Yhteenveto
Usko ja lankeaminen samoihin synteihin
Kristityn on sanomattoman kurjaa huomata lankeavansa jatkuvasti samaan syntiin. Silloin hänen sydämeensä ja omaantuntoonsa kirjoitettu laki tuomitsee hänet, ja myös evankeliumi ja armo tuntuvat olevan häntä vastaan. Ehkä hän saa tässä kurjuudessa nähdä esimerkiksi Roomalaiskirjeen 6. luvun, jossa puhutaan siitä, ettei synti saa hallita kristittyä, vaan hänen täytyy hallita sitä. Ehkä hän lukee vielä Roomalaiskirjeen 8. luvusta miten synnin valta on murtunut kristityssä. Edelliset kohdat luettuaan hän on aivan valmis lyyhistymään epätoivosta huomatessaan, että hänen elämässään synti toistuu ja hän jonkin ajan päästä lankeaa samaan syntiin.
Puhumme myöhemmin siitä, miten synnin valta on murtunut kristityssä. Tässä kuulemme vain sen, mitä Jumalan sana sanoo synnin toistumisesta. Juuri tässä kohdin usko on pettämäisillään ja epätoivo karkottamaisillaan kaiken uskalluksen ja vajottamaisillaan sydämen synninsuruun. Juuri tällaisessa tilanteessa pelkäämme tekevämme syntiä armon varassa ja varjolla.
Synnin toistaminen johtuu siitä, että täällä maailmassa ollessasi sinulla on ruumiisi, joka ei vielä ole lunastettu, ja yhteytesi maailmaan ja sen moniin asioihin. Nämä olosuhteet tekevät luonnolliseksi sen, että joudut suuressa määrin samoihin kiusauksiin: katkeruuteen, ylpeyteen, itsesi palvomiseen, kurittomuuteen, vihaan, riitaisuuteen, kateuteen, kaunaan, panetteluun. Yksikään ihminen ei vapaudu näistä kiusauksista eläessään maan päällä,
Näihin kiusauksiin lankeamme erityisen helposti, jos meillä luontomme, luonteenlaatumme perusteella on taipumusta joihinkin synteihin. Vaikka me ihmiset olemme monin tavoin samanlaisia, olemme kuitenkin myös erilaisia ja hyvin eri tavoin “taipuvaisia” eri heikkouksiin. Joku on erityisen "taipuvainen” kiivastumiseen, toinen lörpöttelyyn, kolmas epäsiveyteen, neljäs katkeruuteen, viides ylpeyteen.
Tässä kohdin julistuksessa tehdään kohtuuttoman ja jopa mielikuvituksellisen paljon syntiä. Kuulemme jatkuvasti saarnaajien puhuvan ylevästi ja rohkeasti siitä, ettei kukaan tosi
kristitty voi olla minkään synnin vallassa, sillä hän on vapautunut synnistä! Tunnen henkilökohtaisesti hyvinkin nimekkäitä saarnaajia, jotka ovat vuosikaudet - niin kauan kuin olen tuntenut heidät - puhuneet muille näin ylevästi, ylpeästi ja rohkeasti, mutta jotka itse kuitenkin ovat jo vuosikausia olleet lörpöttelijöitä ja kadehtijoita, pahemmista asioista puhumattakaan.
Mitä typistyneempi omatuntomme on, sitä vähemmän huomaamme, kuinka paljon lankeamme samaan syntiin; mutta mitä arempi ja herkempi se on, sitä enemmän sitä kiusaavat sellaiset lankeemukset. Typistynyt omatunto on niin hajamielinen, ettei se hajamielisyydessään lainkaan huomaa eikä tunnista syntejään aikaisemmin tekemikseen, mutta arka omatunto näkee ja tuntee synnin ja kärsii sanomatonta tuskaa.
