Kristitty viihde kuten elokuvat, sarjat ja pelit

Sopisiko tänne ajanviete kategoriaan tällainen ketju, jossa voidaan keskustella erilaisista hengellisistä viihdeteollisuuden tuotteista?

Voisin aloittaa nostamalla esiin The Chosen -tv-sarjan, joka kertoo Jeesuksen ja opetuslasten elämästä. Onko sarjalla täällä muita katsojia ja mitä ajattelette siitä? Omasta mielestäni Jeesuksen kuvauksessa on paljon hyvää kyseissä sarjassa, näyttelijätyö on useimmiten luontevaa ja jotenkin kevyttä, hyväntuulista ja armollista. Tosin nyt uusimman tuotantokauden ensimmäinen kohtaus (ilmeisesti viimeinen ehtoollinen) oli todella poikkeuksellisen kökkö.

Mitä ajatuksia muilta herää?

Tai onko jotain muita viihdeteollisuuden tuotteita, joista haluaisit keskustella?

3 tykkäystä

Sellainen päivitys The Choseniin liittyen, että uusin (viides) tuotantokausikin on nyt vihdoin nähtävissä Suomessakin Netflixissa.

1 tykkäys

Tämä ketju suljettiin automaattisesti 90 päivän kuluttua viimeisestä viestistä. Uusia vastauksia ei voi enää kirjoittaa.

Tämä The Chosen on siitä kumma tapaus että yllättävän harva sitä Suomessa tuntuu katsovan vaikka se on todella suosittu maailmanlaajuisesti.
Olen itsekin kysellyt mitä mieltä Chosenista. Tällä foorumilla keskustelu ei ole oikein ottanut tulta, joten oletan että foorumilaiset eivät sitä juurikaan katso, vaikka sarja on ilmainen ja siihen on valittavissa suomen kieliset tekstit. Ohessa linkki Chosenin omalle nettisivulle jossa sarjan voi katsoa ilmaiseksi.
Kausi 1 kuvaaminen | Valittu

Nyt on hyvä hetki alkaa katsomaan, sillä ensi kesän lopulla katsottavaksi tulee kausi jossa käsitellään ristiinnaulitseminen ja luultavasti vielä ylösnousemus. Sen jälkeen tulee vielä yksi kausi.

Joitakin kristittyjä ilmeisesti nyppii että Chosenissa on niin paljon fiktiivistä ainesta. Chosenilla on kuitenkin raamattuneuvonantajien ryhmä joka koostuu eri tunnustuskuntien edustajista, ja lopputulos on mielestäni vaikuttava. Raamatullisille aiheille on annettu järkeenkäypä fiktiivinen kehystarina ja henkilöhahmojen luominen on Raamatun antaman yleisvaikutelman mukaista, sekä sen lisäksi oivaltavaa ja viihdyttävää.

Olen itse Chosen-fani. Todella hienoa nykyaikaista evankeliointia tavalla joka vetoaa nykyajan ihmisiin. Tyttäreni piti tästä myös, häntä tuntui ihan oikeasti puhutelleen. Monet sanovat myös tarttuvansa Raamattuun entistä useammin Chosenia katsottuaan. Ei Chosen Raamattua korvaa, mutta monet se tekee uteliaaksi että mitä siellä Raamatussa oikein sanotaankaan.

Viimeisen ehtoollisen kuvaus oli päätetty esittää pätkissä, pilkottuna 5. kauden jokaisen jakson prologeiksi. Nyt tänä pääsiäisenä Chosenin Youtube-kanava julkaisi videon jossa nämä pätkät oli koostettu kokonaisuudeksi. Se on mielestäni onnistunut, vaikka ensimmäisen pätkän nähtyäni, muistan että itsellänikin oli epäilyjä sen onnistumisesta.

2 tykkäystä

Kiva yllätys että foorumilta löytyi toinenkin sarjaa katsova!

Joo tuo on hyvä pointti, että osaa voi häiritä sarjaan lisätyt fiktiiviset elementit, joista ei ole suoraan kirjoitettu Raamatussa. Minuakin välillä vähän tökkii jotkut niistä, mutta enimmäkseen olen päätynyt siihen, että jos Jeesuksesta ja opetuslapsista ylipäätään haluaa jonkunlaista elokuvaa tehdä, niin väkisinkin siihen tulee erilaisia Raamatun ulkopuolisia ratkaisuja ja tulkintoja, ihan jo henkilöiden ilmeistä ja eleistä ja äänensävyistä lähtien, koska Raamattu ei sellaisista asioista kerro yksityiskohtaisesi. Siksi voisi ajatella, että tärkeintä on, ettei mennä Sanan henkeä vastaan ja ettei muuteta sellaisia asioita toisenlaisiksi, mitkä selkeästi on tietyllä tavalla Raamatussa kerrottu. Tässä sarja on ollut melko hyvä. Sen muistan että yhdessä jaksossa kuningas Daavidin ja Batseban takauman kohdalla valitettavasti poikettiin Raamatun kuvaamasta tapahtumasarjasta hieman ja se kyllä ärsytti itseäni. Mutta mikään ihmisen tekemä ei ole täydellistä, joten täytyy olla armollinen tekijöitä kohtaan.

