Ne, joissa sanotaan, että ennen uhrin kantamista pitää olla riidat sovittuna veljien kanssa (Matt. 5:24). Ja myös ne, joissa Jeesus kehotti seuraajiaan olemaan yhtä.
Lol, mitä ihmettä? Reliikkejähän mainitaan Raamatussakin. Kuolema ei ole erottava raja niille, jotka ovat Kristuksen omia. Se muodostuu erottavaksi kuiluksi vain pelastuvien ja ei-pelastuvien välille. Rukous on rakkautta, ja pyhän apostolin mukaan kuolemakaan ei erota meitä Kristuksen rakkaudesta:
Olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, eivät enkelit, eivät henkivallat, ei mikään nykyinen eikä mikään tuleva eivätkä mitkään voimat, ei korkeus eikä syvyys, ei mikään luotu voi erottaa meitä Jumalan rakkaudesta, joka on tullut ilmi Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. (Room. 8:38,29)
Pyhät - niin elävät kuin edesmenneet - välittävät Jeesuksen Kristuksen rakkautta maailmaan. Se tarttuu niihin, jotka uskovat Jeesukseen ja ottavat sen vastaan: "Niin kuin teillä on runsain mitoin kaikkea, uskoa, puhetaitoa, tietoa, kaikkinaista intoa ja sitä rakkautta, joka meistä on tarttunut teihin [–] (2.Kor. 8:7)
"Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä.
Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua. (Joh. 17:22,23)
Tuossa väännetään rautalangasta, kuinka sama kirkkaus, joka on annettu Kristukselle, on hänen toimestaan annettu hänen pyhilleen. Kun tunnistaa ja tunnustaa tämän, silloin pyhien kirkkaus pääsee rakentamaan kirkkoa yhdeksi. Toisin sanoen usko yhteen pyhään kirkkoon edellyttää sitä, että uskoo pyhien välittävän ihan sitä samaa armoa, rakkautta ja kirkkautta, jota Kristus itse välitti apostoleilleen. Pyhien kirkkaus ei ole heidän omaa kirkkauttaan eivätkä heidän kauttaan tapahtuneet ihmeet perustu heidän omaan voimaansa, vaan kaikki, mikä on yhteydessä Kristukseen ja uskoo häneen, välittää yhtä ja samaa jumalallista voimaa, jonka tarkoitus on Jumalan kansan ja sen uskon tekeminen yhdeksi.
Jos ei siis usko edesmenneiden pyhien kautta saatavaan apuun, se tarkoittaa käytännössä sitä, että ei usko Jeesuksen kykenevän välittämään rakkauttaan uskovien kautta - tai että hän kylläkin antoi kirkkautensa pyhille apostoleilleen, mutta sen jälkeen se tyssäsi ja hänen sanansa kuihtuivat tyhjiksi sen sijaan että elävä Sana jatkaisi kulkuaan läpi yhä uusien sukupolvien. Uskossa edesmenneiltä pyhiltä saatavaan apuun on siis kyse siitä, uskooko Jumalan sanan oikeasti vaikuttavan ja välittävän ihan sitä samaa armoa ja apua, jota hän itse välitti ollessaan maan päällä. Joko kaikki on kosahtanut kasaan, tai sitten sana ei ole tyhjänä palannut vaan jatkaa yhä vaikuttamistaan.
Yksi pyhien tunnusmerkki on juuri se, että he saavat ihmiset uskomaan Jeesukseen ja hänen kirkkoonsa ja pitävät sitä yhtenä. Kun pyytää heiltä apua, saa vastaukseksi yhä lujemman uskon samaan kirkkoon kuin mihin he kuuluvat. Näin kirkkaus vuodattuu Isältä Pojalle, Pojalta apostoleille, apostoleilta kirkkoisille jne. jne., lopulta meidätkin tavoittaen. Joidenkin pyhien kautta Jumalan armo on virrannut niin runsaana, että kokonaisia kansakuntia on kääntynyt kristinuskoon. Niinpä kirkko kutsuukin tällaisia pyhiä apostolien vertaisiksi, eikä liioittele siinä yhtään, vaan vain tunnustaa tosiasiat.