Kristologisten kiistojen sovittelu

Asiasta voidaan keskustella millään järkevällä tasolla vasta sen jälkeen, kun nestoriolaiset lakkaavat kunnioittamasta Nestoriosta pyhänä. On varmaan ihan totta, että Nestorios ei kuulunut ko. kirkkoon eikä ollut etnisesti assyyrialainen tai edes ollut ko. kirkon kristologian standardi. He kuitenkin kunnioittavat Nestoriosta pyhänä, mikä indikoi minusta myös hänen kristologiansa hyväksymistä.

Tilanne ei ole rinnasteinen orientaaliortodokseihin, jotka ovat paitsi tuominneet monofysitismin harhaoppina ja lausuneet anateeman Eutykheelle myös ymmärtääkseni nyttemmin lausuneet, että Khalkedonin kristologiassa ei ole ongelmaa, jos Khalkedon tulkitaan samaan tapaan kuin katolilaiset ja ortodoksit sen tulkitsevat.

Vanhoja kiistoja voidaan sovitella, jos ne ovat väärinymmärryksiä. Nestorioksen kohdalla se ei ollut väärinymmärrys. Nestoriolaisuus on kuin onkin harhaoppinen. Esimerkiksi paavi Dioscoroksen kohdalla näin taas ei ollut.