Kuka on palkkapaimen?

Johanneksen evankeliumin 10. luvussa Jeesus puhuu palkkapaimenesta:

12 Palkkarenki ei ole oikea paimen eivätkä lampaat hänen omiaan, ja niinpä hän nähdessään suden tulevan jättää lauman ja pakenee. Susi saa lampaat saaliikseen ja hajottaa lauman,
13 koska palkkapaimen ei välitä lampaista.

Aiemmin samassa luvussa Jeesus mainitsee

9 Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.

Jos pappi myöntää, että vain Kristuksen kautta voi pelastua, mutta toisaalta pitää päivänselvänä asiana, että kirkossa aletaan ennemmin tai myöhemmin vihkiä nais- ja miespareja. Jos pappi ei yritäkään tehdä asialle mitään, niin onko hän palkkapaimen?

Jos hän nostaa palkkaa niin näin voi sanoa.

Nämä nyt eivät oikeastaan sinänsä ole mitään vastakohtia, ymmärrät kai sen? Pappi voi olla täysin rinnoin sitä mieltä, että vain ja ainoastaan Kristuksen kautta voi pelastua, ja sitten edustaa joko sitä mielipidettä, että avioliitto on vain ja ainoastaan miehen ja naisen liitto, tai sitten sitä, että myös samaa sukupuolta olevat voidaan vihkiä sellaiseen tai sitä lähestyvään/imitoivaan liittoon.

Tässä ketjussa ei liene kuitenkaan jatkaa samaa sukupuolta olevien kysymyksestä, vaan keskittyä paimen-vertauksen analyysiin. Em. kysymyksestä kiinnostuneet ohjaan tänne:

Muut jatkakoot keskustelua ko. vertauksesta.