Huomautankin nimenomaan, että näitä synnin toistumista käsitteleviä sivuja ei ole kirjoitettu typistyneille teeskentelijöille, jotka haluavat puolustella itseään tai antaa itselleen anteeksi, että he ovat saman vanhan synnin vallassa. Nämä sivut on kirjoitettu sinulle, arka ja kärsivä omatunto, joka olet menettämäisilläsi uskosi ja kuolemaisillasi epätoivoon omasta itsestäsi. Jumala haluaa rangaista teeskentelijöitä, mutta sinua hän haluaa lohduttaa. Sinulle, avuton kristitty, kuuluu sana: "Lohduttakaa, lohduttakaa minun kansaani, sanoo teidän Jumalanne.
Puhukaa lempeästi Jerusalemille ja kertokaa sille, että sen pakkotyö on päättynyt, että sen syyllisyys on sovitettu, sillä kaksin verroin on Herran käsi sitä kurittanut kaikista sen synneistä" (Jes. 40:1-2.)
Puhuuko Raamattu suoraan synnin toistumisesta? Kyllä, sillä Jeesushan sanoo: “Jos veljesi tekee väärin, nuhtele häntä, ja jos hän sitten katuu, anna hänelle anteeksi. Vaikka hän seitsemästi päivässä rikkoisi sinua vastaan ja seitsemästi tulisi sanomaan sinulle: ‘Minä kadun, anna hänelle anteeksi’ (Luuk. 17:3-4.) Silloin Pietari tuli Jeesuksen luo ja sanoi: ‘Herra, jos veljeni yhä uudestaan tekee väärin minua kohtaan, niin kuinka monta kertaa minun on annettava hänelle anteeksi? Peräti seitsemän kertaako?’ ”Ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa, vastasi Jeesus.” (Matt. 18:21-22.) Tämä tarkoittaa: Älä ollenkaan pidä lukua siitä, mitä ja kuinka monta kertaa annat anteeksi.
Jeesus vaatii, ettemme keskenämme pidä lukua emmekä sano: "Ei, nyt sinä olet niin usein tehnyt samoin ja osoittanut niin vähän halua ja kykyä parannukseen, että kaikki anteeksipyyntösi saavat nyt riittää.” Jeesus vaatii meitä antamaan anteeksi pelkästään siksi, että Isä ei käsittele meitä anteeksiantamiskertojen mukaan. Jeesushan lopettaakin Pietarille pitämänsä puheen viittaamalla sanoihin: "Niin on myös minun taivaallinen Isäni tekevä.”
Vuorisaarnassa Jeesus sanoo: “Jos te annatte toisille ihmisille anteeksi heidän rikkomuksensa, antaa myös taivaallinen Isänne teille anteeksi” (Matt. 6:14). Jumala ei koskaan vaadi meiltä muuta kuin sitä, mitä hän on itsekin halukas tekemään.
Jumalan Pojan veri puhdistaa sinut kaikesta synnistä laskematta kertoja. Tämä on paras ilmaus siitä, että Jumala pitää lihaasi parantumattomana. Jumala ei paranna sinua vapauttamalla sinut lihastasi, vaan hän kuolettaa sinua tuomitsemalla sinut päivittäin ja herättää sinut kuolleista puhdistamalla sinut Jeesuksen veressä päivittäin laskematta kertoja. Joka päivä saat alkaa uudelleen. Kiitä toki suurta ja hyvää Jumalaasi! Kun kuulet tämän Jumalan sanasta, voit uskoa sen. Silloin eteesi ei aseteta vääriä lohdutuksen perusteita.
Tiedän epäröintisi. Olet selvillä siitä, että saat joka päivä alkaa uudestaan taistelun syntiä, lihaa ja täydellisyyteen pyrkimistä vastaan. Mutta ei se sinua vaivaa, sillä sinä et aio luovuttaa. Sen sijaan sinä kysyt: “Uskallanko oikeastaan uskoa, että kaikki on annettu anteeksi?” Olet nimittäin huomannut, että langetessasi samaan syntiin sinun oli kerta kerralta vaikeampaa katua syntiä. Sinusta tuli kylmä. Sinua huolettaa ja ahdistaa juuri se, että uskosi ehkä onkin väärä, koska sinä et mielestäsi kadu. Sehän osoittaa, että liha elää ja aiheuttaa kiusaa.
