta ei olisi ollut oikein myöskään sekoittaa rotuja naimalla eri rotuisia keskenään. Se on ainakin riistäytynyt täysin ymmärryksestä ja moraalista. Täten on täysin selvää, että kukaan ei ilman armoa Jeesuksessa voisi pelastua.
Kristityt eivät anna ihmisarvoa homoille ja transuille, vaikka vain ko. teot ovat syntiä.
Ei ole mielestäni hyvä keskustelun aihe myöskään, yritän lopettaa puoleltani nyt.
Petri Järveläinen kertaa hyvin menneet ja sanoittaa uudelleen Tiernaoletut:
Ei tässä nyt kukaan ole vaatinut sanan käyttöä. Mutta on syytä myös muistaa se, että sana oli aiemmin suomenkielessä neutraali. Ja esim. englannissakin se oli aiemmin nimenomaan se korrekti sana mustaihoisista. Muutos tietysti tapahtui jo aiemmin.
Suomessa asiaan varmasti vaikutti vajavainen kielitaito, n-sanahan englannissaa on ihan toinen kuin negro.
Mutta kun asia on nyt niinkuin se on, niin ilman muuta on syytä välttää käyttämästä sanoja, jotka koetaan loukkaaviksi ja jotka nyttemmin ovat saaneet loukkaavan sävyn.
Tällaista rajoitetta ei Raamatussa kyllä aseteta.
Hyvä, jos ei tällä foorumilla tosiaan haikailla entisiä aikoja, ja ymmärretään että kieli muuttuu, ja että muutokseen vaikuttaa todellisuus.
Kaikkihan me vähintään puoli vuosisataa eläneet muistamme, että latinan kielen mustaa merkitsevästä sanasta eri kieliin tullut, ja meille käännetty “neekeri” ei ollut loukkaukseksi tarkoitettu. Mutta emme toisaalta aapista (minulla v. 1966) opiskellessamme ymmärtäneet maailman pahuudesta kovin paljoa. Ehkä se oli vain hauskaa, että N-aakkosen kuvatekstissä “neekeri pesee kasvojaan” - eikä väri lähde millään. Emmekä ehkä ymmärtäneet yhdistää koko asiaa suurempaan vaikka vähän isompana luimme uutisia USA:n tai Etelä-Afrikan rotuerottelusta.
Pikkuhiljaa, mutta ainakin omalta osaltani vaivalloisesti, ymmärrys siitä, että ihmiset eivät ole me, he, ne… . vaan ensisijaisesti me tässä ja nyt, on lisääntynyt. Tarve lajitella, hämmästellä, nimitellä, mutta myös ihastella “niitä” on hyvin syvällä. Se oli usein viatonta kun erinäköiset ihmiset asuivat hyvin kaukana. Nyt on toisin. Meillä on kaikissa yhteisöissämme eri puolilta maailmaa tulleita (ja heidän jälkeläisiään) ihmisiä. Ulkoisesti hyvin erinäköinen, moninainen, on nyt lähes jokainen koululuokka ja päiväkotiryhmä - verrattuna muutaman vuosikymmenen takaiseen tilanteeseen.
Toivottavasti tätäkin foorumia ehkä lukevat kaukaisten maiden asukkaiden jälkeläiset eivät täällä, keskusteluissammekohtaa niitä ennakkoluuloja joita meihin istutettiin. Ehkä vailla vihaa, lähinnä tietämättä sitä tehtiin. Surullista on että eri tavoin haavoittava puhe ja käyttäytyminen ei ole yhteiskunnastamme kadonnut, päinvastoin.
Eipä tosiaan.
Vaikka USA ei ole Suomi, laineet lyövät tänne asti.
Sehän hyvä, mutta on ollut helposti johdettavissa ja tulkittavissa Laissa juutalaisille. Jälkeläiset olivat pitkään sekarotuisia ja halveksittuja. Pääsynti olikin varmaan siinä. Vaikea nähdä kumpaakaan Jumalan tahdoksi.
Vastaus kuuluu Anskuttimen viestiin. Pahoittelen virhettä.
En ihan ymmärrä, mitä tarkoitat. Voitko selventää?
Kannattaa lukea tuo juttu, jos se ei ole tuttu ennestään.
Missouri-synodi erittäin konservatiivisena kirkkona siis johtajansa suulla tuomitsee rasismin. Siihen liittyy nimenomaan vääristynyt Raamatun tulkinta.
Sley otti kantaa, koska ilmeisesti Suomessa on saman tyyppistä ajattelua oman liikkeen jossain nurkassa ollut. Hyvä että otti, vaikka ilmiö meillä olisikin vähäisempi.
Nyt meni sekavaksi vahingossa, en ole vielä lukenut mitään tämän jälkeen:
“Tällaista rajoitetta ei Raamatussa kyllä aseteta.” Anskutin