Sen sarja tekee tosi hienosti, että kohtauksissa uskalletaan viipyä eikä hätäillä eteenpäin. Se avaa niitä kohtauksia jotenkin hienosti ja saa ne tuntumaan aidommalta elämältä. Jos mitään ei voisi lisätä dialogeihin ja ihmisten toimintaan, niin silloin vain mentäisiin aika puisevalla tavalla kohtauksesta toiseen. Sellaisiakin Jeesus-elokuvia on nähty ja kai niilläkin on oma paikkansa. Mutta itse kyllä pidän tästä the Chosenin viipyilevästä otteesta.

Osa näyttelijöistä on ihan mahtavia, Jeesuksen itsensä näyttelijä on suosikki-Jeesukseni tähän mennessä ja Pietarin hahmo on myös onnistunut. Ja muutama roomalainen sotilas/valtaa pitävä on myös hienosti rakennettu hahmo. Tässä pieni poikkeus on Pontius Pilatuksen hahmo, joka on kyllä vähän kysymysmerkki itselleni; nuori poikainen ja vähän feminiininen olemukseltaan. No en viitsi tuomita näyttelijää ennenkuin ristiinnaulitsemis-jakso on nähty, ehkä hän nousee siinä uusiin ulottuvuuksiin. :smiley:

3 tykkäystä

Ei itse asiassa poikettu.

[…]lähetti Daavid ottamaan hänet linnaansa, ja hän tuli hänen vaimoksensa. Sitten hän synnytti hänelle pojan. 2.Sam. 11:27
[…]koska olet pitänyt halpana minut ja ottanut vaimoksesi heettiläisen Uurian vaimon.
Näin sanoo Herra: Katso, minä nostatan sinulle onnettomuuden sinun omasta perheestäsi[…] 2. Sam. 12:11-12
Ja Herra löi lasta, jonka Uurian vaimo oli Daavidille synnyttänyt, niin että se sairastui vaikeasti.
Silloin Daavid etsi Jumalaa pojan tähden, ja Daavid paastosi; ja aina kun hän tuli kotiinsa, makasi hän yötä paljaalla maalla.
Niin hänen hovinsa vanhimmat menivät hänen luokseen saadaksensa hänet nousemaan ylös maasta, mutta hän ei tahtonut; eikä hän syönyt mitään heidän kanssansa.
Seitsemäntenä päivänä lapsi kuoli. 2.Sam. 12:15-18

Kaikkea ei kerrottu, mutta se mitä kerrottiin, löytyy myös Raamatusta. Ilmeisesti Chosenin käsikirjoitustiimi halusi ottaa Vanhan Testamentin takaumiin tuohon jaksoon juuri tuon osan Daavidin ja Batseban tarinaa, koska siinä oli siihen jaksoon sopivaa tematiikkaa.

Chosen-tiimi onnistuu useamminkin juuri siinä että Vanhan Testamentin lyhyitä katkelmia saadaan puhuttelevasti tuomaan kehystä Jeesuksen aikana tapahtuville asioille.

Mutta joo, kiva että joku muukin täällä katsoo Chosenia, ehkä vielä joku innostuu, nyt kun ollaan loppuhuipentumien äärellä.

Tarkoitin sitä kohtaa, jossa Raamatussa palvelijat kysyvät Daavidilta näin:

12: 21
Mutta hänen palvelijansa sanoivat hänelle: “Miksi teet näin? Lapsen eläessä sinä paastosit ja itkit, mutta lapsen kuoltua sinä nouset ja syöt.”

12: 22
Hän vastasi: "Kun lapsi vielä eli, paastosin minä ja itkin, sillä minä ajattelin: Kenties Herra on minulle armollinen, niin että lapsi jää eloon.

12: 23
Mutta kun hän nyt on kuollut, niin mitä minä enää paastoaisin? Enhän minä enää voi palauttaa häntä. Minä menen hänen tykönsä, mutta hän ei enää palaja minun tyköni."

Mutta sarjassa tuontapainen keskustelu onkin laitettu Daavidin ja Batseban välille. Olin tainnut juuri lukea kyseistä kohtaa Raamatusta, niin siksi se töksähti ja ihmettelin vain, että miksei voitu vain mennä miten tekstissä asia oli kerrottu. Mutta toki voi ajatella, että ehkä Daavid vain kävi samansuuntaisen keskustelun myöhemmin myös Batseban kanssa, eli ei se iso ongelma ole.

1 tykkäys

Minäkin katson.

Sarja on onnistunut menemään syvälle tuon ajan ihmisten arkeen. Ja myös tunteisiin ja henkilöt ovat moniulotteisia kokemuksineen ja puutteineen.

Raamattu kun ei monista henkilöistä paljon tietoa anna niin on luonnollista että tarinat ja taustat lähtevät kehittymään siltä pohjalta miten voisi olla.

Kovasti odotan jo kuudetta tuotantokautta.

2 tykkäystä

Sama täällä, toivotaan että valmistuu nopealla tahdilla ja että saapuu tänne Suomeenkin nähtäväksi. Odottavan aika on näiden suhteen ollut pitkä :slightly_smiling_face:

1 tykkäys