Tosissaan oleva Paholainen pitää synnistä luopumista, hurskaaksi, pyhäksi ja paremmaksi tulemista pelastuksen pääasiana, kun taas kevytmielinen jumala pitää pelastuksen pääasiana sitä, että uskot häneen, pyydät anteeksi ja saat puhdistuksen Jeesuksen veressä. Parannuksen teet nimittäin itse, mutta anteeksiannon saat Jumalalta!
Miten Jumala menettelee antaessaan anteeksi? Tapahtuuko syntien anteeksiantamus omassa sisimmässäsi vai Jumalan sisimmässä? Jos se on sinun sisimmässäsi, sen voi tuntea, havaita ja kokea, mutta jos se on Jumalan sisimmässä, voit vain uskoa sen Sanasta ja luottaa siihen Jeesuksessa.
Mitä syntien anteeksiantaminen oikeastaan on? Se että se tapahtuu ennen kaikkea Jumalan sisimmässä näkyy kaikkialta Raamatussa. Siellä sanotaan, että Jumala antaa anteeksi. Tässäkin sinulle käy uskosi mukaan. Jos uskot, että Jeesus on ottanut kantaakseen syntisi ja syyllisyytesi (Joh. 1:29), sinulle tapahtuu sen mukaan. Jos uskot, että Jeesus on poistanut syntisi Jumalan kasvojen edestä (3. Moos. 16:26), sinulle tapahtuu sen mukaan.
Lyhyesti sanoen, jos uskot Jeesukseen, Jumalan Poikaan, Sanan välityksellä syntisi poistetaan uskosi mukaan. Anteeksiantamus on sitä, että Jumala sisimmässään Jeesuksen takia erottaa syntisi sinusta (Ps. 103:12). Tätä Jumalan tekoa sanotaan Raamatussa synnistä puhdistamiseksi Jeesuksen veren kautta (Hepr. 9:14; 1. Joh. 1:7; Ps. 51:9).
Koetamme tutkia anteeksiantamuksen olemusta. Onko niin, että sinä voit sisimmässäsi tuntea, havaita ja kokea tämän puhdistuksen, vai tapahtuuko puhdistus vain Jumalan sinua koskevissa ajatuksissa? Jos voisit tuntea ja havaita puhdistuksen, sen olisi muutettava sinun luontoasi.
Koko Raamatussa ei kuitenkaan ole viittausta siihen, että syntien anteeksiantaminen muuttaisi luontomme. Monet antavat johtaa itsensä harhaan uskoessaan syntien anteeksisaamisen näkyvän ihmisluonnon muutoksena, sillä he ovat joko ymmärtäneet asian väärin tai paatuneina ja pimentyneinä eivät haluakaan saada armoa.
Raamattu mainitsee eri kohdissa, että Jeesuksen vastaanottaminen ja häneen uskominen tuovat mukanaan uudestisyntymisen ja Jumalan Hengellä sinetöitymisen (Joh. 1:12; Ef.1:13). Tämän monet käsittävät siten, etteivät he voi olla Jumalan lapsia, elleivät he huomaa uudestisyntymistään sisimmästään.
Jottemme kuitenkaan joutuisi kaiken maailman sekaannuksen ja eksytyksen valtaan, emme saa antaa Paholaiselle mahdollisuutta sekoittaa puhetta uudestisyntymisen oikeista tuntomerkeistä. Hän sotkisi mielellään kaiken saarnaamalla: “Uudestisyntymisen oikea tuntomerkki on, että sinusta tulee uusi ihminen, niin että tahdot ja teet hyvää, et ole minkään synnin vallassa, vaan kannat kaikkia Hengen oikeita hedelmiä ja elämässäsi osoitat olevasi muuttunut ja pyhä kristitty.”
Eikö tämä ole totta? Kyllä vain, on mahdotonta sitä kieltää, sillä koko Raamattu sanoo niin. Kuitenkin se on oikeaa Saatanan saarnaa, sillä hän osaa hyvin näppärästi olla vaiti tässä ja on ikään kuin tälle saarnalle ei olisikaan jatkoa ja loppua. Sellainen hän onkin, ellei hän voi harhauttaa ihmisiä ilmeisen valheen avulla, hän valehtelee sanomalla vain puolet totuudesta ja olemalla vaiti muusta. Kaikki puolitotuudet ovat oikeita Saatanan totuuksia.
Saatana vihaa saarnan loppua, sillä vasta se sanoo täyden totuuden uudestisyntymisen tuntomerkeistä. Loppu on tällainen: "Vilpitön ihminen joutuu usein suureen tuskaan, sillä hän ei huomaa mitään uudestisyntymisen ulkoista hedelmää, jota voisi mitata täydellisyyden ja synnittömyyden mittapuulla. Ihmisestä tulee tuomittu ja avuton, ja hän alkaa helposti epäillä uudestisyntymistään. Jeesus itse on kuitenkin Nikodemoksen kanssa keskustellessaan selittänyt; että uudestisyntymisellä on tietty sisäinen, näkymätön tuntomerkki (Joh. 3:3-8). Uudestisyntyminen on syntymistä Jumalan Hengestä. Nikodemoksen kysyessä miten uudestisyntyminen tapahtuu (jae 9) Jeesus selittää hänelle, että hänen on otettava vastaan ja uskottava Jeesuksen sanat (jakeet-10-2.1). Uudestisyntymisen oikea tuntomerkki on usko Jeesukseen. Uudestisyntymisen ikuisen elämän saa uskomalla häneen. Jeesus selittää, että uudestisyntyminen uskon kautta on rinnakkaisilmiö sille, että Israel parantui katsomalla pronssikäärmeeseen autiomaassa (jakeet 14-15). Tämä on totisesti armollista ja lohdullista puhetta uudestisyntymisestä.
Samoin kuin yksikään israelilainen ei parantunut, ennen kuin hän Jumalan sanan perusteella katsoi pronssikäärmeeseen, niin ei yksikään ihminen synny uudesti, ennen kuin hän Jumalan sanan perusteella uskoo Jeesukseen. Uudestisyntymistä edeltää ja sen ensimmäisenä tuntomerkkinä on usko Jeesukseen. Ihmisessä ei ole mitään, mikä edeltäisi uskoa. Kun sen sijaan lain kautta kuollut (kääntynyt) syntinen uskoo ja tarttuu Jeesukseen sellaisena kuin Sana hänet välittää, silloin tapahtuu uudestisyntyminen.
Syntien anteeksiantaminen on se vastaus, jonka jumala sisimmässään antaa Jeesukseen uskovalle tuomitulle ja kadotetulle syntiselle. Syntien anteeksiantaminen koskee siis syntisiä eikä muuttuneita, ei pyhiä eikä hurskaita (Room. 5:8; 1. Tim. 1:15). Siksi Saatanan äänen tuntee aina siitä, että hän sekoittaa syntien anteeksisaamisen ja uudestisyntymisen. Uudestisyntyminen on syntiemme anteeksisaamisen seuraus. Saatana esittää asian kuitenkin ikään kuin muuttuminen, uudestisyntyminen ja parannus olisivat anteeksisaamisen edellytys.
Jumalan lohdutuksesta emme saa luopua, vaikka nimekkäät saarnaajat, suuret miehet ja suositut kirjoittajat raastaisivat koko maailman mukaansa johonkin muuhun. Emme saa luopua tästä lohdutuksesta, vaikka maan kuilut avautuisivat ja kaikki taivaankappaleet syttyisivät tuleen hävittääkseen meidät. Jos nimittäin teemme uudestisyntymisen ja sisäisen puhdistumisen pelastuksen ehdoksi emmekä sen seuraukseksi, kaikki vilpittömät sielut on jo ennakolta tuomittu helvettiin, eikä ole pelastusta vaan ainoastaan laki, tuomio, viha ja kirous.
Valheelliset ja vilpilliset teeskentelijät, itsevanhurskaat ja hurmahenkiset tuntee siitä, että he eivät mittaa itseään täydellisyydellä, kuten Jumalan sana kehottaa (Matt. 5:48), ja siksi he puhuvat mitä röyhkeimmin sisäisestä puhdistumisesta, voitosta ja Hengen täyteydestä, ikään kuin heidän sisäisessä elämässään ei enää olisi mitään saastaa. Koska vilpittömät sielut kuitenkin tuntee siitä, että he mittaavat kaikkea täydellisyydellä, heidän on nähtävä korkeimmat ja jaloimmat, syvimmät ja parhaimmat asiat sinänsä saastaisina. Vilpittömät sielut menettävätkin kaiken lohdutuksen jos sisäinen puhdistuminen on edellytys ja pääasia, sillä heidän sydämensä tuomitsee heidät syntisiksi.
Koska kaikki apostolit todistavat kaiken puheen “sisäisestä puhdistumisestamme” olevan vain sanahelinää, tyhjiä kuvitelmia ja teeskenneltyä hurskautta, niin nämä samaiset apostolit eivät itsekään olleet “puhdistuneet sisäisesti”, vaan he sekä valittivat päivittäin hairahtuvansa (Jaak. 3:2), että eivät halunneet hullutella sanomalla olevansa synnittömiä (1. Joh. 1:8). Apostoli Johannes sanoi kirjoittavansa Jumalan armosta ja kuvaavansa sitä, jotta kristityt eivät tekisi syntiä. Kuitenkaan hän ei voinut, eikä halunnut riistää heiltä lohdutusta jos he varomattomuudesta, viheliäisyydestä tai muun heikkouden takia lankeaisivat syntiin, vaan osoitti heille ahkerasti juuri syntien anteeksiantamusta Jeesuksen veressä (1. Joh. 2:1-2). Siksi syntien anteeksisaaminen uskosta Jeesukseen on sydämen verraton ja vuorenvarma lohdutus.
Haluan vain muistuttaa sinua saamastasi Jumalan kutsusta: “Tule sellaisena kuin olet.” Sinua ei pelasta uskosi laatu, vaan pelastut vain menemällä Jeesuksen luo. Jos sinua siis ahdistaa uskosi laatu, vie se Jeesukselle, eli salli hänen antaa kylmyytesi sinulle anteeksi, sillä senkin rakas Herrasi voi antaa anteeksi.
Pitäytyessäsi Golgataan Jumala ei laske kertoja. Vaikka itket ja vapiset, vaikka olet kova ja kylmä, vaikka laitasi on ihan miten tahansa, sinun on vain tultava Jeesuksen luo sellaisena kuin olet ollaksesi Jumalan lapsi. Se usko, joka menee Jeesuksen luo huonona ja huonoudestaan huolimatta, on pelastavaa uskoa, vaikka se olisi miten heikkoa tahansa. Juuri se usko voittaa maailman (1. Joh. 5:4) ja kuolettaa lihan (Room. 8:13; Gal. 5:24).
Palaamme vielä siihen, mitä muuta voi sanoa samojen syntien voittamisesta. Tässä haluamme vain vakuuttaa sinulle Jumalan sanan antamaa lohdutusta, jotta voisit sillä vastustaa Saatanan hyökätessä syntien anteeksiantamista vastaan. Lepää nyt tässä, hyvä lukija, sillä tässä sinulla on keidas, jolla saat levätä. Älä siis kiirehdi niin nopeasti ohi, ettet huomaa, että tässä keitaassa on elämän vettä janoiselle sielullesi.
Olav Valen-Sendstad, Sovinto Jumalan kanssa, s. 208-216.